ایسنا نوشت:

یک استاد دانشگاه گفت: آمریکاستیزترین و رادیکال‌ترین افراد با تمام وجود پشت مساله هسته‌ای ایستاده‌اند؛ در مساله هسته‌ای که در آن نه اقتصاد و نه منافع ملی لحاظ نمی‌شود.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه بعدازظهر یک‌شنبه در مناظره‌ای که با علی خضریان، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تهران با موضوع تفاهم‌نامه لوزان برگزار شده بود گفت: بسیاری از عناصر توافق لوزان برمی‌گردد به گذشته‌های موضوع هسته‌ای و بدون دانستن تاریخ آن نمی‌شود خیلی درباره آن صحبت کرد.

او ادامه داد:‌ اگر کسی این ایراد را بگیرد که بر حسب توافق لوزان سایت هسته‌ای فردو به یک مرکز مطالعاتی تبدیل شود و این که گفته می‌شود در دل بیابان‌های قم در جایی که خیلی قابل دسترس نبوده 60 متر زمین را کنده‌ا‌ند و هزاران مترمربع تاسیسات احداث کرده‌اند و هزینه‌های زیادی صرف آن شده، شاید برای ما این بحث ایجاد شود که همه این هزینه‌ها برای چرخیدن تعدادی سانتریفیوژ عجیب است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در واقع من می‌خواهم سکانس‌های قبلی بیانیه لوزان را برای شما توضیح دهم زیرا حتما باید آن‌ها را متوجه شویم.

در ادامه این مناظره علی خضریان، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به زیباکلام گفت: در بخشی از صحبت‌ها با آقای زیباکلام هم سو هستم و این که بعد از 18 ماه مذاکره چه اتفاقی دارد می‌افتد. این حق ماست که بدانیم در واقع نگرانی ما بیش‌تر درباره پایبندی طرف مقابل است که این جای سوال و تامل دارد.

وی تصریح کرد: تمام کسانی که در داخل کشور حضور دارند ادعای‌شان این است که بر اساس منافع ملی انجام وظیفه می‌کنند. در واقع این نیست که بنده و آقای زیباکلام نسبت به اتفاقی که در فردو و نطنز رخ داده خوشحال باشیم الاقاعده خوشحال نمی‌شویم یک جاهایی ناچاریم چیزهایی را بپذیریم ضمن این که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای قدردانی می‌کنیم چرا که آن‌ها تا جایی که می‌توانند در صدد حفظ منافع‌مان هستند.

صادق زیباکلام در ادامه خاطرنشان کرد: اگر همین طور بخواهیم به مذاکرات لوزان نگاه کنیم از چه چیز آن می‌توانیم دفاع کنیم. البته بیانیه لوزان یک بخش دیگر هم دارد که برخی‌ها فقط قسمت اول آن را می‌بینند ولی یقیناً کسانی که هفته‌ها و ماه‌ها مذاکره کرده‌اند همه چیز را می‌دانستند که مسایلی را قبول کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از زمانی که بحث هسته‌ای از سال 82 تا کنون مطرح شد یکی از مسایلی که به درستی مطرح نشد صورت مساله بود، اینکه اساسا دعوا بر سر چه چیزی است.

زیباکلام هم‌چنین تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما مشخص است و گزارشات آژانس نشان داده کسی در ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست اما صورت مساله در این مدت بیان نشده و این اولین اشکال است. بنابراین اولین سوال این نیست که چرا میلیاردها تومانی که خرج فردو شده است آن‌جا بشود مرکز تحقیقاتی که در واقع در دانشکده فنی هم می‌شود آن تحقیقات را انجام داد.

او افزود: چیزی که از گذشته و در مراسم‌های مختلف شنیده‌ایم این است که غرب به دلیل دشمنی که با ما دارد نمی‌خواهد ما در زمینه علمی و اقتصادی به فعالیت هسته‌ای دست پیدا کنیم. زیرا فعالیت هسته‌ای دربرگیرنده جهش بزرگ علمی است که در واقع این دلیل اول مخالفت است و دلیل دوم مربوط به تجهیزات هسته‌ای می‌شود که بعدها به یک تکان شدید اقتصادی تبدیل خواهد شد. در واقع آن چیزی که در این دوازده سال گفته‌اند حقیقت ندارد و صورت مساله نه پیشرفت ما در زمینه علمی و نه موضوع اقتصادی است.

علی خضریان در ادامه این مناظره با اشاره به کتاب "ما چگونه ما شده‌ایم" صادق زیباکلام خاطرنشان کرد: در این کتاب دو عامل بیرونی و درونی عقب ماندگی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند و می‌گویند که کشورهایی مثل آمریکا،‌ روسیه مقصر عقب ماندگی ایران نبوده و ایشان اصرار دارند که عامل بیرونی عقب افتادگی ایران را حذف کنند.

در ادامه زیباکلام گفت: هیچ مشعشع شدن اقتصادی در فعالیت‌های هسته‌ای وجود ندارد. علمی‌ترین کاری که در موضوع هسته‌ای اتفاق می‌افتد در خصوص غنی‌سازی است. در واقع ازنظر علمی ما همان کاری را انجام می‌دهیم که مابقی کشورهایی که دارای انرژی هسته‌ای هستند انجام می‌دهند.

وی با اشاره به سخنرانی معروف احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد در سخنرانی سال 84 در پاکدشت ورامین در نطق معروف‌شان گفتند که صنعت هسته‌ای 250 صنعت به وجود می‌آورد که من گفتم 25 صنعت یا حداقل یکی از این صنعت‌ها را هم به من بگویید.

زیباکلام خاطرنشان کرد: در واقع مناقشه‌هایی که هست به خاطر خطرات بالقوه‌ای است که در بحث هسته‌ای وجود دارد هر کشوری که بتواند غنی‌سازی را در حد 20 درصد برساند می‌تواند آن را به حدی بالا ببرد که برای ساخت بمب لازم است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که کشور ایران تنها کشوری است که گفته است می‌خواهد اسراییل را نابود کند افزود: هیچ وقت هم این مساله را انکار نکرده و در عمل هم هر کاری توانسته انجام داده است مانند دادن سلاح و تکنولوژی به مخالفان اسراییل. ما تا آنجایی که می‌توانستیم به حماس تکنولوژی داده‌ایم در واقع صورت مساله این‌جاست که کشوری که دارد به تکنولوژی بالقوه هسته‌ای دست پیدا می‌کند اعلام کرده که می‌خواهد کشور دیگری را نابود کند در حالی که همیشه به گفته ما، ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم بنابراین دعوا بر سر این است.

در ادامه این نشست خضریان خطاب به صادق زیباکلام گفت: حرف زدن قطعی در بحث علوم انسانی درست نیست. بحث هسته‌ای و انرژی هسته‌ای مهم‌ترین انرژی است که پس از پایان یافتن انرژی‌های فسیلی مصرف می‌شود در حالی که ایشان اظهار کرد:بحث هسته‌ای کشور را از نظر علمی زیر رو نمی‌کند.

زیباکلام تصریح کرد: نگاه من به موضوع هسته‌ای مانند پتروشیمی و تولید است. من دست آمریکایی‌ها را می‌بوسم که نگذاشت ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم اگر می‌پیوستیم حدود 90 درصد کارخانجات‌مان را باید گل می‌گرفتیم.

او گفت: در واقع اولین بند این سازمان این است که ما نمی‌توانیم جلوی واردات را بگیریم و تنها می‌توانیم 5 تا 10 درصد بر واردات تعرفه وضع کنیم حال با این وضعیت کدامیک از صنایع ما می‌تواند رقابت کند.

زیباکلام تصریح کرد: ما می‌بینیم آمریکاستیزترین و رادیکال‌ترین افراد با تمام وجود پشت مساله هسته‌ای ایستاده‌اند در مساله هسته‌ای که در آن نه اقتصاد و نه منافع ملی لحاظ نمی‌شود. در واقع اینان هسته‌ای را فدای شعار مرگ بر آمریکا کردند و این مهم نیست که شیرازه مملکت 10سال است که به هم ریخته در واقع می گویند موضوع هسته‌ای فدای یک تار موی مرگ بر آمریکا گفتنمان.

علی خضریان با اشاره به صحبت‌های زیباکلام مبنی بر این که کسانی که پشت بحث هسته‌ای ایستاده‌اند آمریکا ستیز هستند گفت: ما با کسی طرف هستیم که با همه ابزارها برای تخریب ما استفاده می‌کند. برای مثال فیلم سیصد یا اسکندر را می سازند.

این عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه قشر روشن فکر دارند "ما نمی‌توانیم" را در ذهن جوانان ما نهادینه می‌کنند. همین اعضای 1+5 می‌گفتند که شما نمی‌توانید غنی‌سازی را انجام دهید اما شهید شهریاری توانست آن را انجام دهد. در واقع سود و زیانی این موضوع را حساب کردند بی‌انصافی است مذاکرات شبیه تیم فوتبال است گاهی ممکن است بازنده و گاهی ممکن است برنده باشد. لذا در حال حاضر نخبگان ما باید اصل منافع ملی را بپذیرند.

وی بار دیگر با اشاره به صحبت‌های صادق زیباکلام گفت: ایشان که اینقدر دم از اسراییل می‌زند چرا در صحبت‌های‌شان یک بار اشاره نکردند که احمدی روشن را همین اسراییلی‌ها به شهادت رساندند. بنابراین آن‌ها نیز به دنبال همان چیزی هستند که ما هستیم.

خضریان با اشاره به سخنرانی امام خمینی (ره) در عاشورای سال 42 گفت: حضرت امام (ره) در آن سال محوری‌ترین صحبت‌های‌شان مبنی بر نفی اسراییل است و در سخنرانی‌شان اشاره به این داشته‌اند که این رژیم نامشروع است. بنابراین تفکر ما نمی‌توانیم از لیبرالیسم نشأت می‌گیرد.

صادق زیباکلام در ادامه تصریح کرد: من معتقد به ما نمی‌توانیم نیستم. اگر به تقویم نگاهی بیاندازیم متوجه درج مناسبت‌های مختلف در آن می‌شوید اما در هیچ روزی به توافق الجزایر اشاره نشده حال سوال مطرح می‌شود که چرا نامی از این توافق وجود ندارد و پاسخ این است که به همان دلیلی که 13 فروردین 94 در تقویم وجود نخواهد داشت زیرا بیانیه الجزایر چیزی ندارد که بخواهیم به آن افتخار کنیم همانطور که بیانیه لوزان نخواهد داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که من دست جبهه پایداری را می‌بوسم خاطرنشان کرد: وقتی توافق ژنو شد شروع به انتقاد کردن از این توافق صورت گرفت. البته آن‌ها یادشان رفت که شاخه‌ای را که می‌برند خودشان روی آن نشستند در حقیقت در این انتقاد برای اولین‌بار سیاست‌های اصلی کشور زیر سؤال برده شد.

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: آنچه از بیانیه لوزان نیز مهم‌تر است این است که افراد دیگری نیز می‌توانند درباره موضوع هسته‌ای صحبت کنند.

علی خضریان در بخش پایانی این مناظره گفت: اگر طیف «ما نمی‌توانیم» در کشور حاکم شود ایران ایرانستان می‌شود و اگر بخواهیم بر اساس تفکر ما نمی‌توانیم جلو برویم راه‌مان بسیار اشتباه خواهد بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =