امروز دو نماینده زن مجلس به معاون رییس جمهور برای امضای یک تفاهم نامه با صندوق جمعیت سازمان ملل تذکر دادند. این درحالی است که در متن این تفاهم نامه، خبری از موارد تذکر داده شده نیست.

مرجان محمدی: نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، برخلاف بیشتر روزها که در جریان تصویب طرح ها و لوایح جزو «اکثریت ساکت» مجلس به حساب می آیند، امروز نطق میان دستور داشتند. نطقی که در آن رئیس فراکسیون زنان مجلس، معاون وزیر را به تخطی از قانون متهم کرد و یکی از اعضای فراکسیون، تذکری شفاهی به رئیس جمهور داد.

فاطمه رهبر، امروز در نطق میان دستور مجلس از امضای قراردادی در معاونت امور زنان ریاست جمهوری صحبت کرد که به گفته او، خلاف اصل ۷۷ قانون اساسی و منویات رهبری در جلوگیری از تحدید نسل است.

رهبر گفت: اخیرا بدون هماهنگی با مراجع قانونگذاری در حوزه زنان و خانواده تفاهمنامه‌ای با صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران امضا شده که با وجود گذشت پنج ماه از این قرارداد هنوز مفاد آن به اطلاع مردم نرسیده است.

رهبر امضای این تفاهم نامه را بخشی از نفوذ خزنده نهادهای مدنی خارجی در بین مردم دانست و گفت: سازمان‌های بین‌المللی با مبنای سکولار در یکی از دینی‌ترین جوامع اسلامی چون ایران الگو می‌دهند. آزادی بی قید و شرط جنسی، کاهش نرخ باروری که این صندوق باروری را علتی در عقب ماندگی و عدم رشد اقتصادی می‌داند و کاهش جمعیت از جمله سیاست‌های این صندوق است که در روز 21 خرداد 93 معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری قراردادی را با آن امضا کرده است. سوال ما این است که این قرار داد قرار است چه راهبرد کلانی به ایران تحمیل کند؟ خانواده سالم غربی چه ربطی به خانواده سالم ایرانی دارد؟

در ادامه این صحبت ها، فاطمه آلیا هم در تایید نطق رهبر، در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه گفت: تدوین همکاری سه‌جانبه بین معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و صندوق جمعیت سازمان ملل خلاف اصل ۷۷، ۸۲ و ۱۵۳ قانون اساسی است. طبق این توافقنامه برای امور خانواده باید مستشار غربی بیاوریم. ما اجازه نمی‌دهیم شرایط کشور به دوران اصلاحات برگردد.

با این حال، شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است که مشاور بین المللی به معنای مستشار خارجی نیست و از آنجا که وزارت خارجه و دستگاه های امنیتی نظارت کامل بر محتوای تفاهمنامه با صندوق جمعیت سازمان ملل دارند، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

مولاوردی دراین باره به ایرنا می گوید: پنجمین برنامه کشوری صندوق جمعیت سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی بر اساس سند چارچوب کمک های توسعه ای سازمان ملل متحد و برنامه پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی کشور در قالب پنج برونداد مرتبط با یکدیگر و در بازه زمانی 1394 - 1390 تدوین شده است.

او می گوید: برونداد پنجم این برنامه تقویت ظرفیت ملی برای تدوین و اجرای برنامه حمایتی نهاد خانواده، خانوارهای دارای سرپرست زن و زنان کم بضاعت است. فعالیت های این برونداد با هماهنگی های انجام شده میان این صندوق، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت خارجه تنظیم شده است.

 

تفاهم نامه چه می گوید؟

تفاهم‌نامه مشترکی که آلیا و رهبر از آن صحبت می کنند، قراردادی 9ماده ای است که بر اساس چارچوب کمک های توسعه‌ای ملل متحد (UNDAF) و برنامه پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی کشور تنظیم شده است. قراردادی که بازه زمانی آن برنامه پنجم توسعه (1394-1390) مشخص شده و در متن آن که روی سایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری منتشر شده، هیچ اشاره ای به کاهش جمعیت یا تغییر الگوهای خانواده از بومی به غربی نشده است.

در این تفاهمنامه فعالیت های زیر به عنوان اهداف نهایی ذکر شده است:

فعالیت 1: استخدام کوتاه‌مدت مشاوران ملی و کارشناسان جهت ارائه کمک فنی به معاونت امور زنان و خانواده (انتخاب مشاوران و شرح خدمات آنها مشترکا با صندوق جمعیت ملل متحد صورت خواهد گرفت)

فعالیت 2: استخدام مشاوران بین‌المللی جهت ارائه کمک فنی به معاونت امور زنان و خانواده

فعالیت 3: تبادل تجربه با سایر کشورها به منظور یافتن مکانیزم‌هایی برای تقویت بنیان خانواده و پیشرفت زنان

فعالیت 4: تشکیل بانک اطلاعاتی زنان و زنان سرپرست خانوار

فعالیت 5: حمایت از دوره‌های آموزشی بومی شده برای کارمندان سازمان‌های دولتی، قضایی، نیروهای پلیس و غیره در زمینه "رفتار سالم در خانواده"

فعالیت 6: آموزش آموزشگر برای تدریس "خانواده سالم"

فعالیت 7:وارد کردن مباحث "خانواده سالم" به محتوای آموزشی کلاسهای پیش و پس از ازدواج

فعالیت 8: تحلیل زیرگروههای زنان سرپرست خانوار (بیوه هرگز ازدواج نکرده، مطلقه،بدسرپرست) به منظور تدوین سیاستهایی که نیازهای مختلف آنها را پوشش دهد.

فعالیت 9: برگزاری تور مطالعاتی به کشورهای دارای برنامه موفق در زمینه زنان سرپرست خانوار

مولاوردی درباره این تفاهم نامه می گوید: فعالیت های متعددی در قالب این تفاهمنامه تنظیم شده که از آن جمله می توان به موضوع تبادل تجربه با سایر کشورها به منظور یافتن مکانیزم هایی برای تقویت بنیان خانواده و پیشرفت زنان اشاره کرد. طراحی دوره های آموزشی بومی شده برای کارمندان سازمان های دولتی، قضایی، نیروهای پلیس در زمینه خانواده سالم و وارد کردن مباحث خانواده سالم به محتوای آموزشی کلاس های پیش و پس از ازدواج که با مشارکت وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت از فعالیت های مشترکی است که در این تفاهم نامه آمده است.

آن طور که مولاوردی می گوید، طبق این تفاهمنامه، می توان تور مطالعاتی به کشورهای دارای برنامه موفق در زمینه تقویت نهاد خانواده برگزار کرد. اخیرا هم یک تور مطالعاتی متشکل از کارشناسان فعالان زنان و خانواده در بخش دولتی و غیر دولتی را به فنلاند اعزام کردیم که گزارش دستاوردهای این سفر یک هفته ای بزودی منتشر خواهد شد.

 

از مشاوران بین المللی استفاده نمی کنیم

معاون رئیس جمهوری می گوید: استفاده از مشاوران بین المللی برای ارائه کمک فنی -غیر از مستشاران خارجی و یا کارشناسان خارجی مورد اشاره در اصل 82 قانون اساسی- از طرف دولت ممنوع است، مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی. مشاوران بین المللی، کارشناسان بین المللی شناخته شده هستند که می توانند کمک های فنی و مشاوره ای انجام دهند اما ما به دلیل عدم نیاز، از مشاوران بین المللی استفاده نکرده ایم و بودجه اختصاص یافته را در سایر موارد هزینه کرده ایم.

به گفته مولاوردی، بر اساس اصل 77 قانون اساسی، این تفاهمنامه و برنامه کاری مشترک نه جزو عهدنامه ها، مقاوله نامه ها و موافقتنامه های بین المللی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و نه در چارچوب اصل 88 قانون اساسی می گنجد که اشاره به ممنوعیت استخدام کارشناسان خارجی دارد. آنچه در این برنامه کاری آمده، استخدام مشاوران بین المللی است که بتوانند کمک های فنی و مشورتی ارائه دهند و این معاونت اختیار و آزادی عمل کامل در انجام و یاد عدم انجام فعالیت های تعریف شده در پروژه را دارد و بنا به تشخیص خود از بودجه این فعالیت در جای دیگر بهره برده است.

او به اصل 153 قانون اساسی هم اشاره می کند و می گوید: بر اساس این اصل «هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی اقتصادی و دیگر شوون کشور شود ممنوع است»، در حالی که این تفاهمنامه به هیچ وجه مشمول این اصل نیست و با بررسی ها و کارشناسی های لازم صورت گرفته است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    6 17
    شما اصل را بر دلسوزی بزارید نه بر بیسوادی
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    34 1
    قکر کردین زن دلواپس نمی تونیم داشته باشیم؟
  • محمد A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    33 2
    فقط همین مانده بود که شما هم دولت منتخب را زیر سئوال ببرید .مجلس هر روز برای دولت حاشیه سازی می کند .چرا این نماینده ها در دولت قبل روزه سکوت گرفته بودند؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    28 12
    مجلسه دیگه. بیخیال
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    36 2
    خواهرا دور هم بودن یک چیزی گفتن.... زیاد جدی نگیرین.... در ضمن نه دیدن این روزا مجلس خیلی به دولت گیر میده خواستن اونا هم بله.... راستی کی به اینا رای داده؟؟؟؟
  • بی جا GB ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    24 2
    فکر کنم بهتر هست این نماینده های گرامی به سکوت چندین ساله خودشون ادامه بدن تا اینکه با این فرمایشات تعداد نماینده های بانوان در مجلس رو کمتر بکنن.
  • سهیل IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    24 2
    خدایا کی انتخابات مجلس بعدی میرسه؟؟
  • ناصر ج RO ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    19 2
    باز هم ایراد های بنی اسرائیلی ، خدایا این اسفند نود و چهار رو زودتر برسون
  • پریا RO ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    141 4
    مهم این است که همواره مخالفت کنیم حتی اگر ایرادی وجود نداشته باشد
    • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      4 13
      ایراد وجود دارد. کما اینکه همیشه وجود داشته است. الان افتضاح است. حق با این دو خانم است اما مساله چیزی که گفتند نیست. بیشتر درگیری جناحی است. خودشان بودند از این ها بدتر عمل می کردند
  • بی نام A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    36 2
    من یک خانم هستم و چیزی که در این سال ها یاد گرفتم اینه که نمایندگان خانمی که به مجلس میرن به هیچ عنوان صدای من خانم نیستن و فقط در مسائلی که ممکنه به من کمکی بکنه سنگ اندازی میکنن. به هیچ عنوان به هیچ نماینده زنی رای نخواهم داد. حداقل آدم از آقایون ضربه بخوره کمتر دلش می سوزه.
  • ssh A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 10
    بهتره در زمینه صنعت و اقتصاد برین مشاور رو کارشناس خارجی استخدام کنین نه در زمینه خانواده.
  • آزاد A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    31 2
    این خانم ها وقتی طرح اجازه ازدواج با فرزند خوانده تصویب می شد کجا بودند ؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      11 1
      مشغول نوشتن دفاعیه برای این طرح ضد انسانی بودن.
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    15 2
    بلاخره این نماینده های خانم در مجلس هیچی هم نگن که حقوقشون حلال نیست.تا حالا فکر می کردیم اینا مخالف حقوق زنان هستند نگو اصلا مخالف هر چیزی هستند که یه ربطی به زنان داشته باشه. علت اینم که تو مجلس حرف نمی زنن اینه که اساسا مخالف جنس مونث هستند بنابراین اولین مخالف حرفشون خودشونه....اصلا زن از دید اینا همون به که زنده به گور شود................
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    2 4
    خوب این که بدنیست برعکس خیلی هم خوبه.
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 1
    بعضیها عادت دارند فقط ساز مخالف بزنند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    9 0
    من پیشنهاد می کنم که این نمایندگان محترم وقت مردم و خودشان رابه مسائل مهمتر مملکت مثل از بین بردن بیکاری جوانان تحصیلکرده و فقر اقتصادی و مشکلات اجتماعی مردم کنند تا حقوقی که می گیرند حلال باشد .
  • طاهره A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    13 2
    انگار این تفاهم نامه خوانده نشده ،اشکالش کجا بود ؟اینها نماینده کدوم مردمند ؟ کاشکی مثل همیشه حرف نمی زدند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 2
    كلامي هم بشنويم از اكثريت ساكت.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    11 1
    یکی بر سر شاخه بن می برید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    15 1
    پروفسوری هستند برای خودشون
  • محمدي IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 3
    نتيجه قهر با انتخابات اينه ديگه،خود كرده را.....
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    22 2
    نکته قابل تأمل در این زمینه این است که نمایندگان معترض حتی یک بار هم به خود زحمت خواندن متن موافقت نامه را نداده اند. تنها کاری که آنها کرده اند قرائت متنی است که برایشان تهیه شده و در انتها تذکر به رئیس جمهور
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    19 2
    نمايندگان زن اين دوره مجلس ديگه شورشو درآوردند.
  • نماینده IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    1 0
    شما همین جمعیت جوان باقیمانده که دارن سرطان و هزار درد و بیماری میگیرن رو حفظ کنید افزایش جمعیتتون پیش کش. خجالت هم نمی کشند یه سری به بیمارستانها بزنید و آماری از سرطانیها و بیماران و رده سنی آنها بگیرید بعد برای مردم نسخه جدید بنویسید. مردم اگر رفاه و آسایش داشته باشند هیچ سازمانی نمی تونه مجبورشون کنه که بچه دار نشن اینقدر تقصیرهای خودتون رو گردن خارجیها نندازید. همیشه ما با دشمن خارجی فرضی در حال مبارزه بودیم که چیزی جز تلف کردن انرژیمون نداشته. مردم عزیز لطفا در دور بعدی انتخابات دقت کنید خانمهای این دور در مجلس که فقط گل به خودی زدند.