رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد که قانون آئین دادرسی کیفری کشور به زودی اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، الهیارملکشاهی در بیست و چهارمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‎های وکلای دادگستری کشور که در محل سالن جلسات بانک صادرات خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه در این همایش ارزش‎های انسانی و ظرفیت‎های لرستان به نمایش گذاشته شده است، اظهار کرد: مردم لرستان مردمی بودند که در برابر ظلم و ستمگری سر تسلیم فرود نیاوردند و حتی تلاش‎های رضاخانی هم نتوانست این مردم را به ستوه بیاورد.

وی ادامه داد: مردم لرستان در برابر ضعفا روح لطیفی دارند اما در مقابل ظلم و گردن‎کشی کوتاه نمی‎آیند.

ملکشاهی اضافه کرد: با توجه به مسائل حقوقی به ویژه آیین دادرسی که مسئله پیچیده‎ای است طبیعتاً افراد عادی جامعه نمی‎توانند اشراف بر این قوانین داشته باشند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه عقل به ما حکم می‎کند که باید فردی وجود داشته باشد تا از افراد ناتوان دستگیری کند، اظهار کرد: بررسی قانون در محکمه و دادگاه کار هر کسی نیست مگر کسی که بتواند خواسته‎ها و مطالبات و حقوق خود را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از جامعه ما نمی‎توانند طرح دعوی کند و حقشان ضایع می‎شود، گفت: خوشبختانه وکلای ما در اعصار گذشته و امروز از چهره‎های ارزشمند، فرهیخته، خوشنام و اثرگذار بودند و در پیروزی انقلاب نقش ممتازی داشتند؛ کانون وکلا و وکلا در جوامع بین‎المللی قابل احترام هستند و نقش بسیار مهمی دارند که باید از این ظرفیت مادی و معنوی برای حمایت از کشور، دولت و ملت استفاده کنیم.

وی گفت: در بحث‎های حقوق بشری و مذاکراتی نظیر مذاکرات بین‎المللی، حمایت وکلا و NGOهای مردمی می‎تواند پشتوانه ارزشمندی برای مدیران اجرایی باشد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با اشاره به اینکه وظیفه داریم وکیل مستقل، شجاع و با شهامت را حفظ کنیم، تصریح کرد: امروز خوشبختانه قانون‎گذاری و نظام ما بر این سمت و سو حرکت می‎کند.

وی از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری در تیرماه 94 همزمان با هفته قوه قضائیه خبر داد و اظهار کرد: در این قانون نقش وکیل بسیار دقیق و پررنگ دیده شده و براساس ماده 48 این قانون با شروع تحت نظر گرفتن متهم، وکیل باید همراه متهم باشد و البته این امر گام بزرگی به سوی آزادی و مدنیت است.

ملکشاهی بیان کرد: ماده 90 قانون آئین دادرسی حق همراه داشتن وکیل در همه مراحل را تسریع می‎کند و البته هر کسی می‎تواند بیش از یک وکیل داشته باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه در تبصره ماده 290 این قانون آمده است چنانچه تحقیقاتی بدون حضور وکیل انجام شده باشد آن تحقیقات می‎تواند از درجه اعتبار ساقط شود، گفت: وکیل یکی از ارکان دادرسی است و برابر مسائل شرعی چنانچه رکنی حتی سهواً انجام نشود موجب ابطال عمل می‎شود.

وی بیان کرد: حجم برخی از طرح‎ها و لوایح بسیار زیاد است و البته مواد آئین دادرسی کیفری بیش از 800 ماده است و طول عمر یک مجلس این اقتضا را ندارد که آیین مذکور را بررسی کند.

ملکشاهی گفت: مجلس می‎تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون‎های تخصصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه طرح جامع وکالت و لایحه آن به مجلس واصل شده، البته یک طرح از سوی دولت و یک لایحه هم از سوی قوه قضائیه به مجلس آمده است، اضافه کرد: در مجلس کار سنگینی روی لوایح انجام می‎شود قطعاً مرجع کارشناسی مجلس، قوه قضائیه و سایر کارشناسان کلیات موضوعات را بررسی می‎کنند.

وی گفت: این لایحه وکالت اخیراً دو ماه پیش به مجلس واصل شده و ما هم به صورت طبیعی و یک لایحه عادی آن را تلقی کردیم و در دستور کار کمیسیون قرار دادیم تا در نوبت خود به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با اشاره به اینکه تلاشمان این است که استقلال وکلا و کانون وکلا را حفظ کنیم و نظارت بر روی آنها درونی صورت گیرد، اضافه کرد: اگر بناست نظارتی روی کانون وکلا صورت گیرد باید منطقی و معقول باشد؛ قطعاً نظر همه کارشناسان را بررسی می‎کنیم و می‎شنویم.

وی بیان کرد: تلاش همه این است که قوانینی در مجلس تصویب کنیم که به صراحت از حقوق مالکیت معنوی و فکری افراد دفاع شود.

این نماینده مجلس گفت: در هفته گذشته کمیسیون قضایی با حضور اعضای دستگاه قضایی مالکیت اختراعات و علائم را تحت عنوان مالکیت صنعتی مصوب کرد و به زودی آن را تقدیم مجلس می‎کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =