تسنیم نوشت: روزنامه السفیر چاپ لبنان امروز در گزارشی تحلیلی به بررسی جوانب و اهداف مختلف سفر شماری از سران عرب به مسکو در سایه تحولات کنونی خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر در گزارش تحلیلی خود به سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم شاه اردن و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی به مسکو پرداخت که درحال حاضر شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع نظامی روسیه است.

رایزنی هایی درسایه این نمایشگاه درباره بحران سوریه و تهدید گروه تروریستی داعش برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی برگزار شد.

منابع دیپلماتیک اشاره کردند که جدول کاری رایزنی های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شاه اردن، ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهور مصر دربردارنده مسائل منطقه ای از جمله بحران سوریه و تهدیدهای داعش -در چارچوب تلاش روسیه برای تشکیل یک ائتلاف منطقه ای علیه این گروه - باشد.
با وجود اهمیت حضور شاه اردن و ولیعهد ابوظبی در مسکو، اما سفر السیسی از بالاترین اهمیت برخوردار بود بویژه که مصر به طور مستقیم در بحران سوریه وارد شده است زیرا از یک سو میزبان نشست برخی از گروههای سیاسی مخالف بود و از سوی دیگر، تضادی در برهه اخیر در خصوص نوع نگاه مصر و عربستان به درگیری در سوریه بروز کرده است. این امر علاوه بر رسیدن روابط مصر و روسیه به سطح نزدیک به راهبردی برای اولین بار از زمان دوره جمال عبدالناصر است.

سفر السیسی به مسکو محدود به روابط دوجانبه نیست
لذا، سخت است که اهمیت سفر السیسی به روسیه را درچارچوب تقویت روابط دو کشور محدود کنیم زیرا همه جوانب روابط دوجانبه در سفرهای دوجانبه گذشته بررسی شد. همچنین همکاری اقتصادی و توسعه در زمینه های مختلف را نیز می توانند وزیران و مسئولان ذیربط در هریک از این شاخه انجام دهند.

در نتیجه، به هر صورت نمی توان سفر السیسی را از تکاپوی سیاسی است که دستگاه دیپلماتیک روسیه برای حل بحران سوریه هدایت و رهبری می کند، جدا دانست.

رهبران روسیه در طول دو ماه گذشته میزبان یک هیئت از گروه مخالفان خارج نشین نظام سوریه موسوم به ائتلاف ملی سوری بودند. مسکو همچنین خود را برای دورهای مذاکراتی جدیدی با مخالفان سوری آماده می کند. این درحالی است که رایزنی های بلندپایه ای نیز بین مسئولان روسیه و وزیران خارجه سوریه و عربستان و ایران برگزار شده است.

تلاش روسیه برای حل بحران سوریه از زمان امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 5+1 رو شد. در طول دوره اخیر، این تکاپوی دیپلماتیک سرعت گرفت به گونه ای که پیش بینی هایی را درخصوص نزدیک بودن حل بحران سوریه - براساس توافق روسیه و آمریکا- ایجاد کرد؛ البته اگر گروه‌ها بر مواضع متضاد درخصوص آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه پافشاری نمی کردند.
اهمیت سفر السیسی به مسکو افزایش می یابد چرا که همزمان با سفر شاه اردن و ولیعهد ابوظبی صورت گرفت.
جالب توجه بود که السیسی سفرش به مسکو را مستقیما با برگزاری گفت وگو با محمد بن زاید در پی برگزاری مراسم استقبال رسمی در این شهر آغاز کرد.
علاء یوسف سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: در جریان دیدار، تحولات تعدادی از کشورهای منطقه بررسی شد. دیدگاه دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی مورد توجه یکسان بود. بر نیاز به اتخاذ تصمیم های سریع برای مقابله با خطرات تهدیدکننده امنیت ملی عربی و همچنین صلح و امنیت بین المللی تاکید شد؛ بویژه درسایه گسترش دایره تروریسم.

تضاد موضع مصر با کشورهای عربی در پرونده سوریه
تضاد بین موضع مصر با مواضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سرکردگی عربستان در ارتباط با پرونده سوریه برکسی پوشیده نیست. درحالی که عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پشت سر این کشور معتقدند که هرگونه راه حل در سوریه باید با کنار زدن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از صحنه سیاسی آغاز شود، مصر با روسیه اتفاق نظر دارد که مقابله با خطر تروریسم بویژه داعش از اولویت برخوردار است و مصر نه تنها معتقد است که بشار اسد در این مقابله نقش ایفا می کند بلکه معتقد است که هرگونه غایب شدن بشار اسد از صحنه سیاسی تهدیدی برای فروپاشی سوریه و تکرار سناریوی لیبی است.
از این رو، طبیعی است که روسیه برای متقاعد کردن طرف های منطقه ای موثر در بحران سوریه به منظور نشان دادن انعطافی در موضع خود در قبال بشار اسد تلاش کند. این پیامی است که روسیه در جریان سفر اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مسکو با وضوح ارسال کرد.
به نظر می رسد که روسیه برای جلب حمایت مصر و اردن برای نرم کردن مواضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است که هم پیمانان قاهره و امان به شمار می روند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =