همه ما از دست عربستان عصبانی هستیم. کاملا هم طبیعی است. آن چه در خانه خدا با میهمانان حرم امن الهی کردند جنایتی است که هیچ انسان منصف و آزاده ای نمی تواند برآن چشم بپوشد. اما آن چه آقای اکبرعبدی در یک برنامه تلویزیونی انجام داد چه اندازه می تواند با معیارهای یک نظام اسلامی که مدعی آشتی دادن اخلاق و سیاست است همخوانی داشته باشد؟

نمی خواهم از یک اتفاق ناگهانی نتایج عجیب و غریب بگیرم اما این جا بحث آقای عبدی فقط در میان نیست. آقای عبدی که از هنرپیشگان ممتاز این سرزمین است پیشتر هم از این دسته گل ها به آب داده. از ایشان نمی توانیم انتظار خاصی داشته باشیم. هنرمندی است غریزی که مملکتش را دوست دارد و ممکن است گاهی از سر عصبانیت واکنش هایی نشان دهد که چندان با معیارهای عرفی و اخلاقی جور درنیاید. آن چه تاسف انگیز است برخورد صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که نه تنها هیچ واکنشی مبنی بر ناخرسندی از این بی ادبی نشان نمی دهد که تشویق و تایید عبدی را پس از این حکایت پررنگ تر می کند. نوعی تایید ضمنیِ حرکت آقای عبدی. من فعلا بحث اخلاقی نمی کنم اما تلویزیونی که بام تا شام دارد بچه ها را به اخلاق دعوت می کند چطور می تواند چنین چیزی را توجیه کند؟ تلویزیونی که مدام واعظان و خطبایی را نشان می دهد که دارند مردم را به رعایت ادب و تنزیه زبانی تذکر می دهند چگونه می تواند از کنار چنین اتفاقی بی اعتنا گذر کند؟من هم می دانم که دریک برنامه زنده تلویزیونی هراتفاقی ممکن است رخ دهد. هر اتفاقی. در هرجای جهان. هیچ کس هم نمی تواند اتفاقاتی از این دست را پیش بینی کند.

من حتی نمی خواهم تلویزیونی هارا به بی اخلاقی متهم کنم. مطمئنم اگر آقای عبدی به دست اندرکاران این برنامه می گفت می خواهد چنین حکایتی را تعریف کند او را از این کار منع می کردند. یقین دارم. منتهی این را هم مطمئنم که اگر فی المثل آقای عبدی از یک سیاستمداری که ریاست رسمی تلویزیونی با آن سرِ ستیز دارد تعریف و تمجید می کرد قطعا آن برنامه قطع می شد و یا دست کم به مجری می گفتند یک جوری سر و ته ماجرا را هم بیاورد. یعنی یک جوری تلویزیونی ها حساب خودشان را از آقای عبدی جدا می کردند اما در چنین موردی نه تنها چنین نمی کنند بلکه ته دلشان بدشان هم نمی آید. وسیله توجیه هم که دم دست است: برنامه زنده. علاوه بر این به عربستانی ها توهین شده که حقشان است.کسی هم نمی تواند خیلی مته به خشخاش بگذارد. هدف وسیله را توجیه می کند.اما من و شما به عنوان یک بیننده، خوب می فهمیم چه اتفاقی دارد می افتد. بی اعتنایی به اخلاق و کم اهمیت تلقی کردن این امر فجایعی به بار می آورد که جلوه هایی از آن را در جامعه مشاهده می کنیم. ای کاش دست کم به اندازه نیمی از اهمیتی که برای سیاست قائل بودیم برای اخلاق نیز اهمیت قائل می شدیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    من با این نوشته موافقم. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. آقای عبدی تا چند وقت پیش در تلویزیون مدام ناله می‌کرد که فلان تهیه‌کننده دستمزد من را نداده است. چند وقتی است که متاسفانه ادب و متانت را نیز کنار گذاشته است. آقای عبدی دیگر هنرپیشه محبوب من نیستی...
    • بی نام US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      21 1
      تذکر به جایی بود. غالب نقدهای شما همینطوره.تشکر. به شدت نگران اخلاق در جامعه ام
  • محمد A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    آقای موسوی من همیشه مقاله های شما رو می خونم وانصافا خیلی وقتا عین واقعیته ولی بعضی وقتا احساس می کنم دیگه دارین بیش از حد مسائل کوچیک رو بزرگ می کنید
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    همیشه متن های موسوی رو دوست داشتم ..ولی حق نداری از استاد عبدی بزرگ بد بگی ..اکبر عبدی در لحظه تمام تنفرش را از عربستان ... نشون داد و بهش افتخار میکنم..موسوی در حد ایشون نیستی که بخوای نقدش کنی
    • علی US ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      63 9
      عبدی بزرگ؟ بزرگی رو رفتار رو منش آدم‌ها تعیین می‌کنه دوست عزیز. آدم بزرگ تو برنامه زنده هر چی دلش بخواد نمی‌گه
    • محمد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
      7 0
      ادب مرد به از دولت اوست
  • عمو آرش A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    الکی با اخلاق و فلسفه و سیاست گره نزن کار آقای عبدی رو. بهترین کارو کرد اون حرفو زد. دمش گرم. دلم خنک شد
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    70 12
    موافقم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    29 52
    شما خودش رو ناراحت نکن...
  • اریا A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    دم اکبر عبدی گرم. مردههههه. دوسش داریم بیشتر از قبل
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    6 26
    خوب قشنگ می گفتید چه اتفاقی افتاده تا همگان متوجه نقد شما میشدند ما که نفهمیدیم چه خبر شده
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    38 60
    خوب گفت.دمش گرم
  • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    9 2
    کار اکبر عبدی واقعا خجالت آور و به دو از شخصیت ایشون بود
  • بی نام A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    5 3
    یک نکته هم فراموش نشه و اون اینکه این داستانی که آقای عبدی تعریف کرد کلا ساختگی بود
  • رضا چ A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    5 0
    شاه بیت صحبت‌های سید جواد: «جلوه هایی از آن را در جامعه مشاهده می کنیم» یه نگاه به جوک‌هایی که میسازیم بندازیم. واقعاً ما وارث سعدی، مولانا، ناصرخسرو و حافظ هستیم؟
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 13
    برو بابا. خیلی هم خوب گفت خداییش. یکم دلم از این عربستانیا خنک شد
  • بی نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    6 1
    عجب حرف زشتی زده من الان مقاله رو خوندم رفتم ببینم چی گفته که حتی سایت خبری ننوشتش
  • ع ایرانی A1 ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    6 1
    دوست عزیز گل کفته ای و زیبا درد این نیست که اکبر عبدی به عنوان هنرمندی مردمی لب به کلامی باز میکند که نه در شان مردمان بیننده و شنونده است و نه برازنده قامت هنر و هنرمند که وظیفه ذاتی اش اعتلای اخلاق اجتماعی است بلکه درد انجاست است که عده ای اموخته اند و می اموزند " بر هرموجی میتوان سواری کرد . تلخ و تاسف بار است سوار شدن بر موج احساسات ناشی از مرگ چند صد هموطن . غم انگیز است که صدا و سیمای ملی انچنان میلی شده که حتی حد و حدود اخلاق هم با خط کش سیاست قواره میشود . هوش و گوش و حواس فرزندانمان را به امانت در اختیار رسانه قرار میدهیم تا نشنوندو نبینند انچیز را که ناپسند میپنداریم ولی صد افسوس که میل میل اقایان است و بس حتی اگر مخالف با همان متر و معیاری باشد که صبح تا شام میگویند
  • بی نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 9
    به تو ربطی نداره،اتفاقا ما همه از کار آقای عبدی راضی هستیم
  • بی نام A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 4
    ما از دست عربستان خیلی ناراحتیم. آقای عبدی هم بازیگر طنز منحصر به فردی است. ولی ما در این چند سال چرخشهای سیاسی 180 درجه ای از ایشان زیاد دیده ایم. لذا خیلی نباید جدیش گرفت.
  • بی نام SE ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 7
    آقای موسوی معیارهای عرفی و اخلاقی مواردی هست که هر کس حتی در خلوت خودش هم اونها رو رعایت کنه. کلمه ای رو که آقای عبدی گفتن مطمئنا تمامی مردم ایران بلا استثنا تا به حال به کار بردن پس چرا گفتنش رو از جانب ایشون عیب می دونید؟ یکی از علل بی ادب بودن و فحاشی کردن تعداد زیادی ازهموطننان ما به ویژه در شبکه های اجتماعی ایجاد همین محدودیت هاس. این که یک کلمه رو همه استفاده می کنن ولی گفتنش تو جمع ناشایست می دونن فقط باعث می شه افرادی نسبت به استفاده از این الفاظ حریص تر بشن و دنبال بستری می گردن که خودشون رو خالی کنن. چرا تو فرهنگ های دیگه که هر گونه لفظ ناشایستی حتی در تلویزیون هاشون زده می شه مردم در شبکه های اجتماعی فحاشی نمیکنن؟
  • بی نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    2 4
    اصلا با متن شما موافق نیستم،سانسور از هر نوعی غیرقابل تحمل است.شما نگران یاد گرفتن حرف بد نباشید،همهذما بلد هستیم حرف بد بزنیم،همچنین بلد هستیم آدم بکشیم،ولی این کار رو نمی کنیم،مهم بلد بودن نیست،مهم این است که بدانی چه کاری باید بکنی و چه کاری نه.سانسور راه حل نیست،آگاه کردن راه حل است.
  • مصطفی DE ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    2 8
    من موافق کار آقای عبدی بودم و هستم
  • بی نام A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 8
    حالا يكى پيدا شد يه حرفى زد يه كم جگر مردم حال بياد تو چرا ناراحتى. تازه حرفشم چيزى نبود كه بچه ها تاحالا نشنيده باشند.
  • متفکر IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    8 2
    پخش زنده؟ مگه داریم؟ پخش مسابقات والیبال زنده نیست؟ راستی آمار افزایش نزاع و دعواهای خیابانی جدی نیست؟ ریشه یابی علت بی فرهنگی عده ای در فضای مجازی کار سخت و نا ممکنی است؟آنها که بیشتر مواقع حتی در ریختن آشغال تیکه به فرهنگ ایرانی می اندازند ،تلویزیون نمیبینند ؟ ...
  • بی نام A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 2
    هر کی یه کار بدی کرد زیاد توجه کنیم بزرگ میشه قضیه .از نظر من صدا سیما کار خوبی کرد قضیه رو ماست مالی کرد دیگه هفته بعد مردم یادشون میره ولی باز ایشان کار زشتی انجام دادن در این بحثی نیست
  • مانی IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    1 4
    حالا تو چرا ناراحتی؟؟ شما نگران فرهنگ و ادب مردم نباش. تو کوچه و خیابون بدتر از اینها شنیده میشه مثل تعداد خیلی کمی از راننده تاکسی ها که سر یه مسافر بدترین فحش ها رو بهم میدن.
  • سماک A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 4
    جناب موسوی یک سوال : چرا بکار بردن این الفاظ و کلمات مثلا در قرن هفتم بطور مثال در آثار مولانا وجود دارد و نشانه بی ادبی و بی اخلاقی هم نبوده است ؟ از چه زمانی این تغییر رخ داده است؟
  • علیرضا A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 7
    شما نماینده مردمی که خط و خطوط عرف ها رو تعیین میکنید شما چیکاره هستید که برای هنرمند نه برای یک ایرانی تعیین تکلیف میکنید؟؟؟؟ مثلا سی و چند سال تو تلویزیون حرف خودمونی نزدیم خیلی وضع جامعه مون خوبه ؟؟؟؟؟ الان این همه سال که اخلاق رو رعایت کردیم خیلی جلوییم؟؟؟؟؟؟ شما چرا داری برای فرهنگ مردم تعیین تکلیف میکنی؟؟؟؟؟؟؟ نمیتونی که فرهنگ رو تزریق کنی هنوز هم فقط چارچوب تلویزیونه که فکر میکنه داره اخلاق مدار حرکت میکنه ولی جامعه کار خودشو میکنه به من و شما هیچ ربطی نداره نمیتونیم حرکت جامعه رو کند یا متوقف کنیم از بس دیکته ای نوشتیم و یه جور دیگه حرف زدیم از بس تو گوشی جوک گفتیم تو تلویزیون اخلاق جامعه داره از درون منفجر میشه بفهم آقای تعیین تکلیف کن
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 9
    اقای موسوی من همیشه با انتقادات شما موافق بودم. ولی اینبار اصلا موافق نیستم. اتفاقا دل همه خنک شد . دم اقای عبدی هم گرم. شما هم نمی خواد انقدر معلم اخلاق شی. چون مطمئنم شما هم ته دلت می گی دم اقای عبدی گرم. پس بیخودی گارد نگیر
  • مهدی لاهیجان EU ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 9
    شما که جرات حرف زدن نداری لطفا ساکت شو و جو الکی نده اتفاقا حرفاش بسیار بجا و درست بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 0
    آکبرعبدی دراینستاگرام حرف خودش راتوجیه کردند که من منظورم وهابی هابود.به نظرمن اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاده واکبرعبدی ازتخیلات خودش گفته.ثانیا ازکجامیدونه وهابی بوده .شاید یک مغازه دارساده بود اعراب عربستان که خیلی وهابی نیستن وباانهامخالفن..نژادپرستی ممنوع
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    7 0
    اين عرب ستيزي و شب و روز بر ضداعراب گفتن و شنيدن و تخم نفرت پراكندن عاقبت خوبي نخواهد داشت اي كاش بفهمیم ما در جهان اسلام در اقليت مطلقيم.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 2
    آقای موسوی. جای تعجبه شما اصل قضیه رو ول کردید و چسبیدید به عبارتی که ما هر روزه می شنویم و بعضابه کار میبریم. بعید می دونم شما مدعی باشید خودتون تا به حال چنین عباراتی رو به کار نبرده اید، اما اگر چنین هم باشه خطای اصلی آقای عبدی یکی ماهیت نژادپرستانه حرف ایشون و دومی تشویق به قضاوت از روی ظاهر افراد بود که به مراتب بدتر از اون کلمه است.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    5 2
    عربستان در فاجعه منا جنایت کرد؟ به عربستان چه؟ حادثه است دیگه. برنامه ریزی که نکرده بودند اسمشو بذاری جنایت.
  • اکبر IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 5
    معلو نیست شما کدوم طرفی هستی اگه با خودت همچنین کاری میشد چه میکردی بله کار اقای عبدی درست نبود ولی اگه صدا و سیماشایسته است که عکس العملی نشان نده ما نباید خودمون کشش بدیم حاتا کاری که شده مگه امام جمعه مکه در نماز جمعه نگفت که خون شیعیان ایران لبنان وعراق حلال . شما بیایید به این حرفا واکنش بدید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    24 2
    اخلاق / چه واژه غریبی
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    36 7
    من که ندیدم. اصولا تماشای تلویزیون جناحی را دوست ندارم و تا وقتی تلویزیون ملی نشود تماشا نخواهم کرد.
  • شمس تبریزی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 4
    سلام آقا سید. نمی دانم اکبرخان عبدی چه گفته چون اصلا تلویزیون نمی بینم اما از شما هم می خواهم برای آزادی بیان قید نذارید. دیگران هم اگه قید و شرط میذارن شما نباید بذاری. اینکه می فرمایید اگر را جع به فلان شخص سیاسی حرف می زدن به مجری توی گوشی فلان دستور داده می شد، دلیل نمیشه که شما هم بخوای بر اساس آن کار ناصواب توصیه به سانسور حرفای عبدی یا هر فرد دیگری کنید. می فرمایید فلان حرف از اخلاق به دور است. سوال من اینه که معیار شما برای اخلاق چیه؟ شما از کدام اخلاق صحبت میکنید؟ مگر قراره همه به آن اخلاقی که شما ازش صحبت میکنید مقید باشن؟ اصلا تعریف اخلاق چیست؟ معیار برای تشخیص درست از نادرست اخلاقی چیست؟ لطفا یا از این کلمات مبهم استفاده نکنید یا دقیقا بگین تعریف شما چیست؟ با سپاس
  • بی نام EU ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 0
    از این بدتر بوی گند نژادپرستیه که کل مملکت رو برداشته، یه روز افغانستانی‌ها سوژه ابراز نفرت ما مردم کم‌شعور قرار می‌گیرن، یه روز به بهانه اتفاق تلخی که دلیل اول و آخرش بی‌کفایتی حکومت سعودیه که البته اینهم خیلی چیز عجیبی نیست، در سراسر عالم اسلام یه دولت باکفایت لطفاً به من نشون بدید انواع و اقسام توهین‌ها رو به عرب‌ها می‌کنن، صرفنظر از اینکه در ذهن ساده‌اندیش و تهی این جماعت این سوال مطرح بشه که دقیقاً چه نسبتی بین عربیت زبانی و نژادی و حکومت سعودی وجود داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    31 22
    آقای موسوی عقلا و منطقا درست میگی ولی احساسات ما بقدری از عربستان و جنایاتش جریحه داره که دلهای همه مون از آنچه که آقای عبدی بجا گفت خنک شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 7
    آقای عبدی خوب کاری کرد. دمش هم گرم.
  • علی US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    6 0
    حرف از فرهنگ و ادب می‌شه فوری پیشینه فرهنگی خودمون رو به رخ دیگران می‌کشیم اما وقتی یه هنرمند تو برنامه زنده بی‌ادبی کرده خیلی راحت می‌گیم «دلمون خنک شد». وای بر ما که از شنیدن حرفهای زشت دلمون خنک می‌شه
  • نیمه کاره A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 5
    سلام چطور به اینهمه بی ادبیهایی که در جاهای دیگر مثل مجلس که اونهمه کلمات زشت گفته و شنیده میشه محلی از اعراب نمیگذارید ...ایشان هنرپیشه هستند و همه جای دنیا یک هنرپیشه با هنر ش خصوصا در مورد اقای عبدی که طناز هستند این جملات گفته میشه ... این اوج تنفر ایشون بود شاید از یک استاد اخلاق و معارف که در مجلس کم نداریم این گفته بعید بود اما این دیالوگ از یک طناز بعید نیست....
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    7 0
    هیچ وسیله ایی نباید بی اخلاقی را توجیه کند به عنوان یک ایرانی در شان ایرانیا نمی دونم که بخوان تنفرشونو با بی اخلاقی نشون بدن
  • منوچهر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    5 0
    نوشته ي بسيار وجيهي بود. من هم اول كه فايل صوتي اش را شنيدم فكر مي كردم درجمعي خصوصي تعريف كرده است ولي بعد كه كليپ را ديدم كه در شبكه سه گفته بسيار متعجب شدم. متاسفانه خيلي از هنرمندان معروف ما در سطح فرهنگي بسيار پاييني قرار دارند و شخصيت مستقل آنها از نقشي كه كاركردان ها برايشان انتخاب ميكنند و ديالوگ هايي كه در فيلم بيان مي كنند بسيار سبك و كم ارزش است. واقعا جاي تاسف دارد كه تلويزيون اينطور برخوردكرد. من با سيد موافقم كه مي گويد اگر از شخصي ديگر حرف زده بود حتما مجري وسط حرفش مي پريد و برخورد مي كرد مانند مواردمشابه بسياري كه ديده شده است. ارادتمند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    4 1
    موسوی عزیز و بزرگ و لایک بگیر مشکل اصلی اینجاست که چرا باید دوستان تلویزیون انقدر علاقه دارند برنامه زنده پخش کنند. تو هیچ کجای دنیا انقدر برنامه زنده ندارند.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 6
    من با اکبر عبدی موافقم انقدر گفتیم چیزی نگیم اونها پررو شده اند هر چی دهانشون در میاد میگن باید من بعد با یه زبان دیگه صحبت کنیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 1
    به نظر من تمام این حرفا درست و مردم ما دل خوشی از عربستان ندارند اما استفاده از این نوع بیان و ادبیات اونم تو رسانه ملی و توسط یه هنرمند پیشکسوت بسیار نادرست بود من وقتی شنیدم واقعا باورم نشد چی شنیدم
  • عبدا... IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 6
    شايد يه کم از رو احساس اين کارو انجام دادن،ولي کاري رو انجام دادن که هيچ کس جرات انجامش رو نداشتدمت گرم آقاي عبدي
  • محسن A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 2
    فراموش نکنیم که اعراب ، همسایه و برادران دینی ما هستند تصور نمی کنم تشدید دشمنی ها خصوصا با چاشنی توهین و از آن بدتر بی ادبی کمکی به ما کند . ما می توانیم با حکام عربستان مخالف باشیم اما وظیفه تغییر حکومت بعهده خود مردم عربستان است در ضمن اینگونه توهین ها بیشتر مایه شرمندگی ما است تا عرب ها چون اتفاقا حکام جنگ طلب این کشورها به کمک این گونه حرف ها می توانند مردم عادی را علیه ایران تحریک کرده و با این ترفند آتش جنگ را به کشور ما نیز سرایت دهند . دوستان قبل از اینکه دچار هیجانات زود گذر شوید بد نیست اندکی اخبار کشورهای سوریه ، یمن ، عراق و افغانستان را مرور کنید شاید متوجه شوید انگار دست هایی برای ورود ایران به این معرکه ها در کار است تا این آتش در همه منطقه شعله ور شود و سلاح بیشتری بفروشند
  • اکبر A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 0
    نمیدونم رفتار سیاست مداران باعث شده که اخلاق و نگاه جامعه عوض بشه، یا رفتار سیاست مداران ناشی از اخلاق و نگاه جامعه است؟ نمیدونم سیاست مداران از تعصبات بعضا بیهوده و باور های جامعه سوءاستفاده میکنند، یا عملکرد سیاست مداران پیرو همین تعصبات و باورهاست؟ نمیدونم عملکرد سیاست مداران باعث شده که ما یک جامعه ی منفعل داشته باشیم، یا عملکرد سیاست مداران نتیجه ی جامعه ی منفعل است؟
  • بی نام GB ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 5
    اقا این همه تذکرات اخلاقی دادند یه بار هم بی نزاکتی نشون بدند حالا چی شده ؟
  • 482 IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    1 6
    من فکر می کنم هر انسانی حق دارد نظرش را عنوان کند عین آزادی بیان آقای اکبر عبدی طنز پردازه هیچ کس از او انتظار ندارد مثل سیاستمدار ها حرف بزنه نظرش در مجامع بین المللی چندان تأثیر گذار نیست همان طور که مثلا نظر یک کمدین خارجی در مورد ایران هم جدی گرفته نمی شود. کمدین را با کمدین ها بسنجیم نه با عرفا و فضلا و سیاستمداران و اندیشمندان بازتاب و بازخورد سخنان خشم آلود او برای عوام دلخوشی و سوپاپ وار عمل کرده و تسکین دهنده است پس چرا نگوید؟
  • ali A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    4 0
    عالی
  • هم وطن GB ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    4 0
    از آقای عبدی این شاهکار بعید نبود.وقتی شنیدم تاسف خوردم برای خودم که به مبادی آداب بودن مردمم افتخار میکردم من از طرف قشر فرهنگی پوزش میطلبم از مردم باادب..................
  • 007 IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    6 9
    دم داش ا کبرگرم هرکی ناراحته گوش نکنه عبدی سینه سوخته است عاشقشم
  • برمک A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 4
    خجالت اور این هست برخی هم وطنان تایید هم میکنند.خیلی نومید کننده هست.خیلی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی متاسفانه سقوط کرده ایم
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    8 1
    چطور تلویزیون سخنرانی رئیس جمهور رو با تاخیرپخش می کنه و می نویسه پخش زنده ولی این برنامه رو نتونست سانسور کنه
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    5 10
    به نظرم یکی این آقا جواد رو ببره مکه دستش بیاد چه خبره... خیلی دیگه آرمانگرا شده آقای عبدی خودش رو خراب کرد تا با مردم داغدیده همدردی کنه
  • قاصدک IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    به نظر جناب اقای موسوی به 2 نکته اساسی اشاره دارند: 1 پایبندی به اصول."هدف وسیله را توجیح نمی کند"یعنی ارزشی دیدن ارزش ها و نه جایگزینی ضد ارزش به جای ارزش. که پرمسلم این مطلب بجاست 2 اصرار بر اخلاق ورزی و لو در رویارویی با خصمی که خصومتش برای همگان محرز باشد. در حقیقت صحبت از ادبیات اسلامی و ناب محمدی است. دستت درد نکنه جناب موسوی
  • محسن US ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 6
    استاد عبدی دوست داریم. وقتی بعد از کشته شده 500 ایرانی تو مکه هیچ کس اقدام جدی نمی کنه معلومه که باید یه خودی نشون بدیم. تنها کسی هم که این کار رو با دل و جرئت انجام داد آقای عبدی بود با اینکه میدونست این کار ممکنه وجه اش رو پیش تند رو های مملکت خراب کنه.
  • ش IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 2
    خیلی بی ادبانه و شوکه کننده بود