سفیر ترکیه در تهران می گوید: اعلام موضع مقامات ایران در اولین ساعات کودتا و ایستادن آنها در کنار دولت دموکراتیک برای ما بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از تسنیم، «رضا هاکان تکین»، سفیر ترکیه در ایران امروز در نشستی خبری در تهران گفت: ترکیه طی هفته گذشته از سوی یک گروه تروریستی که به ساختار حکومتی نفوذ کرده بود، صحنه یک کودتا شده بود. اقدام به کودتا و شکست آن عمق دموکراسی در ترکیه را نشان داد.

وی ادامه داد: پس از کودتا، عمق ارتباطات و روابط ایران و ترکیه یک بار دیگر متجلی شد. اعلام موضع مقامات ایران در اولین ساعات کودتا و ایستادن آنها در کنار دولت دموکراتیک برای ما بسیار ارزشمند است.

نیروهای مسلح ترکیه مجدداً سازماندهی‌ می‌شوند

هاکان تکین گفت: پس از تصمیمات گرفته شده درباره کودتا، نیروهای مسلح ترکیه مجدداً سازماندهی می‌شوند. الآن در حال شناسایی و نفوذ جریان گولن هستیم. در حال حاضر دولت کنترل را در دست دارد اما بدان معنی نیست که جانب احتیاط را رعایت نکنیم. در اصل در سلسله مراتب فرماندهی هم از این بابت مشکلی ندارند.

وی افزود: برخی کشورها هنوز در حال پیشداوری درباره تحولات ترکیه هستند. تمامی مقامات عالی ترکیه به‌دفعات تأکید کردند تمام اقدامات علیه کودتاچیان در چارچوب سیستم دموکراتیک ترکیه است. در حال حاضر تعداد زیادی معلق و بازداشت شده‌اند و چه‌بسا برخی از آنها پس از مشخص شدن بیگناهی و طی روند قضایی به کار خود باز خواهند گشت.

سفیر ترکیه در تهران در خصوص مذاکرات تلفنی حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور ایران و ترکیه و اختلاف نظر درباره سوریه و عراق و اعلام آمادگی اردوغان برای همکاری بیشتر در این زمینه گفت: مذاکرات سازنده‌ای بین دو طرف بود. حتی روحانی در سخنان خود گفت همانند ترکیه ایران هم تا صبح بیدار بود و از نزدیک تحولات را دنبال کرد. اردوغان بر لزوم همکاری بیشتر با روسیه و ایران درباره تحولات منطقه‌ای تأکید کرد. اختلاف نظرهایی وجود دارد و ما باور داریم در شرایط فعلی برای به حداقل رساندن اختلافات تلاش شود.

در مسائل سیاست خارجی همه باید یک گام به عقب بنشینند

هاکان تکین ادامه داد: ترکیه قرار نیست سیاست خارجی خود را تغییر دهد بلکه همه طرفین باید یک گام عقب بکشند و برای مسائل سوریه و عراق با در نظر گرفتن تمام اقشار مردمی یک راه حل یافت شود.

وی درباره پاکسازی ارتش و تأثیر آن بر حضور ترکیه در ناتو گفت: اقدام به کودتا در سلسله مراتب فرماندهی ارتش بود و فقط یک گروه کوچک نفوذ کرده، این اقدام را انجام داد. اقدام به پاکسازی برای جلوگیری از رویدادهای این‌چنینی لازم است و عضویت ترکیه در ناتو از این وضعیت هیچ تأثیری نخواهد پذیرفت.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها در ایران گفت: مواضع دولت ایران از آغازین ساعات کودتا برای ما بسیار خوشحال کننده بود. برای ما مقامات حاکمیت ایران از جمله روحانی، ظریف و لاریجانی مخاطب هستند که آشکارا حمایت خود را از دولت دموکراتیک ترکیه اعلام کردند. برخی مواضع در نماز جمعه ما را ناراحت کرد. اینکه علمای دینی ارزیابی درستی از وقایع ترکیه داشته باشند، برای ما مهم است.

امیدواریم ممنوعیت شرکتهای گردشگری برای سفر به ترکیه برداشته شود

سفیر ترکیه در تهران ادامه داد: ما برخی نگرانی‌هایمان درباره این مواضع را به مخاطب ایرانی اطلاع می‌دهیم و هم تشکر می‌کنیم از مواضعشان و هم برخی انتظاراتمان را منتقل می‌کنیم. انتظار داریم ممنوعیت شرکتهای توریستی برای سفر به ترکیه برداشته شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اختلاف صحبتهای نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه درباره سوریه و مصر گفت: بین رئیس جمهور و نخست وزیر هیچ تفاوت دیدگاهی نیست. نخست وزیر گفت باید دوستان خود را افزایش دهیم و بعضی مشکلات با همسایگان را حل کنیم اما همان زمان گفت اسد در آینده سوریه نمی‌تواند باشد و درباره مصر هم رویکرد دولت درباره کودتا عبرت‌آمیز است. مصر بیانیه‌ای را که در محکومیت اقدام به کودتا در شورای امنیت ارائه شد مانع شد، البته ما تعجب نکردیم چرا که در مصر یک دولت با کودتا به قدرت رسید.

سفیر ترکیه در ادامه تأکید کرد: برای بهبود شرایط منطقه باید همه کشورها گامهایی را بردارند. برای عبور از این دوران خونین باید بتوانیم با هم کنار آییم و این مسئله‌ای نیست که در کوتاه‌مدت اتفاق افتد.

شکی نداریم ایران از اولین حامیان دولت در کودتا بود

تکین همچنین در خصوص وضعیت نیروهای ارتش ترکیه که در شمال موصل مستقر هستند، گفت: درباره عقب‌نشینی آنها اطلاعی ندارم اما آنها با اطلاع مقامات عراقی آنجا حضور دارند. این نیروها با هدف مبارزه با تروریسم در آنجا حضور دارند.

وی در خصوص ادعای روزنامه ینی‌شفق مبنی بر دخالت ایران در کودتا نیز گفت: بعد از کودتا آن‌قدر اخبار دروغ منتشر شده که وقت نمی‌کنیم آنها را تکذیب کنیم. به‌عنوان مقام رسمی باور نداریم که چنین خبری واقعیت داشته باشد. از ساعات اولیه کودتا تا فردا ظریف و چاووش‌اوغلو سه بار گفتگو داشتند و ایران هم جزو اولین کشورهای حامی دولت در کودتا بود و ما هیچ شکی در آن نداریم.

وی همچنین افزود: من در زمان کودتا در تعطیلات در ترکیه بودم اما همکارانم در تهران فعالیتهای لازم را داشتند و تماس با مقامات ایران و انتشار بیانیه را دنبال می‌کردند.

سفیر ترکیه درباره حضور نیروهای طرفدار فتح‌الله گولن در وزارت خارجه این کشور گفت: چند ماه پیش از کودتا، نقشه راهی در مبارزه و مقابله با دولت موازی شروع شده و بررسی‌ها در نهادهای مختلف آغاز شده بود که در وزارت خارجه هم وجود داشت. نفوذ این سازمان در وزارت خارجه جدید است که از چند سال پیش شروع شده و با دزدیدن سؤالات ورود به وزارت خارجه تلاش کردند افراد خود را وارد وزارت خارجه کنند.

تکین با رد هرگونه برخی نظریه‌های توطئه درباره کودتا نیز گفت: هتل محل اقامت رییس جمهور ١٥ دقیقه بعد از ترک اردوغان بمباران شد و از دیدگاه یک اقدام واقعی در کودتا رخ داده است. هرکسی در کودتا شک کند باید در سلامت روانی‌اش شک کرد.

وی درباره احتمال تغییر رویکرد کشورش در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: ترکیه درباره سیاست خود درباره عضویت در ناتو تغییری ایجاد نکرده اما برخی محافل در اروپا اظهاراتی طی مدت اخیر درباره عملکرد دولت داشته‌اند که باعث ناراحتی ما بود. چه عضویت‌مان در اتحادیه محقق شود و چه نشود از شاخص‌های دموکراتیک‌مان عدول نخواهیم کرد.

سفیر ترکیه در تهران، در خصوص سفر وزیر خارجه ترکیه به آمریکا برای استرداد گولن گفت: ما پیش از کودتا درخواست و پرونده‌هایی را برای استرداد وی داشته‌ایم و پس از کودتا درخواست و مدارک جدید ارسال خواهیم کرد. درخواست خود را چه به‌صورت تلفنی، بین رؤسای جمهور و چه ییلدیریم و بایدن مطرح کرده‌ایم. آنها گفتند اگر اسناد دایر بر دخالت گولن ارائه شود در چارچوب قوانین آمریکا اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =