ایران و مغولستان برای گسترش روابط تجاری و کشاورزی کمسیسون مشترک اقتصادی تشکیل می دهند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع واردات شتر دوکوهانه از مغولستان برای اصلاح‌نژاد شترهای بومی کشورمان گفت: اصلاح نژاد دام از جمله شتر از مسایل مهم برای ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، اتگونی دامبین یام سفیر مغولستان در ایران در دیدار با هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، درخواست کشورش را برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران اعلام کرد.

سفیر مغولستان ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های کشاورزی با ایران گفت: «مغولستان آماده همکاری با ایران در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کشت فراسرزمینی و ایجاد واحدهای تولیدی مشترک با توجه به قوانین و مقررات کشورش است .»

وی در همین حال توانمندی‌های مغولستان را در زمینه های تولید دام،پشم و کشمیر تشریح کرد و اظهار داشت: «پشم و کشمیر مغولستان که نوعی الیاف ظریف و با ارزش هست به اروپا،چین و سایر کشورها صادر می شود.»

دامبین یام در ادامه به موضوع آموزش کشاورزی نیز اشاره کرد و خواستار ارتقای روابط آموزشی در بخش کشاورزی و اعزام کارشناسان مغولی به ایران شد.

وی توسعه و مدیریت جنگل را از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و مغولستان عنوان کرد.

در این دیدار مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، نیز تمایل کشورمان را برای توسعه همکاری‌های کشاورزی با مغولستان اعلام کرد و گفت: «توسعه روابط در بخش کشاورزی با کشورهای همسایه و منطقه از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی است.»

وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: «ایران می‌تواند محصولات کشاورزی از جمله طیور، تخم‌مرغ، انواع میوه و سبزیجات تازه، خشکبار، ماهی، میگو ، کشمش، رب، زعفران و پسته به مغولستان صادر کند.»

فتحی، توسعه همکاری‌های کشاورزی میان دو کشور را منوط به ایجاد زیرساخت‌های قانونی به خصوص تبادل موافقت‌نامه‌های بهداشت دامی و گیاهی دانست.

واردات شتر دوکوهانه از مغولستان برای اصلاح‌نژاد شترهای بومی ایران

وی در همین حال در مورد واردات شتر دوکوهانه از مغولستان برای اصلاح‌نژاد شترهای بومی کشورمان تاکید کرد و افزود: «اصلاح نژاد دام از جمله شتر از مسایل مهم برای ایران است.»

در این دیدار که امروز در دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، دو طرف موافقت کردند هیات‌هایی از دو کشور برای پروژه مشترک شتر دوکوهانه با یکدیگر دیدار کنند. همچنین مقرر شد فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی دو کشور در آینده نزدیک یک همایش مشترک اقتصادی برگزار کنند.

تولید گوشت شتر ارگانیک

در حاشیه این دیدار داود کیانزاد مسوول پروژه شتر معاونت امور دام نیز بر ضرورت اصلاح‌نژاد شتر بومی کشور به منظور افزایش گوشت ارگانیک تاکید کرد.

وی افزود: «ما نیاز داریم در فاز نخست برای ایستگاه های تحقیقاتی 50 نفر شتر دوکوهانه از نژاد گوبی که از نژادهای خالص هستند از مغولستان و چین وارد کنیم.»

کیانزاد اظهار داشت: «تا کنون واردات رسمی شتربه منظور اصلاح نژاد نداشته ایم ،اما قصد داریم به زودی برای بهبود نژاد شتر بومی، نژاد گوشتی از جمله نژاد گوبی وارد کنیم.»

حسن اختیارزاده مدیر کل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی وامور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: «سازمان دامپزشکی در حال ارزیابی مخاطره در مورد واردات شتر دوکوهانه ازمغولستان است و به محض مشخص شدن نتیجه ارزیابی مخاطره ، امکان واردات و یا عدم واردات شتر دوکوهانه از مغولستان اعلام می شود.»

گفتنی است، مغولستان در مرکز قاره آسیا واقع شده و دارای جمعیت اندکی است. اقتصاد این کشور بر محور کشاورزی و دامپروری استوار بوده و صادرات پشم یکی از مهمترین صادرات این کشور می باشد. این کشور تولیدکننده محصولاتی نظیر گوسفند، گاو، اسب، شتر، گندم و جو است.

این کشور در رتبه‌بندی بین‌المللی هم اکنون دارای نمره 60 از نظر آزادی اقتصادی است و این شاخص که مشخص‌کننده رتبه آزادی پولی، آزادی سرمایه‌گذاری و هزینه‌های دولتی است، مغولستان را در میان 41 کشور آسیایی و اقیانوس آرام در رتبه پانزدهم قرار می‌دهد.

پیوستن مغولستان به سازمان جهانی تجارت (wto) در سال 2007 موجب شده این کشور، سرمایه‌های خارجی قابل توجهی جذب و تا حدودی مشکلات ناشی از خشکسالی و کاهش تولیدات کشاورزی را در اوایل دهه اخیر برطرف کند.

 

 

22339

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =