ایرنا نوشت:

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده افزون بر ۳۵ درصد از خانواده‌های تهرانی دارای یک فرزند هستند، مشکلی که در همه جای کشور وجود دارد.

محمداسماعیل مطلق روز دوشنبه در نشست آموزشی توجیهی ارتقا نرخ باروری کلی ویژه مسوولان مشارکت‌های مردمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی سراسر کشور در مشهد افزود: تک فرزندی باعث بر هم خوردن تعادل و توزان نسلی و کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی می‌شود که تبعاتی را بدنبال دارد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان داده تک فرزندی در میان پدران بیکار هشت برابر بیشتر از سایر خانواده ها است و از سوی دیگر تک فرزندی با افزایش اشتغال زنان نیز افزایش می یابد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تک فرزندی را یکی از مشکلات ارتقا سلامت باروری در کشور عنوان و بیان کرد: افسردگی و اضطراب سالمندی در والدینی که دارای یک فرزند هستند بیشتر است و از سوی دیگر فرزندان آن‌ها نیز به دلیل نداشتن خواهر و برادر دچار عدم توازن نسلی می‌شوند.

وی با اشاره به چالش‌های باروری گفت: هم اکنون عمده استان‌های کشور دارای شاخص نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی (۲.۱ فرزند) هستند.

دکتر مطلق افزود: اکنون نرخ باروری تنها در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان از سطح جایگزینی بالاتر است و این مساله در کشور تهدید بزرگی برای پیر شدن جمعیت به شمار می‌رود.

وی اظهارداشت: افزایش سن ازدواج، تاخیر در ازدواج، افزایش طلاق و عدم تمایل به فرزندآوری هم اکنون مهمترین چالش‌های باروری در ایران هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاخیر در ازدواج را یکی مهمترین چالش‌های نرخ باروری ذکر و بیان کرد: ۱۱ میلیون دختر و پسر در سطح کشور در سنین ازدواج قرار دارند و سن باروری را پشت سر می‌گذارنند.

وی گفت: هم اکنون میانگین سن ازدواج در ایران برای مردان ۲۷ سال و برای زنان ۲۴ سال است و این رقم نسبت به سال‌های گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده بطوری که افزایش سن ازدواج در شهر تهران بیش از ۱۰ سال نسبت به گذشته بوده است.

مطلق افزود: از سوی دیگر تعداد ازدواج‌ها هر سال کاهش می‌یابد بطوری که نسبت ازدواج‌های ثبت شده در طول سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بیش از ۶۰ هزار مورد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی نسبت ازدواج به طلاق در کشور گفت: سال ۱۳۸۳ به ازاء ۹.۸ ازدواج، یک طلاق ثبت شده در حالی که این میزان اکنون به شش ازدواج به ازاء یک طلاق رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هم اکنون در هر ساعت ۱۸ طلاق در کشور رخ می‌دهد.

وی گفت: این در حالی است که ۸۰ درصد این طلاق‌ها زیر سن ۳۰ سالگی زوجین است و ۱۴ درصد در یک سال اول زندگی و ۵۰ درصد در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد.

دکتر مطلق افزود: این در حالی است که زوجین معمولا نخستین فرزند خود را بعد از سن ۳۰ سالگی به دنیا می‌آورند، در حالی که با افزایش سن خطر فشار خون و دیابت افزایش می‌یابد.

وی بهترین سن باروری را بین ۱۸ تا ۳۵ سالگی عنوان کرد.

او گفت: از سوی دیگر هم اکنون فاصله بین ازدواج تا فرزند نخست سه و نیم سال طول می‌کشد و فاصله تولد فرزند نخست تا دوم بین نیز چهار تا پنج سال است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود:

همه این مسائل چالشی در برابر نرخ باروری در جامعه می‌باشد لذا باید در خصوص آن چاره اندیشی شود.

همایش آموزشی و توجیهی ارتقا نرخ باروری کلی با حضور مسوولان مشارکت‌های مردمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی سراسر کشور تا ۲۷ آبان ماه در مشهد ادامه دارد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    84 6
    ما هم تازه طلاق گرفتيم....اولشم از نداري من شروع شد...آخرش هم طلاق.
    • علی IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      78 13
      میشه بگید چرا وقتی پول نداشتی چرا ازدواج کردی؟
  • عیالوار درمانده A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    87 1
    غذا لقمه ای هزارتومان بچه معصوم چه گناهی دارد .بیاد دنیا شریک محرومیت والدین شود . فرزند کمتر زندگی پهنتر اگر آینده خوب میخواهید . توازن جمعیت با حدس وگمان فصلی میزان نمی شود . با کار ومعاش تکاثر عشق بشر است.ونیازی به موعظه ندارد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    66 1
    ما که بیکار نیستیم با مدرک ارشد مکانیک از دانشگاه های دولتی هم میگیم یکیش زیاده ... همه چی آدم باید به هم بخوره وگرنه میشه شکر خوردن اضافه
  • شیعه A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    26 2
    " ........ مشکلی که در همه جای کشور وجود دارد. " از اون حرفا بود که باید در اعتراض بهش بی مجادله و استدلال آوردن و شنیدن مرورگر رایانه ات رو با دیدنش "آلت اف4" کنی بره رد کارش.
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    54 2
    سلام با مدرك دكتراي تخصصي بيكارم انتظار چند فرزند رو ازم داريد؟ در اين خصوص چاره انديشي كنيد...
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    54 2
    حالمون بد ميشه ديكه ، كاهش جمعيت ، پيرشدن كشور ، جلوي كشتار جاده ها، سونامي سرطان و ام اس ، پارازيت ها ، وضعيت نابسامان اقتصادي گرفته بشه ، جمعيت زياد هم هست
  • / IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    54 1
    گرانی بیکاری مسکن شغل
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      36 1
      «بی ثباتی و قوانینی که یک شبه و بدون در نظر گرفتن چیزی بی نام «ملت» تصویب میشن» رو فراموش کردی.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    73 1
    فقط بگين كه جمعيت داره كم ميشه بدون هيچ اقدامي...خوب اين امار و نگراني ها از سوي دولت و مسئولين و مجموعه حاكميت بيان ميشه بدون اين كه خودشان كوچكترين قدمي براي از ميان بردن دلايل كاهش جمعيت بردارند. بحث اشتغالاصلي ترين و مهمترين عامل افزايش سن ازدواج و كاهش نرخ باروري است كه خدا رو شكر نه اين دولت نه دولت قبلي نه نماينده هاي فتنه شناس هيچ كدام تلاشي براي اشتغال زايي ندارند و همديگه رو متهم مي كنن. ايران در سال هاي اينده با بحران هاي وحشتناكي روبرو خواهد شد كه بحران پيري جمعيت كمترين ان هاست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    43 3
    کسی که پول نداره نباید ازدواج کنه چون هم خودشو بدبخت میکنه هم دختر مردمو و از همه مهمتر بچه بی گناهو که جنایته ما تو ایران پولدار کم نداریم پس نگران جمعیت نباشید . آقایون پولدار آستینارو بالا بزنید.
  • حميدرضا A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    55 0
    قابل توجه اونايي كه ميگفتن پايه هاي كانون خانواده در ايران محكم تر از خارجي هاست . به نظرم اين ركورده جهاني هستش .
  • شهرونده دلواپس IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    41 1
    من 28 سالمه فوق لیسانسم با حقوق 850.000 تومان با چه رویی برم دره خونه مردم رو بزنم بگم اومدم خواستگاری دخترتون؟ مسئولین که در راس هستید اینقدر شعاره بیخود ندید، اگر دلسوزید راهکار درست و منطقی جلوی این همه جوون گرفتار بذارید...
  • سیاوش آبی پوش IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    39 1
    من یک مهندس هستم با 15 سال سابقه کار در یک سازمان نیمه دولتی و همسرم هم فرهنگی هست با 18 سال سابقه کار و با کلی بدبختی میتونیم امرار معاش کنیم اون هم بایک فرزند و حالا وای به حال اونایی که چند فرزند دارند و .... خدا خودش کمک کنه