انتخاب نوشت: شرکتهای آمریکایی در انتظار نتیجه مذاکرات کنگره بر سر توافق هسته ای ایران بسر می برند و در پایان صف کشیده شده برای بازارهای ایران پس از بازگشایی این بازارها بعد از سالها تحریم قرار دارند.

گاردین نوشت : شرکتهای آمریکایی در انتظار نتیجه مذاکرات کنگره بر سر توافق هسته ای ایران بسر می برند و در پایان صف کشیده شده برای بازارهای ایران پس از بازگشایی این بازارها بعد از سالها تحریم قرار دارند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت : جوهر توافق با ایران که موجب محدود کردن برنامه هسته ای ایران می شود هنوز خشک نشده بود که یک فروند هواپیمای دولت آلمان پر از نخبگان اقتصادی این کشور در تهران به زمین نشست. این نخستین سفر از سفر تعداد زیادی از وزرای اروپایی و شرکتهایی بود که پس از سالها تحریم، خود را برای هجوم به بازارهای ایران آماده می کنند.

هتل های مجلل تهران پر هستند و میز در رستوران های پر زرق و برق کمیاب است زیرا مقامات اروپایی و تجار برای بدست آوردن معاملات رقابت می کنند حتی در بحبوحه عدم اطمینان در مورد اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا می تواند بر مخالفتهای کنگره با این توافق غلبه کند.

حضور بازدید کنندگان از تهران تازه ترین نشانه از اختلاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی است کشورهایی که در میان آنها مخالفان اندکی با این توافق وجود دارد. اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده اند اگر کنگره این طرحها را رد کند، آنها قادر به اجرای مجدد تحریم های تجاری چند ملیتی هستند . پنج کشور دیگری که به میانجیگری در مورد این توافق کمک کردند نیز به کنگره اعلام کرده اند آنها نمی خواهند به میز مذاکره بازگردند. این سفرها نشان می دهد مقامات آمریکا نمی توانند مانع پرواز اروپایی ها به تهران پیش از رای گیری کنگره در 17 سپتامبر شوند.

جو کیسر مدیر اجرایی شرکت آلمانی زیمنس ماه گذشته به تلویزیون آلمان گفت :« ما در اینجا در مورد حدود 80 میلیون نفر صحبت می کنیم که به منابع انرژی و به طور طبیعی به مراقبتهای بهداشتی نیاز دارند. در اینجا فرصتها و شانسهایی وجود دارد.»

زیمنس ماه گذشته یک مقام ارشد خود را همراه با زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان به تهران فرستاد. هواپیمای دولتی آنها پنج روز پس از آن در فرودگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) فرود آمد که قدرت های جهانی در مذاکرات هسته ای 14 ژوئیه به توافق رسیدند. یک هیئت از مقامات ارشد تعدادی از بزرگترین شرکت های آلمان از جمله دایملر، فولکس واگن و تیسن گروپ در این سفر همراه معاون صدر اعظم آلمان بودند.

از زمان دیدار گابریل، وزیرانی ارشد از فرانسه و ایتالیا به تهران سفر کرده اند. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس آخر هفته گذشته برای بازگشایی سفارت کشور خود در ایران بود.

مقامات اسپانیا، سوئد و لهستان نیز قصد دارند پاییز به ایران سفر کنند. هاینتس فیشر رئیس جمهور اتریش در نظر دارد ماه آینده به ایران بیاید. وی اولین رئیس یک دولت اروپایی است که از سال 2004 به ایران سفر می کند. وین تنها یک هفته پس از امضای این توافقنامه میزبان یک کنفرانس تجاری اتحادیه اروپا با ایران بود.

مایکل توکاس رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت :« بسیاری از شرکتها در حال حاضر در حال آماده سازی توافقنامه هایی هستند که باید وقتی تحریم ها برداشته شد امضاء شود.»

او گفت سازمان وی هر هفته در حال سازماندهی سفر مقامات شرکت های علاقمند به انجام معاملات در ایران است.

هر گونه نعاملات تجاری غرب با ایران هنوز هم با عدم قطعیت قانونی روبروست.

شرکتهای چند ملیتی که در آمریکا تجارت می کنند نمی خواهند اگر توافق در نهایت رد شد با تحریم های واشنگتن روبرو شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    67 16
    ول کن اینا رو . بچسب به رکود تورم بیکاری
    • حسین A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      7 0
      توی این مملکت کار ریخته، کار کن نیست. من چندین آگهی روزنامه دادم اما تنها 2 3 نفر زنگ زدند. همه نشستند خونهاشون کنار مامان باباهای عزیزشون پول توی جیبیه باباشون می گیرند و می گویند که کار نیست. نه تلاشی می کنند برای دانششون و نه برای کارشون که ارتقا پیدا کنند. هر روز رو به روز مرگی می گذرونند. من 27 سالمه و اعلام می کنم توی این مملکت کار هست. فراوان.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      5 0
      سرمایه گذاری همین ها باعث رفع رکود و بیکاری میشه دیگه
    • جوان ایرانی A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      5 0
      فکر میکنم اگر شرکت های خارجی بصورت رسمی به ایران بیان نیاز به دفتر دارن نیاز به آکهی دارن نیاز به بازار یابی و خدمات پس از فروش دارن و خیلی نیاز های دیگه.... همه اینها نیاز به پول و نیروی کار داره پس مجبورا خیلی هارو استخدام کنن بیکاری رفع میشه کالا های با کیفیت که زیاد شد رقابت که ایجاد شد عرضه زیاد میشه پس تورم پایین میاد در نتیجه رکود از بین میره
    • max A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      0 0
      با حسین موافقم.شاید به دلیل مشکلات اقتصادی سال های اخیر کار کم باشه اما برای همه کار هست.ولی مشکل اینه که همه حقوق و مزایای عالی میخوان در حالی که همه اکثرا اول کار هستند و بی تجربه...مشکل هست زیادم هست ولی کسی که داره مشکلات اقتصادی رو میبینه باید درک کنه که مشکل برای همه هست و باید کمی انتظاراتش رو بیاره پایین.تا ابد که جوون نمیتونه ول معتل بشینه.شما قدم توی راه بزار باور کنید روزی دست خداست.
  • بدون نام ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 9
    دزدان داخلي كم بود خارجيشم آوردن.بخوريد دور همي همه نوش جان كنيد ثروت كه زياد بشه همينه
  • بی نام RO ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    7 0
    هتل مجلل كدوم هتل ما مجللِ منظورش هتل ٤٠ سال پيش ؟