دنیا اشتباه می‌کند یا سیاستگذاری‌های ما در حوزه سلامت درست نیست؟

تسنیم نوشت:

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی گفت: سرانه بهداشت و درمان کشور ما پایین است در حالیکه در تمام کشورها معکوس ما عمل می‌کنند بنابراین آیا دنیا اشتباه می‌کند یا سیاستگذاری‌های ما اشتباه است که باعث فشار مردم می‌شود.

علی صادقی‌تبار در نشستی خبری به مناسبت 30 فروردین روز آزمایشگاهیان و سالروز دانشمند برجسته حکیم جرجانی اظهار داشت: سوبسید در برخی کالاها مانند نان در کشور ما از مدت‌هاست که برداشته شده است و امروز مردم قیمت 8 برابر گذشته را برای خرید نان از جیب می‌پردازند. در حالی که اعتبارات در حوزه سلامت اینگونه نیست.

وی افزود: در گذشته تجهیزات آزمایشگاهی از طریق ارز دولتی حمایت می‌شد ولی هم‌اکنون به این صورت نیست. حتی با وجود اجرای طرح تحول سلامت ما شاهد آن هستیم که سرانه بهداشت ــ در مان کشورمان پایین است در حالی که تمام کشورهای دنیا حتی کشورهای همسایه‌مان در زمینه تعرفه خدمتی چندین برابر ما سرانه بهداشت ــ درمان تعیین کرده‌اند حال این سال پیش می‌آید آیا همه دنیا اشتباه می‌کنند یا سیاستگذاری‌های ما اشتباه است؟

70 درصد تشخیص درمان با آزمایشگاه‌ها/ توجه به آنان فقط 10 درصد

در ادامه این نشست خبری مصطفی ملک‌پور عضو انجمن فناوران علوم آزمایشگاهیان ایران نیز اظهار داشت: 60 تا 70 درصد اقدامات تشخیصی برای درمان بیماران توسط آزمایشگاه‌ها صورت می‌پذیرد ولی فقط 10 درصد درباره آن‌ها صحبت می‌شود.

عضو انجمن فناوران علوم‌ آزمایشگاهیان ایران ادامه داد: این انجمن یک گروه جوان و پویا هستند و ما انتظار داریم قول‌های وزارت بهداشت از سال 89 لغایت 90 در این حوزه محقق شود.

در ادامه نشست خبری روز آزمایشگاهیان، محمدجواد غروی عضو انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران نیز به مشکلات و وظایف نظارتی آزمایشگاهیان پرداخت و گفت: تجهیزات در آزمایشگاه‌های ایران در حال فرسوده شدن است البته نیروهای انسانی قابلی داریم ولی به راحتی کشورهای دیگر آنها را جذب می‌کنند در حالیکه یک فارغ‌التحصیل آزمایشگاهی از زمان فارغ‌التحصیلی می‌تواند برای کشور خود خدمت کند.

غروی در توضیح بیشتر درباره مشکلات تجهیزات‌ آزمایشگاهی در کشور گفت: وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی کشور به مانند دوران دفاع مقدس است. مثلا در یک جنگ یک تانک را می‌توان با هواپیما نیز منهدم کرد ولی کار ما هم‌اکنون مانند یک آرپیجی‌زن است که باید به سراغ آن تانک برویم.

عضو انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران خاطر نشان کرد: به جرات می‌توانم عنوان کنم که 20 تا 30 درصد فارغ‌التحصیلان آزمایشگاهی کشور از ایران مهاجرت می‌کنند زیرا اکثر کشورها به خوبی آنان را جذب می‌کنند و در آن کشورها به راحتی می‌توانند کار و زندگی کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =