نشست خبری کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست خبری، مهدی کریمی، قائم مقام و رییس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری های کشورهای اسلامی به تشریح جزئیات کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت پرداخت.

به گفته او، 34 کشور اسلامی در این کنگره شرکت دارند و ایران میزبان 57 مهمان خارجی از مقامات و شرکت های مختلف خواهد بود.

دکتر کریمی در این رابطه گفت: دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ریاست کنگره را به عهده خواهند داشت و بناست که در همایش وزیر بهداشت، وزیر تعاون و چند نماینده از کشورهای قرقیزستان، ترکیه و عربستان به سخنرانی بپردازند.
او ادامه داد: در کنار این کنگره، یک نمایشگاه تخصصی سلامت نیز برگزار می شود که به معرفی توانمندی ها و دستاوردهای حوزه سلامت می پردازد.

به گفته قائم مقام و رییس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری های کشورهای اسلامی، این اولین کنگره سلامت با محوریت کشورهای اسلامی است و بناست که به صورت ادواری در کشورهای دیگر هم برگزار شود.

کریمی گفت: این همایش صرفا کنگره نیست بلکه هدفش فرایندسازی برای تعامل بیشتر در حوزه پزشکی و سلامت است که کشورهای مسلمان می توانند با دستاوردهایمان آشنا شوند و بازارها سنجیده شود.

در ادامه، مروجی، مدیر بخش فناوری های سلامت کنگره با تاکید بر این که قرار است در این همایش بحث توسعه روابط اسلامی در زمینه سلامت را داشته باشیم، گفت: حوزه سلامت بازه وسیعی دارد که از پزشکی و درمان شروع می شود و تا محصولات کشاورزی، بهداشتی و ارایشی، تجهیزات و مسائل بیمارستانی و حتی توریسم درمانی ادامه پیدا می کند.

او ادامه داد: در کشورهای اسلامی علاقه دو طرفه برای بحث های سلامت و مسائل پزشکی وجود دارد. چرا که ایران زمینه بالایی در زمینه پزشکی و سلامت دارد.

مروجی با بیان این که می بایست شبکه ی دو طرفه ای را در این زمینه دنبال کنیم گفت: وقتی شبکه سلامت در کشورهای اسلامی شکل بگیرد، می توانیم در کشورهایی از آفریقا، اروپا، آسیای شرقی و خاورمیانه فناوری های بیشتری را انتقال دهیم.

او ادامه داد: تمرکز بر این بوده که سفرا در کنگره حضور داشت باشند و تلاش کردیم افراد صاحب فناوری در سایر کشورها را دعوت کنیم. حضور سفیران در این کنفرانس می تواند روابط اقتصادی را تسهیل کند و سرمایه گذاران و صاحبان فناوری و شرکت ها هم در صورت حضور می توانند کمک کننده باشند.

مروجی گفت: در این کنگره هم از لایه دولتی دعوت شده و هم بخش خصوصی؛ چرا که روابط تجاری از طریق دولت سخت تر پیش می رود و هر جا که از کانال خصوصی وارد شده ایم، موفقتر بوده ایم.

در ادامه مجید زنگویی، معاون اجرایی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری های کشورهای اسلامی گفت: در حوزه سلامت سعی کردیم از کلیه ارتباطات در سطح کشورهای اسلامی استفاده کنیم.

او ادامه داد: در کنگره 36 کشور اعلام آمادگی برای حضور کردند و ما شاهد افزایش تمایل بخش خصوصی در کنگره بودیم.
زنگویی گفت: برای ما بخش توریسم سلامت بسیار مورد توجه است و در این راستان انتظارمان از بیمارستان های خصوصی بیشتراست؛ چرا که در این زمینه پتانسیل های زیادی داریم و می توانیم تاثیرگذار باشیم.

او ادامه داد: در کشور ما کیفیت بالای خدمات پزشکی ارائه می شود و هزینه ها بسیار پایین است و در مجموعه هلال احمر و دانشگاه های علوم پزشکی ظرفیت هایی داریم که اگر تجمیع شوند می توانند کمک کننده باشند.

زنگویی گفت: در حوزه تبادلات علمی و آموزشی هم پتانسیل هایی برای جذب از کشورهای خارجی در دانشگاه ها وجود دارد.
او در ادامه گفت: از جمله برنامه های اجرایی کنگره، معرفی 5 برند برتر سلامت است که امیدواریم در سال آینده تعداد آن ها بیشتر هم شود.

معاون اجرایی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری های کشورهای اسلامی با اشاره به نمایشگاه تخصصی سلامت که در حاشیه کنگره برگزار خواهد شد گفت: در حال حاضر 57 شرکت اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم در سال آینده در بخش غرفه ها حضور جدی تری را داشته باشیم. در حال حاضر از کشورهای ترکیه، مالزی، لبنان و قرقیزستان برای دریافت غرفه درخواست کرده اند.

سپس باقری، دبیر اجرایی کنگره به تشریح برنامه های کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: ما باید به سمت تولید ثروت از مسئله سلامت برویم چرا که یکی از دغدعه های هر نظامی، بحث تولید ثروت به صورت زیرساختی است.

او ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث سلامت هم از لحاظ زیرساختی و هم نرم افزاری در منطقه و بین الملل چهره منحصر بفردی است.

باقری گفت: در نمایشگاه تخصصی از محصولات سلامت و صنعت سلامت بازدید می شود که طیف گسترده ای از البسه تا دارو، طب سنتی، شرکت های دانش بنیان، و حتی پیشگیری را در بر می گیرد.

به گفته او هم بیمارستان های داخلی و هم یک بیمارستان از کشور ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند و هر مرکز درمانی که پیش قدم شود، از حضور او در این نمایشگاه تخصصی حوزه سلامت استقبال خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی اول تا سوم اسفندماه در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار خواهد شد که در کنار آن برنامه های دیگری چون نمایشگاه تخصصی سلامت، نشست های رو در رو، معرفی شرکت های برتر فناوری ایران، معرفی 5 برند برتر سلامت و تقدیر از 10 صادرکننده برتر حوزه سلامت برگزار خواهد شد.

از اهداف این کنگره می توان به توسعه گردشگری سلامت، بررسی مشکلات زیربنایی اقتصادی و فناوری حوزه سلامت، بررسی وضعیت فناوری و میزان نوآوری در حوزه سلامت و بررسی نحوه حمایت از روابط اقتصادی و فناوری اشاره کرد.

در کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی، نمایندگانی از کشورهای لبنان، مالزی، سوریه، یمن، عراق، کویت، مصر، گینه بیسائو، لیبی، سیرالئون، کومور، ونزوئلا، کرواسی، سوئد، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورها حضور خواهند داشت.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =