ایسنا نوشت:جشن انیمیشن با معرفی برگزیدگان، پخش چند کلیپ طنزآمیز و تأکید بر اینکه حال انیمیشن خوب نیست و شوخی‌های علیرضا خمسه همراه شد.

با برگزاری جشن انیمیشن در شامگاه یکشنبه 8 شهریورماه، جشن‌های خانه سینما به مناسبت روز ملی سینما آغاز شد.

در این مراسم که در تالار ایوان شمس برگزار شد، همایون اسعدیان دبیر جشن خانه سینما در سخنانی یادآور شد: من نوجوان دهه 50 هستم و نوجوانی‌ام را در کانون پرورش فکری گذراندم. اگر اندک مایه‌ای داشته باشم متعلق به همان دوره است؛ دوره‌ای که با سینمای انیمیشن دنیا و ایران آشنا شدم و نزد بزرگانی درس گرفتم که خیال را به ما آموختند؛ بزرگانی مانند علی‌اکبر صادقی و نورالدین زرین‌کلک.

این کارگردان سینما با اشاره به محتوای یکی از انیمیشن‌های علی‌اکبر صادقی اضافه کرد: این انیمیشن حدود 40 سال پیش آرزوی صلح و دوستی داشت و حالا هم بعد از این سال‌ها من اجازه می‌خواهم که تنها آرزویم صلح، دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز برای مردمان کشورم در کنار مردم دیگر کشورها باشد.

سپس روان‌بخش صادقی رئیس انجمن آسیفا (انیمیشن) نیز گفت: فکر می‌کردم امسال فیلم انیمیشن زیادی نداشته باشیم اما خوشبختانه 108 اثر برای انتخاب به ما رسید که همه در یک سال گذشته تولید شده بود و این آمار نشان می‌دهد با وجود کاستی‌ها، انیمیشن سرپاست.

وی با ابراز خرسندی از تنوع تکنیکی این آثار و ارتقاء کیفی آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته در عین حال به مشکلات انیمیشن اشاره کرد و گفت: متأسفانه 75 درصد استودیوهای انیمیشن تعطیل شده‌اند و در یکی دو سال گذشته بدترین شرایط را داشتیم اما خوشبختانه امروز وضعیت بهتر شده است، زیرا نقاط کورمان را شناسایی کرده‌ایم و دریافته‌ایم باید روی پای خود بایستیم.

صادقی همچنین خواستار حمایت دولت از انیمیشن شد و خاطرنشان کرد: انیمیشن بدون حمایت دولت نمی‌تواند سرپا بماند. در حال حاضر پتانسیل بالقوه بسیار زیادی داریم که باید بالفعل شود.

وی در پایان صحبتش گفت: انیمیشن جزو رسانه‌هایی است که به شدت می‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند، سینمای خانگی در اشل بازار فیلم‌های داخلی نمی‌تواند با آثار خارجی مقابله کند اما نمایش خانگی انیمیشن‌های ایرانی توانایی چنین رقابتی را دارد ضمن اینکه می‌تواند در اشتغال‌زایی بسیار موثر باشد.

در ادامه برنامه، کلیپی از هیأت انتخاب و داوری این دوره از جشن انیمیشن پخش شد که در این کلیپ بر اینکه حال انیمیشن خوب نیست، تأکید شده بود و بارها هنرمندان این جمله را بر زبان آوردند که همین موضوع باعث شد، علیرضا خمسه مجری برنامه در جای‌جای مراسم با این عبارت بازی کند و گاه آن را با زبانی طنز در انتقاد از وضعیت موجود انیمیشن به کار ببرد.

پس از پخش مستندی گزارشی درباره انیمیشن محمدرضا علیمردانی به عنوان نماینده‌ای از نسل جوان هنرمندان انیمیشن روی صحنه رفت و گفت: امیدوارم جمله‌ای که امروز از یک خبرنگار شنیده‌ام درست نباشد. گویا یکی از مقامات گفته است باید تا حد امکان تولید انیمیشن را کاهش دهیم و تا حد امکان انیمیشن ایرانی پخش کنیم!!!

علیمردانی نیز با بیان اینکه حال انیمیشن خوب نیست افزود: فکر نمی‌کنم دکتری بتواند حال آن را خوب کند، بلکه خودمان باید حال انیمیشن را خوب کنیم و این چنین است که در جشن‌های ما به جای شادی گلایه مطرح می‌شود.

این هنرمند جوان در پایان صحبتش گفت: به عنوان فردی امیدوار، قاطعانه می‌گویم اعتراض ما درباره وضعیت انیمیشن نتیجه خواهد داشت. تمام دنیا اهمیت و قدرت نفوذ این هنر، صنعت را فهمیده‌اند و برایش هزینه می‌کنند. حتی هزینه‌ای بالاتر از سریال‌ها و فیلم‌های عظیم.

علیمردانی در پایان هشدار داد:‌ما می‌مانیم و برای معرفی فرهنگ ایرانی از طریق انیمیشن تلاش می‌کنیم.

در ادامه برنامه جوایز برگزیدگان اهدا شد.

جایزه بهترین صدا توسط احمد عربانی و حسین مرادی‌زاده به چنگیز صیاد برای انیمیشن «پدربزرگ» اهدا شد.

عربانی هنگام اهدای این جایزه گفت: امیدوارم از امسال آتلیه‌ها رونق پیدا کند، تهیه‌کنندگان پول‌مان را بدهند، یکسری غیرمتخصص داوری نکنند، انیمیشن دست انیماتورها بیفتد نه مسوولانی که فقط مدیر‌اند و آنچه بلد‌اند فقط بروکراسی است در حالی که ما هنرمندیم.

