موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ در مجموعه موزه ملی ایران امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین سازمان میراث فرهنگی، پژوهشگران ، باستان شناسان، اساتید و صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی در مجموعه موزه ملی ایران افتتاح شد.

محمد حسین طالبیان در آیین بازگشایی گفت: سهم تمدن ایران اسلامی در تمام موزه های دنیا قابل مشاهده است. امروزه دیگر هیچ موزه ای در جهان یافت نمی شود که از آثار سفالگری، فلزکاری، شیشه گری، کاشی کاری و غیره خالی باشد.

طالبیان افزود: از حدود 80 هزار موزه جهان 500 موزه شامل 250 موزه زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی و 250 موزه مشارکتی با بخش های خصوصی سهم ما است.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: در این میان موزه ملی به عنوان الگوی راهبری و موزه مادر برای ما اهمیت دوچندان دارد که امیدواریم با توسعه آن این موزه معیار موزه داری در کشور شود.

وی گفت: موزه دوران اسلامی را در مساحتی حدود چهار هزار متر مربع در سه طبقه، 170 ویترین و 1500 شی بازگشایی کردیم که براساس پلانی الهام گرفته از کاخ ساسانی بیشابور طراحی شده است. در موزه پیش از تاریخ نیز هر چند 90 ویترین حاوی اشیای کوچک قرار داده شده اما به لحاظ پژوهشی بسیار حایز اهمیت است.

گسترش موزه‌ها یکی از نیازهای اصلی کشور است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح بازگشایی موزه دوران اسلامی و افتتاح موزه پیش از تاریخی در مجموعه موزه ملی ایران گفت: گسترش موزه‌ها یکی از ضرورتها و نیازهای اصلی کشور است، ما می خواهیم با تکیه بر گذشته، آینده خوبی برای ملت ایران رقم بزنیم و در آینده دنیا نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هر ملتی که از گذشته خود شناخت دقیقی داشته باشد، می تواند حال خود را خوب بشناسد و برای آینده هم به خوبی برنامه ریزی کند، موزه فقط مرکزی برای حفظ و نشان دادن اشیاء نیست بلکه مرکزی است که حیات فرهنگی در آن جریان دارد و گذشته به زبان می آید و با ما سخن می گوید.

جهانگیری گفت: بی‌شک توسعه ایران به منابع فیزیکی و مادی نیاز دارد اما شرط کافی برای توسعه، توجه به سرمایه معنوی و فرهنگی است و ما نمی توانیم در مسیر توسعه گام برداریم بدون این که از داشته ها و سرمایه های فرهنگی استفاده نکنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه، داشتن فهم دقیق از تاریخ بخشی از ظرفیت فرهنگی است که در اختیار ما قرار می گیرد، گفت: ما باید به صورت جدی به میراث فرهنگی توجه کنیم و این اشیاء را اشیاء مرده ای ندانیم که در گوشه ای قرار دارد بلکه اینها بخشی از فرهنگ ما هستند که ما را به عنوان ملت ایران دور هم جمع کرده اند.

وی اضافه کرد: گاهی باید تاسف بخوریم که غارت های بزرگی در آثار تاریخی ایران شکل گرفت و همچنین به این بخش آن طور که باید توجه نشد؛ سوءمدیریت هایی را در گذشته در برخی بخش ها را شاهد بودیم. در دولت تدبیر و امید تلاش وسیعی انجام شد و توانستیم بخشی از آثاری که به خارج از کشور رفته بود را به کشور برگردانیم و همچنین برخی از آثار را به عنوان یک اثر جهانی به ثبت برسانیم.

معاون اول رییس جمهوری، یادآور شد: حفاظت و حراست از میراث فرهنگی وظیفه همه است و نباید اجازه دهیم برخی اتفاقات منفی تبدیل به فاجعه بزرگ شود، به طوری که در همین سال ها در کشورهایی که آثار بزرگ تاریخی در منطقه داشتند شاهد فاجعه های بزرگی بودیم.

جهانگیری ادامه داد: اقداماتی که داعش در مورد آثار تاریخی سوریه و عراق انجام داد، دل هر انسانی را به درد می آورد چرا که عده ای انسان جاهل این گونه با میراث یک ملت برخورد می کنند.

وی با ابراز خوشحالی از گشایش موزه ایران پیش از تاریخ و همچنین بازگشایی موزه دوران اسلامی، افزود: دوران اسلامی ما، دوران فرهنگ و تمدنی و گفت وگوی زنده و دادوستدی است که به سود اسلام و ایران بود. روح ایرانیان مسلمان و روح آزادگی و عدالت اسلامی با حکمت و میراث تمدنی خود درهم آمیخت و آورده جدیدی برای ایران، اسلام و جهان به ارمغان آورد.

معاون اول رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد موزه‌های بیشتر در کشور، گفت: در ایجاد موزه ها باید هم به دوران قبل از اسلام و هم به دوران بعد از اسلام توجه کنیم و آن را نباید فراموش کنیم.

وی افزود: تمام این دوران را باید به عنوان افتخار ایرانی به نمایش بگذاریم و اعلام کنیم ما گذشته پرافتخاری داریم و ملت متمدنی هستیم که نقش بزرگی در تمدن جهانی برعهده داشته و ایثار کرده اند و نمی خواهیم در گذشته بمانیم.

ایکوم بازگشایی موزه دوران اسلامی را تبریک گفت

کمیته ملی موزه های ایران "ایکوم " با انتشار بیانیه ای بازگشایی موزه دوران اسلامی وگشایش موزه پیش از تاریخ را در محل موزه ملی ایران تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری متن این بیانیه به شرح زیراست؛

"موزه ملی ایران وظیفه خطیر شناخت و معرفی هویت فرهنگی تاریخی این سرزمین را برعهده دارد اما مدتی نسبتا طولانی به دلیل بازسازی موزه، آثار فرهنگی تاریخی مرتبط با دوران اسلامی در دسترس مخاطبین قرار نداشت و از این جهت شاهد نقصانی فاحش در معرفی فرهنگ ایرانی بودیم.

امروز که با همت والای کارکنان موزه ملی ایران و مسئولین محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بار دیگر امان بازدید در فضایی مناسب برای این بخش از آثار ارزشمند فراهم شده است، وظیفه خویش می دانیم که سپاس ایکوم را از طرف خانواده بزرگ موزه داران به این عزیزان تقدیم نماییم.

امید است موزه ملی ایران با دو بخش فعال مجزا، ایران باستان و دوران اسلامی، با ارائه خدمات مورد انتظار از لحاظ کیفی و کمی، بتواند در راستای پایداری جامعه، موثر واقع گردد."

موزه های دوران اسلامی و پیش از تاریخ بیش از ظهر امروز " شنبه " در محل موزه ملی و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری گشایش یافت.

عکس‌ها: ایسنا

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن روحاني US ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    1 0
    همه دولتهاي ايران برأي آرائه كار نامه كاري خود يك موزه راچندين بار تأسيس ميكنند،هزينه وخرج إضافي ،دوره احمدي نژاد ويران كردند موزه اسلامى را،اثار را جا به جا كردند،لطمه خرابى ان اهلان برأي ميراث تصميم ميگيرند،اخرش إز بين وفتن تاريخ و ومواريث است،
  • رضا A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 0
    چند سالی بود منتظربازگشایی موزه دوران اسلامی بودم خیلی خوشحال شدم.