با افزایش گرد و خاک در آسمان ایران و شیوع این پدیده در وسعت بیشتری از کشور، رییس سازمان محیط زیست از آغاز عملیات مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه ای از عراق خبر داد: این جدیدترین تصمیم مشترک تهران و بغداد درباره ریزگردهاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روزهای گذشته که گرد و خاک آسمان استان های مختلف ایران را خاکی رنگ کرده بود. آلودگی هوا نیز در استان های آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، ایلام، کردستان و لرستان در وضعیت هشدار قرار داشت. مسیر ورودی این ریزگردها که از مرزهای غربی کشور بود  ذرات معلق آلاینده در هوا حد مجاز را هم رد کردند.

تاکنون اقدامات  زیادی با هدف مقابله با این پدیده انجام شده است اما شتاب خشکسالی و کاهش منابع آبی موجب تسریع روند بروز پدیده گرد و غبار شده است، بررسی ها نشان می دهد بیشترین درصد منشاء این ریزگردها خارجی و از کشورهای عراق، عربستان ، اردن و بخشی از صحرای آفریقا است که در این میان سهم عراق از همه بیشتر است.

در همین رابطه 
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت:آغاز عملیات مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه ای از عراق جدیدترین تصمیم مشترک میان تهران و بغداد است.

معصومه ابتکار افزود: در دیدار با قطیبه ابراهیم الجبوری وزیر محیط زیست عراق ( 23 اردیبهشت ) مسایل مشترک محیط زیستی زیادی مطرح شد که مهمترین آن مقابله با پدیده گرد و غبار بود.

وی اظهار کرد:در این دیدار بر شناسایی کانون های گرد و غبار در عراق تاکید و همچنین در تازه ترین تصمیمات مقرر شد در یک منطقه از عراق عملیات شناسایی کانون های گرد و غبار و مقابله با آن آغاز شود.

ابتکار تاکید کرد: از بین بردن کانون های گرد و غبار در کشور عراق یکی از بندهای مهم تفاهم نامه مشترک میان دو کشور است که سال گذشته به امضا ء رسید.یکی از مشکلات در زمینه اجرای این تفاهم نامه نبود امنیت در این کشور است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: همچنین در این دیدار مباحثی مانند همکاری های عمومی در زمینه محیط زیست، تبادل اطلاعات و تبادل پژوهش های مشترک میان دو کشور مطرح و تاکید شد.

وی افزود: در این دیدار بر حفاظت از تالاب ها به ویژه تالاب های مشترک دو کشور مانند هورالعظیم نیز تاکید شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران آمادگی خود برای آموزش کارشناسان عراقی را در زمینه محیط زیست با اولویت مقابله با گرد و غبار اعلام کرد، البته تاکنون تعدادی از نیروهای عراقی در ایران آموزش دیده اند.

دو روز گذشته گرد و غبار در استان های غربی کشور افزایش یافته است. این روند روز گذشته به تهران نیز رسید اما با بارش باران، از شدت گرد و غبار در پایتخت کاسته شد.

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران دراین باره گفت: روز گذشته تهران شاهد گرد و غبار بود اما به علت بارندگی شب گذشته، اکنون گرد و غبار در هوای تهران وجود ندارد.

وی افزود: اندازه گیری شاخص آلاینده هوا در روز گذشته نشان می دهد که هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشته است، منواکسید کربن پاک، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شرایط ناسالم ، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نیز ناسالم بود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    8 0
    این خیلی خبر خوبیه خدا کنه هر چه زودتر عملی بشه
  • تهران IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    6 0
    امروز تهران با حداکثر 181 در مرز هشداره....متاسفم