پرتقال از باغ تا بازار ۵ هزار تومان گران می‌شود!

ایسنا نوشت:

در حالی که باغداران هر کیلوگرم پرتقال را به طور میانگین 1600 تومان فروخته‌اند، قیمت این محصول در بازار به بیش از 6000 تومان رسیده است.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام نارضایتی از قیمت این محصول گفته‌اند در صورت ادامه این روند، به منظور جلوگیری از اجحاف به مردم و شکستن قیمت، بخشی از پرتقال خریداری شده برای شب عید را زودتر به بازار عرضه می‌کنند.

قیمت محصولات کشاورزی و فاصله آن‌ها از تولید تا بازار مصرف همیشه مورد بحث کارشناسان و مسئولان بوده که البته غالبا علت آن را وجود واسطه‌های غیر ضرور و دلالانی می دانند که سودشان را در زیان 75 میلیون ایرانی می‌بینند.

اکنون نیز قیمت منطقی برای خرید هر کیلوگرم پرتقالی که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی از باغداران نهایتا 2500 تومان خریداری می‌شود، حداکثر 3500 تومان است.

اما از آنجاکه برخی افراد محصول خود را برای گران‌تر فروختن در انبارها ذخیره کرده اند و به بازار عرضه نمی کنند، بازار با افزایش تقاضا و کمبود کاذب عرضه پرتقال مواجه شده و همین می شود که قیمت هر کیلوگرم پرتقال شمال به حدود 5000 تومان و هر کیلوگرم پرتقال جنوب به حدود 7000 تومان می رسد.

در این باره حسن‌پور - مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی - علت گرانی پرتقال را ذخیره کردن حدود 700 هزار تن در انبارهای شخصی برخی افراد عنوان کرده و به ایسنا می‌گوید سازمان مرکزی تعاون روستایی براساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در شهریور امسال موظف به خرید حدود 45 هزار تن پرتقال و ذخیره سازی این محصول برای تنظیم بازار شب عید شده است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است در زمان زودتری پرتقال ذخیره سازی شده به بازار تزریق شود. چرا که وزارت جهاد کشاورزی از قیمت های کاذبی که در بازار این محصول به وجود آمده رضایت ندارد و معتقد است نباید به مردم اجحاف کرد.

گرچه این مسئول وزارت جهادکشاورزی معتقد است که برخورد با متخلفان، نظارت بر توزیع در بازار و قیمت از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است اماوزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری اخیر خود تاکید کرد که تنظیم بازار از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از امسال این امر به وزارتخانه مربوطه‌اش واگذار شده است.

حال باید دید با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف به خرید 45 هزار تن پرتقال شده است می تواند بازار شب عید امسال را به گونه ای مدیریت کند که از دست عده ای دلال و سودجو خارج شود یا اینکه ایام نوروز سال 94 نیز بهانه ها جویی ها و کارگرانی که به مرخصی رفته اند راهی برای فرار از گرانی میوه شب عید می شود؟

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =