توضیح قالیباف در شورای شهر درباره بوستان مادر؛درختی را در این زمین قطع نکرده ایم

جلسه امروز شورای شهر تهران، عرصه سئوال و پاسخهای اعضای شورای شهر و شهردار تهران بود. قالیباف که عرصه را برای سخنگوی مناسب دیده بود در بخشی از سخنانش، گریزی به اسیدپاشی های اصفهان هم زد و در نهایت گفت مسئله بوستان مادر "بی خود" است.

امید سلیمی بنی :شهردار تهران، آخر از همه پشت تریبون قرار گرفت , در ابتدای سخنانش، از حقانی تشکر کرد که تذکر داده.

او گفت: من هم خوشحال می شوم و هم استقبال می کنم از این تذکرات و سئوالات. زیرا اگر بحث و جدلی هست برای حق مردم است. وگرنه من همان روزهای اول پس از رای گیری گفتم به آقای حقانی گفتم من با شما فصل مشترکی ندارم به جز اینکه ما هر دو نیروی کار و تلاش و زحمت هستیم. هر زمان به شهرداری نگاه می کنم می بینم شما بیشتر خدمت کرده اید و به معاون خدمات نیز گفته ام خارج از بحث مقررات، توصیه های شما را گوش کند. اگر هم احساس کند دستور آقای حقانی با قوانین مغایرت دارد به من بگو تا پیگیری کنم.

شهردار تهران در ادامه گفت: احترام پیشکسوت برای ما واجب است.

او در ادامه به بحث اسیدپاشی های اصفهان وارد شد و گفت: هیچ انسان آزاده ای که انصاف دارد این کار را تایید نمی کند ولی به خاطر برخی رفتارها، کار به جایی می رسد که این رفتار به پای اسلام و امام حسین و امر به معروف .و نهی از منکر تمام می شود. امام حسینی که برای امر به معروف قیام کرده اساس حیات جامعه اسلامی را رعایت کرده.

شهردار در ادامه گفت: این زمین، 70 هکتار نبوده، 7 هکتار بوده و از سال 84 تا امروز که شهردار هستم، یک درخت فضای سبز وجود نداشته و شهرداری هیچ طرح مصوب، ردیف و اعتباری برای ساخت بوستان مادر اختصاص نداده است. چنین چیزی مطلقا وجود نداشته است.

قالیباف با کنایه معنی داری به حقانی به سخنانش ادامه داد: نمی خواهم به گذشته برگردم، در دهه 70 در شهرداری مخالفت با طرح جامع شد و این طرح ابلاغ و اجرا نشد. بنده مدافع طرح جامع بوده ام و پای کار ایستاده ام. دوستان، بحثی بوده که هر چقدر می شود فضای سبز شهر در طرح جامع حفظ شود و در زمینهای باسند و بی سند، حتی زمینهای مردم فارغ از مالکیت، درخت کاشته شد.

او گفت: ما به مراجع ذی ربط جواب داده ایم و هر جا لازم باشد هم پاسخ می گوییم. ما در کمیسیون گفته ایم هر جا پارک دایری هست، آن را تملک کنید و کاربری سبز را قطعی کنید، حتی اگر مال مردم باشد پولش را می دهیم. ما 1400 تغییر در زمان تدقیق در طرح جامع و تفصیلی داشتیم. این کمیسیون همچنین تصمیم گرفته اگر جایی کاربری سبز باشد ولی پارک نباشد و سرانه های فضای سبز تامین شده باشد، از مسیر قانونی، تغییر کاربری بدهیم.

لذا کمیسیون ماده 5 که 7 عضو دارد و یکی شان شهرداری است و بقیه از اعضای دولت هستند، با رای خود موضوع را مطرح کردند و نهایتا رای می دهند. این کمیسیون متعلق به ماده 5 نیست ولی در افکار عمومی اینطور مطرح شده که این کمیسیون متعلق به شهرداری است و هرجا می خواهد خراب کند، به این کمیسیون می دهد. این چنین نیست و شهرداری فقط یک عضو در این کمیسیون دارد و رئیس شورا هم در این کمیسیون حق رای ندارد و ناظر است.

این کمیسیون تصویب کرده که تغییر کاربری در این زمین شود. این مصوبه به شورای عالی شهرسازی و معماری رفته و در برج 2 سال 92 این کاربری از سبز به مسکونی تغییر یافته.

او با اشاره به عملکرد احمدی نژاد گفت: همه در این کشور می دانند بنده مشی آقای احمدی نژاد را نمی پسندم، ولی حق ندارم مصوبات کمیسیون ماده 5 را زیر پا بگذارم. این مصوبات وجود ندارد. قالیباف در این زمین، درختی را قطع نکرده. سر یک موضوع بی خود، اینقدر مسئله مطرح شده.

قالیباف گفت: در تغییراتی که کمیسیون ماده 5 در طرح تفصیلی داده، ما 10 درصد بیشتر فضای سبز به شهر اضافه کرده ایم. این بی انصافی است مردم را به شهرداری بی اعتماد کنیم و وقت جلسه را بگیریم. از حدود یک ماه قبل به آقای چمران عرض کردم این موضوع در شورای شهر مطرح شود تا روشنگری کنیم. از همین مجموعه شورای شهر در کمیسیون اصل 90 درباره شهرداری تهران شکایت شده است. به رئیس قوه قضاییه، دادگاه، معاون اول رئیس جمهور و سایرین شکایت می کنند و نامه می نویسند.

شهردار تهران در ادامه نسبت به تشکیل زنجیره انسانی شهروندان در اطراف بوستان مادر واکنش نشان داد و گفت: این حق شوراست که تذکر دهد و ما را اداره و راهنمایی کند. ما خوشحالیم که مردم شریف ما اینقدر عکس العمل نشان دادند. خوشحال شدم و گفتم چه شده که مردم برای منهدم کردن این پارک واکنش نشان می دهند. بعد تحقیق کردم و دیدم که پارکی وجود نداشته که منهدم شوند.

او بلافاصله "والسلام" را گفت و مهدی چمران اجازه سخن گفتن به اعضای شورای شهر و محمد حقانی که معترض به نظر می رسید، نداد و گفت وقت نماز است و برویم در جلسه بعد صحبت کنیم.


مجتبی شاکری: درست نیست وقت جلسه را بگیریم


قبل از سخنان شهردار، یک عضو شورای شهر در دفاع از قالیباف گفت: اعضای شورا درباره بوستان مادر مسایلی را مطرح کرده اند و مردم حساس شده اند.

مجتبی شاکری در ادامه خواست: بهتر بود سئوالات آقای حقانی قبل از شروع جلسه مطرح می شد تا اینطور وقت گرفته نشود و مطرح نشود که کتمان حق بدتر از زناست.

رئیس سازمان پارکها و فضای سبز نیز در ادامه این جلسه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای حقانی گفت من 47 سال در شهرداری بودم، بنده نیز 42 سال در شهرداری خدمت کردم و سیاسی هم نیستم. پرونده دست من است و من دبیر کمیسیون ماده 7 بودم و ابلاغ کردم که درختان این زمین جمع آوری نشود. حتی به دبیر کمیسیون ماده 5 هم گفتم غلط می کنی درختان را جمع کنی. پرونده را بستم و گذاشتم در کشوی میز.

مختاری، در ادامه با کنایه ای نیشدار به حقانی گفت: در منطقه آقابزرگی، نیز همین مشکل بود و در دهه 70 به جای فضای سبز، برج ساختند. مردم این را می بینند و قضاوت می کنند. مردم در سال 72، برای جمع آوری این درختان اعتراض کردند و 186 نامه در این باره وجود دارد.
مهندی چمران در ادامه گفت: کسی با شما مشکل ندارد و قطع درختان را گردن شما نمی اندازد. در آن سالها 480 درخت جمع آوری شده و فضای سبز تبدیل به فضای سبز شده. لذا مقصد اینها نیست.

مختاری در پاسخ گفت: آقای احمدی نژاد در منطقه 5 ملاقات عمومی گذاشته بودند و در آن وقت هم می گفتند بوستان مادر و کلنگ زده شده بود. آقای احمدی نژاد پرسید این زمین چیست؟ گفتیم این بوستان مادر است و تابلو زده اند. او گفت ساختمانهای اطراف به این بوستان مشرفیت دارد. گفتیم، درست است این بوستان مادر نمی شود باشد و بوستان عمومی خواهد بود. شهردار سابق منطقه آقای شاپوریان نیز هنوز تشریف دارند و می شود از او سئوال کرد.


سروری: برخورد با بوستان مادر، شایبه سیاسی دارد


رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر نیز در ادامه گفت: نمی گوییم آقای حقانی، سیاسی رفتار کرده، ولی دو نامه در اینجا داریم که شایبه سیاسی به وجود می آورد.

پرویز سروری به نامه مدیرکل راه و شهرسازی به معاون وزیر راه و شهرسازی در 19 مرداد 93 اشاره کرد و گفت: در این نامه، نویسنده می نویسد در خصوص تغییر کاربری پلاک... به استحضار می رساند معاون شهرسازی معماری به واگذاری 1000 سهم مشاع به مالک اولیه طی سند رسمی مشاعی صادر کرده است. لذا عنایت نکرده برای دو نفر از مالکین اولیه سند صادر شده و همچنین اعلام می شود زمین مزبور فاقد درختکاری بوده و اراضی زیر دکلهای برق است و منطقه بیش از حد سرانه شهرسازی، دارای فضای سبز است. یعنی مدیرکل شهرسازی تهران نیز می گوید این منطقه دارای سرانه فضای سبز است و درخواست کرده این زمین به کاربری مسکونی و اداری-خدمانتی تبدیل شود.

او توضیح داد: برای این زمین که از سال 71 یک درخت در آن وجود ندارد، بلوا به وجود آورند و مدیریت شهری را دچار چالش می کنند و بعد آقای حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید زمین سبز را درخت دارد، قلع و قمع کنید و تغییر کاربری دهید.

سروری در پایان سخنانش سئوال خود را اینطور مطرح کرد: سئوال اینجاست که اگر این رفتارها سیاسی نیست، اسمش چیست؟ زمینی که از سال 72 سابقه فضای سبز ندارد رسانه های داخل و خارج بررسی می کنند و بعد زمینی که فضای سبز است، تغییر کاربری می دهند.

 

قوه قضاییه وارد پرونده بوستان مادر شده


در ادامه این نشست، علی صابری عضو نابینای شورای شهر با اعلام تذکری گفت: قوه قضاییه وارد این مسئله شده و باید موضوع به جد در شورای شهر رسیدگی شود.

مهدی چمران درباره این ورود گفت: قوه قضاییه با شکایت وزارت راه و شهرسازی ورود کرده و اکنون از قوه قضاییه نیز نامه ای برای شورای شهر دیروز رسیده و اکنون باید این مسئله در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

رئیس شورای شهر درباره نامه قوه قضاییه نوشت: از ما سئوال نکرده اند که جواب بدهیم، بلکه دعوت کرده اند در دادگاه حاضر شویم و توضیح دهیم. برای همین از کمیسیون مربوطه خواستم که افرادی را برای این منظور انتخاب کنند و اگر لازم باشد، دوستان ما نیز وارد می شوند.

اسماعیل دوستی نیز در ادامه نشست گفت: بارها تذکر دادیم که این گزارش نباید به صحن علنی شورای شهر وارد می شد.
چمران بلافاصله در پاسخ گفت: این مسئله را هم شهردار تهران خواسته و هم آقای حقانی و ما این مسئله را در دستور جلسه سه شنبه گذاشته ایم.

اسماعیل دوستی گفت: آقای چمران، شما رئیس شورای شهر هستید نه رئیس فراکسیون اصولگرایان. باید این را در نظر داشته باشید ما با شهرداری تهران درگیر نمی شویم، ایها الناس! ما نمی خواهیم با شهرداری درگیر شویم ولی عده ای می خواهند ما را درگیر کنند. 

46231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    17 1
    درخت ها به طور خود جوش از ريشه در آمده اند
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    9 1
    ولی به خاطر برخی رفتارها، کار به جایی می رسد که این رفتار به پای اسلام و امام حسین و امر به معروف .و نهی از منکر تمام می شود اسید پاشی چه ربطی به تخلفات شهرداری دارد آقای قالیباف و در ضمن هیچ کس این موضوع رو به امام حسین ربط نمیده مگر اینکه امثال شما این حرفهارو بین مردم رواج بدهند آن هم به دلایل نامعلوم
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    15 0
    شهر ومردم آن برای زنده مانده نه زندگی کردن به فضای سبز نیاز دارن شما با تراکم فروشی وتغییر کاربری زمینهای سبز دارید جیب بساز بفروش ها و کاسه زهر مردم را پر می کنید
  • علی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    13 0
    هر کس بخواهد از حق شهروندان دفاع کتد متهم به سیاسی کاری میشود خجالت آوره...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    17 1
    هر جا که ندانمکاری و غوغاسالاری هست نام اصولگرایان میدرخشد ...
  • بی نام RO ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    15 0
    من به عنوان یکی از اهالی منطقه از حدود ده سال قبل که در اینجا ساکن شدم شاهدم که اهالی می گفتند اینجا قرار است قضای سبز شود حتی گود برداری بزرگی که در آن شده بود نیز بعنوان محل دریاچه مصنوعی عنوان می شد .ضمنا در این منطقه درحدود 5 ساله اخیر واحد های بزرگ مسکونی زیادی با مجوز شهرداری ساخته شده که نیاز به فضای سبز را حتی بیشتر نیز کرده در همین چند ساله اخیر بافت مسکونی که بیشتر خانه های دو و حداکثر سه طبقه بوده در این منطقه به ساختمانهای 8 و 9 طبقه و بعضا مجتمع های بزرگ تبدیل شده است
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    14 1
    ما هم پشت گوشمون مخملیه باورمون شد