در بخش بهترین موسیقی نیز جایزه این بخش توسط مهین جواهریان و اسماعیل شرعی به میلاد موحدی برای انیمیشن «بزغاله‌های ابری» ارائه شد.

جواهریان نیز در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد: سال‌های آینده سال‌های گشایش انیمیشن ایران باشد.

او گفت:‌با کمی توجه می‌توان انیمیشن را صادر کرد و از این طریق هم فرهنگ‌مان را صادر کنیم و هم ارز به مملکت بیاوریم.

پس از اجرای قطعه‌ای موسیقی توسط گروه «پیلدن» جایزه بهترین طراحی و گرافیک توسط ناصر گل‌محمدی و ابراهیم مختاری به رسول زرین و هادی طبسی برای انیمیشن «مو مو» اهدا شد.

گل‌محمدی گفت:‌اگر به جای من معلم بودید و پدر و مادرها با شما تماس می‌گرفتند و می‌پرسیدند خوب است بچه ما در رشته انیمیشن تحصیل کند، چه پاسخی می‌دادید؟

علیرضا خمسه در پاسخ به این پرسش با لحنی طنزآمیز گفت: اگر من بودم می‌گفتم خدا عقلتان بدهد. ذوق هنری به چه کاری می‌آید.

در ادامه جایزه بهترین انیمه توسط اکبر عالمی و وحید نصیریان به احسان انصاری و حسام جواهری به خاطر انیمیشن «استریپی» اهدا شد.

عالمی با اشاره به ساخت فیلم «قلب سیمرغ» توسط وحید نصیریان گفت: چرا این فیلم اکران نمی‌گیرد؟!

به گزارش ایسنا، در این برنامه جایزه بهترین فیلمنامه توسط شادمهر راستین و ابوالفضل رازانی به عباس جلالی یکتا و حجت اعظم‌پور برای انیمیشن «آقای بنفش» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم نیز توسط مهدی خرمیان و همایون اسعدیان به انیمیشن «صفحه خالی» کار سیاوش خدایی اهدا شد.

در پایان جایزه بهترین فیلم توسط رضا میرکریمی و روان‌بخش صادقی به علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری برای انیمیشن «وقتی بچه بودم» اهدا شد.

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در پایان این برنامه گفت: بسیار خوشحالم در جمع دوستان حرفه‌ای، صبور و دوست‌داشتنی انیمیشن هستم. به وجود تک تک شما افتخار می‌کنم.

این کارگردان سینما در پایان صحبتش گفت: آرزوی روزهای خوب، حال خوب و اتفاقات خوب برای سینما و انیمیشن ایران دارم و در این راستا خانه سینما به شدت در خدمت اهالی انیمیشن است و می‌توانید روی کمک ما خیلی حساب کنید.

به گزارش ایسنا، علیرضا خمسه در این برنامه گفت: هر زمان که بحث کاریکاتور و انیمیشن مطرح می‌شود، مرا به عنوان مجری انتخاب می‌کنند. من از عاشقان سینه چاک سینما هستم.

وی در جای‌جای برنامه خاطراتی از زنده‌یادان کیومرث صابری، منوچهر احترامی، پرویز شاپور و عمران صلاحی تعریف کرد و از آنان یاد کرد.

خمسه همچنین بعد از اجرای قطعات موسیقی توسط گروه «پیلدن» با لحنی طنزآمیز به این گروه گفت:‌ قطعه آخری که اجرا کردید خیلی ترسناک بود. ای کاش سی‌دی این قطعه را به من می‌دادید تا برای مادرزنم استفاده کنم چون گاهی شب‌ها خانه ما می‌ماند.

او همچنین هنگام اهدای تندیس خانه سینما گفت: این تندیس توسط هنرمندی به نام ایرج محمدی طراحی شده اما همیشه گلایه دارد که چرا هیچ زمانی از او یاد نمی‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند که او این تندیس را طراحی کرده است.

پیش از اعلام برگزیدگان هر بخش وله‌ای پخش می‌شد که در آن کاندیداها معرفی می‌شدند اما برای معرفی بهترین موسیقی این وله پخش نشد و علیرضا خمسه به جای آن آواز خواند و با لحنی طنزآمیز با ترانه «من یه پرنده‌ام» اثر ایرج شوخی کرد و آن را به عنوان «من یه برنده‌ام» اجرا کرد.

همچنین در این برنامه مستندی گزارشی درباره انیمیشن پخش شد که در آن چند تن از افراد غیرهنری به پرسش هایی درباره انیمیشن پاسخ گفتند.

یکی از این پرسش‌ها درباره مقایسه انیمیشن ایران و کشورهای خارجی بود و یکی از مخاطبان در پاسخ به این پرسش گفت: این مقایسه مثل تفاوت استاد اسدی و لیونل مسی است!

هر چند این برنامه با 40 دقیقه تأخیر آغاز شد اما به دلیل ریتم مناسب و نداشتن سخنرانی‌های طولانی در مدت زمان کوتاهی به پایان رسید.

در این برنامه هنرمندان و مدیرانی همچون محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ابراهیم مختاری،سید غلامرضا موسوی، حبیب ایل‌بیگی، محمدرضا مویینی، امیر اثباتی، علیرضا تابش، حسین مسافرآستانه و... حضور داشتند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =