ایرنا نوشت:

زبیگنیو برژینسکی مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا، در مورد امکان استقرار تسلیحات اتمی روسیه در منطقه کریمه که از یک سال پیش به خاک روسیه ملحق شده است، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین، برژینسکی روز شنبه گفت: هیچ اقدامی نمی تواند مانع استقرار سلاح اتمی روسیه در منطقه کریمه شود.

وی افزود: اگر روس ها بخواهند سلاح اتمی خود را در منطقه کریمه مستقر کنند هیچ گونه منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. معتقدم که روسیه حتما این اقدام را خواهد کرد.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا ادامه داد: وجود سلاح اتمی در کریمه یا عدم وجود آن از نظر نظامی تعیین کننده نیست. آنچه که مرا نگران تر می کند اظهارات پوتین و مقام های حکومت روسیه است که مخصوصا به طور مستقیم یا ضمنی از تهدید اتمی با غرب سخن می گفتند.

وی گفت که روسیه برای احیای امپراطوری خود تلاش می کند و بعضی ها این امر را امکانپذیر می دانند. اما ضعف داخلی و مشکلات اقتصادی به مسکو اجازه بنای این امپراطوری را نخواهد داد.

کارشناس آمریکایی خاطرنشان کرد که در مورد روسیه باید سیاست سنجیده ای به اجرا در آورد و به این وسیله مسکو را متقاعد کرد که عبور از خط قرمز برای این کشور هزینه سنگینی خواهد داشت.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا هشدار داد، اقدامات دولت روسیه ممکن است موجب فروپاشی اقتصاد اوکراین شود.

مقام های روس تاکنون از استقرار سلاح های اتمی در شبه جزیره کریمه هیچ سخنی نگفته اند.

در طول یک سال اخیر روسیه انواع تسلیحات پیشرفته از جمله تسلیحات پدافند موشکی اس-300 و جنگنده های سوخو-30 را در کریمه مستقر کرده است و در آینده نزدیک هم یک اسکادران بمب افکن راهبردی توپولوف-22 در این منطقه مستقر خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اخیرا در فیلم مستندی در مورد کریمه گفت که مسکو یک سال پیش در مساله کریمه در آستانه اعلام آماده باش اتمی قرار گرفته بود.

وی به استقرار سامانه موشک های سطح به دریای باستیون روسیه در کریمه اشاره کرد که بر اثر آن به گفته روس ها یک سال پیش ناوهواپیمابر آمریکایی مجبور به ترک سواحل کریمه شد.

پتر پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین با استناد به اظهارات پوتین در این فیلم مدعی شد که روسیه به استقرار سلاح اتمی در کریمه اذعان کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =