احمد عبدالرحمن مدیر دفتر شبکه المیادین در صنعا با علی عبدالله صالح گفتگو کرد. رئیس جمهور سابق یمن در این مصاحبه تأکید کرد که رژیم عربستان مخالفت وحدت و یکپارچگی مردم یمن است.

احمد عبدالرحمن مدیر دفتر شبکه المیادین در صنعا با علی عبدالله صالح گفتگو کرد. رئیس جمهور سابق یمن در این مصاحبه تأکید کرد که رژیم عربستان مخالفت وحدت و یکپارچگی مردم یمن است.

مجری این شبکه در ابتدای این برنامه گفت: در نقطه بسیار سری و محرمانه در صنعا با فردی که سی و سه سال مرد اول یمن بوده است، گفتگو می کنیم. وی در حال حاضر فرد نخست تحت تعقیب عربستان سعودی است. عربستان سعودی از طریق توافق نامه جده با صالح به دوره ای از تنش پایان داد. صالح در این توافق متهم به چشم پوشی از اراضی یمن به سود عربستان است. در این برنامه درباره تحولات یمن و جنگ تحمیلی خارجی، حملات علیه وی، گفتگو میان گروه های یمن و به تعویق افتادن کنفرانس ژنو بحث و گفتگو می کنیم.

عبدالله صالح نیز در ابتدای مصاحبه گفت: بسیار خرسندم که با شبکه تلویزیونی المیادین گفتگو می کنم. این شبکه تلویزیونی از بینندگان زیادی برخوردار بوده و حرفه ای است. در حال حاضر شمار زیادی از یمنی ها این شبکه تلویزیونی را مشاهده می کنند. یمنی ها در گذشته زمانی که شبکه های تلویزیونی خبری شکل گرفت از شبکه الجزیره، العربیه و الحدث استفاده می کردند ولی این شبکه های خبری به تریبونی برای اتهام زنی ها علیه طرف هایی تبدیل شدند که از سیاست رژیم عربستان و قطر پیروی نمی کنند و این شبکه های خبری حرفه ای بودن خود را از دست داده اند. همه شبکه های خبری الجزیره، العربیه و الحدث نگاه واحدی درباره یمن دارند. این شبکه ها چه پاسخی برای تجاوز آشکار و وحشیانه به یمن دارند؟ این تجاوز به لحاظ شرعی و قانونی درست نیست.  مشروح گفتگوی المیادین با علی عبدالله را می خوانید:

حملات زیادی علیه شما صورت گرفته است، آیا از این حملات می ترسید؟ به ویژه آنکه در چند ساعت گذشته از سه عملیات ترور نجات یافته اید.

من هیچ ترس و وحشتی ندارم. این حملات بنا به دلایلی است. در ماه مبارک رمضان سال گذشته، سفیر عربستان سعودی نامه ای از این کشور در اختیار من قرار داد و از من خواست با منصور هادی و جماعت اخوان المسلمین علیه حوثی ها متحد شوم. از این که از من خواسته شده بود با اخوانی ها متحد شوم غافلگیر شدم چرا که سعودی ها اخوانی ها را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده بودند. من به سفیر عربستان گفتم در حال حاضر همه گروه های سیاسی در یمن می خواهند بحران این کشور از طریق گفتگوی جدی و بدون حاشیه راندن هیچ گروهی حل شود.

سفیر عربستان نیز موضع آرامی داشت و این اظهاراتم را منطقی می دانست. وی به عربستان رفت ولی مقامات این رژیم نیز با موضع من مخالفت کردند و بار دیگر از من خواستند علیه حوثی ها با منصور هادی متحد شوم. من شش جنگ با حوثی ها داشتم و سعودی ها در جنگ ششم همراه ما علیه حوثی بودند. ما هیچ اختلاف عقیدتی، مذهبی و دینی با حوثی ها نداشتیم بلکه اختلاف مدیریتی بود و اختلافاتی درباره قانون شکنی و اختیارات محلی مطرح بود. اخوانی ها بر موج سوار شدند و طوری وانمود کردند که حامی اقدامات دولت علیه حوثی ها و عناصر اساسی آن در صعده هستند این در حالی است که اخوانی ها هیچ پایگاهی در صعده نداشتند.

چرا ائتلاف با منصور هادی و اخوان المسلمین را علیه حوثی ها رد کردید؟
دلیلی وجود نداشت علیه حوثی ها با اخوانی ها متحد شوم. زمانی که من در راس قدرت بودم با حوثی ها مشکلات قانونی و مدیریتی داشتم. موضوعاتی درباره اجرا نشدن قوانین مطرح بود و هیچ اختلافات عقیدتی با حوثی ها نداشتم. اصرار کردند که علیه حوثی ها با منصور هادی متحد شوم و من نیز این درخواست را رد کردم. به من گفتند در صورتی که با ما متحد شوی میلیون ها دلار در اختیار شما قرار می دهیم و من نیز بار دیگر آن را رد کردم.

بنابراین اولین دلیل این که هدف حملات سعودی ها قرار دارم این است که با خواسته سعودی ها برای متحد شدن با منصور هادی و اخوانی ها مخالفت کردم.

دلیل دوم این است که سعودی ها همچنان تلخی شکست سال 1994 را به یاد دارند. سعودی ها در آن زمان به همراه دیگر رژیم های عرب خلیج (فارس) از جدایی طلبان در یمن حمایت مالی کرده و میلیاردها دلار هزینه و تجهیزات و تسلیحات گسترده از روسیه و رومانی خریداری کردند. 

سعودی ها نمی خواستند یمن وحدت داشته باشد. سعودی ها در این سال شکست سنگینی خوردند و وحدت یمن در شرایط دشوار و مبهمی محقق شد. این وحدت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رخ داد و به وحدت رسیدن یمن برای سعودی ها و انگلیسی ها غافلگیر کننده بود. آنان ضد وحدت، انقلاب و ملت یمن بودند. بنابراین سعودی ها از یکپارچه شدن یمن کینه داشتند. از شکست خود در سال 1994 از ملت یمن کینه به دل گرفتند.
در این سال دولت قانونی یمن علیه جدایی طلبان به پیروز رسید. دلیل سوم این است که سعودی ها قبل از به وحدت رسیدن یمن از ما می خواستند مرزهای باقی مانده میان دو کشور ترسیم شود. سلطان نشین عمان در دوه ملک فهد، میان ما و عربستان میانجی بود تا طرح ترسیم مرزی مارشال اجرا شود. من به سعودی ها گفته بودم زمانی که یمن همچنان تکه پاره و به وحدت نرسیده است، من نمی توانم توافق نامه ترسیم مرزی امضا کنم. تاکید کردم در صورتی که یمن یکپارچه شود، ما آماده بررسی این طرح هستیم. 

در صورتی که ما بدون هماهنگی با جنوبی ها این قرارداد را امضا می کردیم به خیانت متهم می شدیم. خاندان سدیری در عربستان نظیر فهد، سلطان، نایف و سلطان می خواستند این خطوط باقی مانده مرزی ترسیم شود و ملک نایف می گفت به این توافق مرزی با عمان رسیده است و می تواند با من به توافق برسد و من نیز گفتم که تا زمانی که وحدت یمن محقق نشود نمی توانم این توافق نامه مرزی را امضا کنم. تا حدودی توانستیم با ملک عبدالله به توافق برسیم. وی یک رهبر شجاع عربی بود.

با سعودی ها درباره برخی از اراضی یمن اختلاف نظر داشتیم و در این گفتگوها توانستیم سی و هفت هزار کیلومتر مربع از اراضی بیابانی و بیش از پنجاه تا شصت هزار مایل دریایی را از عربستان بازپس بگیریم. سعودی ها در این مذاکرات بر توافق نامه طایف اصرار داشتند و حتی ملک عبدالله به میانجی میان ما و برادرانش تبدیل شده بود و ما توانستیم به این دستاورد تاریخی برسیم. من بدون این که دیناری از سعودی ها بگیریم به این توافق با سعودی ها رسیدم.

خواسته ما در این مذاکرات رعایت حسن همجواری و تعامل دوستانه میان دو کشور بود. عربستان و یمن همسایه یکدیگر هستند. عربستان نمی تواند یمن را رها کند همان طور که ما نمی توانیم از عربستان چشم پوشی کنیم. این وضع باعث نمی شد که اختلافات تاریخی میان عربستان و یمن نادیده گرفته شود. در سال 1934 جنگی میان یمن و عربستان رخ داد و سپس سعودی ها دشمن انقلاب 26سپتامبر 1962 یمن شدند و تلاش کردند این انقلاب را سرنگون کنند.

جنگی علیه یمن به راه انداختند که هفت سال به درازا کشید و تا سال 1970 این جنگ ادامه یافت و هزاران نفر از یمنی ها با حمایت های مالی عربستان در یمن کشته شدند.
سعودی ها همچنین مخالف وضع جغرافیایی جمعیتی موجود در یمن، آزادی مطبوعات و حقوق بشر در یمن هستند. سعودی ها هیچ برنامه سیاسی ندارند و تنها پول دارند و می خواهند با پول هر فردی را که می خواهند ساکت کنند. این سعودی ها نام ملت حجاز، نجد و نجران را از بین بردند و عنوان این ملت را به خاندان سعودی نسبت دادند. از خداوند می خواهم سعودی ها را هدایت کند.

پیامدهای حمله نظامی به یمن را چگونه می بینید؟
سعودی ها در تجاوز خود به یمن به نتیجه نمی رسند. سعودی ها با اخوان المسلمین و منصور هادی متحد شدند که فرار کرد و قدرت را به حوثی ها داد. مگر این منصور هادی نبود که می گفت عمران، صنعا، عدن و حتی ریاض خط قرمز وی است. منصور هادی یک افسر معمولی بود که وی را به عنوان نماینده جنوبی ها در ارتش پذیرفتیم. وی در طول شانزده سالی که در ارتش بود هیچ چیزی یاد نگرفت. پس از سال 1994 این ضرورت احساس شد که افرادی در ارتش و دولت از جنوبی ها حضور داشته باشند. منصور نتوانست موفق عمل کند. وی از یمن فرار کرد و قدرت را به حوثی ها داد و امروز نیز قدرت در اختیار حوثی هاست و امروز من را متهم می کنند که ارتش و شبه نظامی در اختیار دارم. من در سال 2011 و در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس ارتش و نهادهای دولتی را تحویل دادم. همه ما در شکل گیری این طرح مشارکت نداشتیم و من خلع نشدم.

آیا در پی بازگشت به قدرت هستید؟
من بارها گفته ام که نمی پذیرم من و فرزندم به قدرت بازگردیم. ما این قدرت را رها کردیم. برخی ها توهماتی دارند. سعودی ها از جنگ داخلی در عدن،لحج، تعز و مارب حمایت مالی می کنند. سعودی ها آماده اند که همه پول های خود را برای بی ثبات کردن یمن هزینه کنند. ارتش و نهادهای دولتی و زیرساخت های بیمارستانی و آموزشی یمن را ویران کردند. سعودی ها از ملت یمن انتقام می گیرند. هر خانواده ای در یمن از این جنگ آسیب دیده است. چه کسی در یمن از اخوان المسلمین مورد حمایت سعودی ها پشتیبانی می کند؟ این خانواده های شهید و زخمی هستند که نظام جمهوری و وحدت یمن را حفظ کردند. چهارصد نفری که در کنفرانس ریاض شرکت کردند فراری هستند، آیا منطقی است افرادی که با حمایت مالی عربستان، جنگی را بر ملت یمن تحمیل کردند، به قدرت بازگردند؟

این که سعودی ها در این تجاوز زنان، کودکان و خانه های یمن را هدف قرار می دهند یک نسل کشی و جنایت است. سعودی ها و فراری ها چگونه می توانند با ملت دردمند یمن در آینده زندگی کنند؟ اگر سعودی ها میلیاردها دلار به ملت یمن بدهند درد و زخمی که این ملت از سعودی ها دیده است التیام نخواهد یافت. دردی که از به شهادت رسیدن، کودکان، زنان، مادران، برادران، خواهران و ویران شدن تاسیسات خود دیده ایم التیام نخواهد یافت

آیا فکر می کردید عربستان وارد حملات هوایی علیه یمن شود؟
خیر هرگز فکر نمی کردم به صورت مستقیم وارد این جنگ شوند. پیش بینی من این بود که جنگی داخلی در یمن رخ دهد و سعودی ها از برخی گروه ها حمایت کنند. سعودی ها یک کینه مذهبی از حوثی ها دارند. سعودی ها وهابی بوده و حوثی ها نیز زیدی هستند. ما زیدی ها را سنی می دانیم ولی مذهب وهابی یک مذهب تندروست و اخوان المسلمین یکی از تولیدات وهابی هاست. اخوانی هایی که در یمن در قدرت یا خارج از قدرت حضور دارند از فارغ التحصیلان دانشگاه محمد بن سعود هستند. این همان اخوانی هایی هستند که عربستان آنان را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده است. حمایت سعودی ها از اخوانی ها به سبب دوست داشتن آنان نیست بلکه عربستان به دنبال فتنه در یمن و از بین بردن ارتش و زیرساخت های یمن است. عربستان می خواهد قدرت برتر را در یمن داشته باشد.

اما شما متهم به حمایت از وهابیت در یمن با تاسیس دانشگاه الایمان هستید.
مسئله تاسیس این دانشگاه به این دلیل بود که اخوانی ها در جنگ علیه جدایی طلبان همراه ما شدند و هدف ما در حمایت از اخوان المسلمین برای این بود که با جدایی طلبان مقابله کنند. اخوانی ها در یمن آزاد هستند ولی در بیشتر کشورهای عربی در زندان به سر می برند. اخوانی ها پس از جنگ سال 1994 می خواستند علیه دولت کودتا کنند و جایگزین حزب سوسیالیست یمن شوند ولی من مخالفت و تاکید کردم نمی توان این حزب را به حاشیه راند. این حزب در به وحدت رسیدن یمن شریک ما بود.

نظر شما درباره کنفرانس ریاض چیست؟
افرادی که در کنفرانس ریاض حضور یافتند برای خود حکم صادر کردند. این افراد حکم عدم بازگشت به یمن را صادر کردند چرا که از تجاوز به کشور حمایت کردند. آیا ممکن است فردی که از تجاوز حمایت کرد به خانه و کاشانه خود بازگردد؟ مشکلی در پول و صدقه گرفتن این افراد از سعودی ها وجود ندارد ولی زمانی که از تجاوز به یمن حمایت می کنند به معنای خیانت به ملت است. خشم و کینه ای که ملت یمن از شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض دارد بیش از رژیم آل سعود است.
از مردم یمن خواستم در برابر فتنه فرقه ای و جنگ داخلی در کشور هوشیار باشند. آیا می توان با سلاح کلاشینکف با جنگنده های اف 14 و اف 15 مقابله کرد؟ همه جنگنده ها و زرهپوش های ما منهدم و دانشگاه ها و بیمارستان های ما تخریب شد ولی بیست و پنج میلیون یمنی همچنان در این کشور حضور دارند و سعودی ها قادر نیستند تزلزلی در ملت یمن ایجاد کنند.

آیا فکر می کنید حملات هوایی به یمن متوقف خواهد شد؟
من شورای امنیت و سازمان ملل را مسئول کامل اوضاع یمن می دانم چرا که تصمیم شجاعانه ای برای توقف جنگ در این کشور اتخاذ نکرده اند. حقوق بشر و جنایتکاران جنگی فراموش شده اند.
در سی و سه سالی که در قدرت بودم با انتخابات پارلمانی به ریاست جمهوی رسیدیم و هیچ فردی را به حاشیه نراندم و با خونریزی و جنگ به قدرت نرسیدم. من یک دینار را از بانک مرکزی خارج نکردم و اگر اتهامی در این زمینه علیه من مطرح است آماده دادگاهی شدن هستم.
حزب کنگره، جنبش انصارالله و اخوان المسلمین سه گروه اصلی سیاسی در یمن هستند. ما مسئولیت ساختن کشور را داشتیم. یمن را به وحدت رساندیم و نفت و گاز را استخراج کردیم و بنادر و سدها، دانشگاه ها و مدارس احداث شد ولی طرف مقابل همه را ویران کرده است.

شما متهم هستید با ساختن پادگان ها در صنعا این شهر را به پادگان بزرگی تبدیل کردید.
پادگان های ما در عدن، حضرموت و همه شهرهای یمن وجود دارد و ایجاد زرادخانه سلاح در کشور یک اقدام پیشگیرانه بوده است و هر دولتی نیز این اقدامات پیشگیرانه را درنظر دارد. حتی اگر آمریکا و عربستان سعودی حاضر به حمایت از من شوند، من به قدرت در یمن باز نمی گردم. سعودی ها، کشوری را که من ساختم ویران کردند.

از روابط تان با جنبش انصارالله بگویید.
ما بدون این که به صورت رسمی وارد ائتلاف با انصارالله شویم، متحد این جنبش هستیم و مقابله با تجاوز آشکار و وحشیانه به یمن نقطه مشترک ما و انصارالله است. ما امروز با مردانمان در میدان حضور داریم و با جدایی طلبان و متجاوزان مقابله می کنیم و هیچ هماهنگی با انصارالله نداریم.

گفته می شود انصارالله با هماهنگی با شما توانست بر صنعا سیطره یابد.
منصور هادی فراری این شهر و شهرهای دیگر را رها کرد و به حوثی ها داد. ارتش یمن گوش به فرمان رئیس جمهور است. من همه قدرت را به منصور هادی تحویل داده بودم. پول ها در کشور در اختیار وی بود و پس از سال 2011 همه نیروهای من را در ارتش برکنار کرد. طرح اصلاح ساختار ارتش نیز به صورت گزینشی در یمن اجرا شد و فقط اطرافیان من را هدف قرار داد. منصور هادی خود را به دشمن ارتش، حوثی ها و اخوان المسلمین تبدیل کرد و نتوانست حمایت هیچ یک از آنان را به دست آورد. حملات سعودی ها محکوم به شکست است.
من به متجاوزان می گویم که جنگ داخلی که در یمن ایجاد کردند منجر به شکست است و همان طور که از این جنگ در سال 1970 نجات یافتیم از جنگ کنونی نیز نجات می یابیم. ملت یمن به مقاومت و صبر خود ادامه خواهد داد. ملت بزرگ یمن با اراده و صبر قاطع خود با این تجاوز مقابله می کند. ما حملات سنگین هوایی و جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاسی و نظامی را تحمل کردیم. هفتاد روز است که محاصره یمن ادامه دارد. ملت یمن قادر است ده ها سال به مقاومت خود ادامه بدهد.

نقش القاعده را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما با القاعده در یمن جنگیدیم و حتی با عربستان و آمریکا علیه القاعده همکاری کردیم. نیروهای القاعده در یمن وابسته به حزب اصلاح و اخوان المسلمین هستند. پرونده یمن در رژیم آل سعود از سال 1962 در اختیار پرونده کمیته ویژه است و در گذشته این کمیته به ریاست سلطان بن عبدالعزیز بود و نایف، ترکی و سعود الفیصل و نمایندگان سازمان های اطلاعاتی در آن حضور دارند. با وجود اختلافاتی که با ملک فهد داشتیم ولی وی تلاش می کرد مشکلات حل شود. این کمیته ویژه تا این لحظه به نیروهای خود نظیر منصور هادی در یمن پول می دهد.
در صورتی که سعودی ها حمله زمینی به یمن کنند و وارد این کشور شوند به سرنوشت اخوان المسلمین در مصر دچار خواهند شد.

چرا کنفرانس ژنو میان گروه های یمنی به تعویق افتاد؟
ما خواهان برگزاری کنفرانس در ژنو شدیم و شورای امنیت و دبیر کل سازمان از این طرح من حمایت کردند. به این دلیل ژنو را مطرح کردیم چرا که سعودی ها می خواستند این کنفرانس در ریاض برگزار شود ولی نمی شد این کنفرانس در یک کشور متجاوز برگزار شود. منصور هادی و دولت فراری وی زمانی که فهمیدند درخواست برگزاری کنفرانس در ژنو توسط من مطرح شد با تحریک سعودی ها از شورای امنیت خواستند این کنفرانس تا زمان نامعلومی به تعویق افتد.

پس از این که به یمن تجاوز شد دیگر مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی هیچ ارزشی ندارد. من از این مصوبات حمایت می کردم ولی تجاوز به یمن این مصوبات را بی ارزش کرد. خواسته ما این است که دو نوع گفتگو در ژنو برگزار شود. گفتگوی نخست میان گروه های یمنی درگیر و گفتگوی دوم با عربستان درباره دلیل تجاوز این کشور به یمن است. سازمان ملل این گفتگوها را محدود به گروه های یمن کرده و مسئله گفتگو با سعودی ها را نادیده گرفته است. ما دیر یا زود با سعودی ها گفتگو خواهیم کرد. مشکل ما درباره بی تحرکی و موضع دوگانه سازمان ملل در تعامل با تحولات یمن است.

آیا تلاش های میانجیگرانه عمان برای توقف جنگ در یمن در جریان است؟
هیئتی از جنبش انصارالله بدون این که با ما رایزنی کند به عمان رفت که درست نبود چرا که در عرصه نبردهای میدانی شریک یکدیگر هستیم و بهتر این بود که پس از رایزنی با ما به عمان می رفت. گفته می شود که عمانی ها درباره حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا در پرونده هسته ای ایران، دو طرف را به عمان کشاندند و همچین این کشور از انصارالله دعوت کرد برای گفتگو به عمان برود و هنوز مشخص نیست که این گفتگوها به نتیجه رسیده است یا خیر. بر اساس اطلاعاتی که داریم ایران و آمریکا در عمان می خواهند میان حوثی ها و سعودی ها میانجیگری کنند.

آیا از جنبش انصارالله می ترسید؟
هیچ ترسی از این جنبش ندارم و این جنبش را هرگز رها نمی کنیم چرا که به همراه یکدیگر در میدان نبرد با تجاوز و جدایی طلبان مقابله می کنیم. اعتماد و تکیه ما به ملت یمن در این نبرد است.

آیا جایگزینی برای کنفرانس ژنو وجود دارد؟
هدف ما این بود که در ژنو مذاکرات از نقطه ای که در یمن متوقف شد از سرگرفته شود. باید مذاکراتی درباره عادی سازی اوضاع، انتخاب دولت جدید، برگزار شدن انتخابات و محکوم کردن تجاوز عربستان و مسئولیت ها در این تجاوز صورت گیرد. شمار زیادی از نیروهای سیاسی در آمریکا، اروپا و دیگر نقاط جهان تجاوز به یمن را محکوم کرده اند.

آیا ممکن است موضع آمریکا در تعامل با تحولات یمن تغییر کند؟
مقامات آمریکایی تسلیم پول هستند. هر رئیس جمهوری در آمریکا تسلیم سازمان های امنیتی و نظامی این کشور است. سازمان های اطلاعاتی، کنگره و وزارت دفاع تصمیم گیر اصلی هستند.

آیا آمریکا مشارکت میدانی در جنگ در یمن داشته است؟
موشک های آمریکایی به برخی از نقاط یمن نظیر منطقه فج عطان یمن اصابت کرده است. موشک های کروز از دریا به عدن و نقاط دیگر یمن اصابت کرده است. خود آمریکایی ها نیز اعتراف کردند از تجاوز سعودی ها حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می کنند. در برخی از موارد که سعودی ها نمی توانند مواضعی را در یمن هدف قرار دهند، آمریکایی ها این ماموریت را انجام می دهند. این کشور مسئول بخشی از بحران یمن است.

عربستان سعودی در ناآرامی های عراق، سوریه و لیبی دست دارد. امنیت ملی کشورهای عربی هدف قرار گرفته شده است. سعودی ها فکر می کنند رژیم های جمهوری و پارلمان ها در کشورهای عربی خطری برای رژیم آل سعود است و به این دلیل این رژیم ها را هدف قرار می دهند. هدف آنان از بی ثبات کردن کشورهای منطقه خدمت رساندن به اسرائیل است. امروز شاهد آن هستیم که با پول کشورهای عربی عراق، سوریه و یمن ویران می شود تا اهداف آمریکا و اسرائیل محقق شود. آمریکایی ها از کشورهای عربی سوء استفاده می کنند و با ایجاد دشمن های فرضی برای اعراب، سلاح خود را به کشورهای عربی می فروشند.

آیا با دولت سوریه در تماس هستید؟
هیچ تماسی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ندارم. قلب های ما با یکدیگر ارتباط دارد. ما هر آنچه را که در سوریه می گذرد محکوم می کنیم. روابط طولانی با ملت سوریه داریم. از امکاناتی برای کمک به نظام سوریه برخوردار نیستیم و در صورتی که مرزی های مشترکی با سوریه داشتیم و از امکانات برخوردار بودیم آن را در اختیار نظام سوریه قرار می دادیم چرا که نظام سوریه یک نظام قومی و عربی است. من از نظام سوریه حمایت و تاکید می کنم ایران خطری برای یمن شمرده نمی شود.

آیا با ایرانی ها ارتباط دارید؟
در حال حاضر هیچ ارتباطی ندارم. زمانی که در قدرت بودم ارتباطاتی با آنان داشتم. ایران هیچ خطری علیه یمن شمرده نمی شود و طرف هایی که به یمن حمله کردند برای این کشور خطر شمرده می شوند.

درباره روابط تان با مقامات مصری؟
به ملت مصر و فداکاری های ارتش این کشور احترام می گذاریم و این پرسش را از رئیس جمهور السیسی داریم که آیا بستن شبکه تلویزیونی یمن از ماهواره نایل ست برای راضی کردن مقامات سعودی منطقی است؟ من هیچ ارتباطی با السیسی نداریم. سعودی ها با هدف قرار دادن موزه ها و آثار تاریخی و باستانی یمن می خواهند هویت و آثار تاریخی این کشور را از بین ببرند. سعودی ها با این اقدام قادر نیستند فرهنگ و تاریخ ملت یمن را نابود کنند و حتی اگر بتوانند مرا ترور کنند هزاران علی عبدالله صالح دیگر نیز وجود دارند.

احمد فرزند شما به چه دلیلی به ریاض رفت؟
به احمد در ریاض گفتند که با منصور هادی و اخوان المسلمین متحد شویم و این خواسته غیرمنطقی بود. مسئله دوم این بود که از ما خواسته بودند نیروهای مسلح یمن و انصارالله وارد عدن نشوند. من به وی گفتم که مسئله ورود نیروهای مسلح یمن به عدن در اختیار من نیست و در اختیار انصارالله است که قدرت را در یمن در اختیار دارد و نیروهای ارتش در یمن نیز وفادار به دولت هستند که حقوق و نیازهای آنان را تامین می کند. از من خواستند که مانع از ورود انصارالله به عدن شوم و به آنان گفتم که قدرت در اختیار من نیست و انصارالله قدرت را در کشور در اختیار دارد و باید سعودی ها با انصارالله ارتباط داشته باشند و آنان نیز رد کردند.

پیام شما به ملت یمن چیست؟
پیام من در پایان این دیدار به ملت شجاع و مقاوم ملت یمن و مبارزانی که در برابر حملات جدایی طلبان و تجاوز سعودی ایستادگی می کنند این است که هزاران درود به شما می فرستم و خواهان شفای عاجل زخمی ها و رحمت برای شهدا هستم. یمنی ها باید بدانند که صبر کلید گشایش است چرا که خداوند حامی ملت یمن است. پیام من به رژیم عربستان این است که در محاسبات خود بازنگری کند. این رژیم نمی تواند خللی در اراده ملت یمن ایجاد کند. باید عربستان به همراه دیگر کشورهای عضو ائتلاف به حملات وحشیانه خود علیه ملت پایان دهند و هزاران درود را به کشورهای عربی و دوست دارم که از ملت یمن حمایت می کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =