اقتصادنیوز نوشت:اتفاقی که اکنون در بازار روغن افتاده در واقع پول ارزان‌فروشی تولیدکننده در این موضوع به جیب توزیع‌کننده می‌رود و خطر نابود شدن برخی تولیدکننده‌ها نیز وجود دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی بیان کرد: تنها مرجعی که می‌تواند وضعیت بازار روغن را سامان دهد دولت است که تاکنون اقدامی نکرده است.

محمد قبله، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صاردکنندگان روغن نباتی،  درباره وضعیت بازار روغن نباتی در کشور، اظهار کرد: به طور کلی ما باید بتوانیم میان ارزان‌فروشی و دامپینگ که دو مقوله جدا از هم هستند، تفاوت قائل شویم.

 وی افزود: زمانی صحبت از ارزان‌فروشی به میان می‌آید که تولید‌کننده با توجه به وضعیت کشش بازار و در صورتی که دولت اجازه افزایش قیمت را به او نمی‌دهد مجبور باشد محصولات خود را با قیمت پایین عرضه کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی اضافه کرد: ولی دامپینگ در شرایطی رخ می‌دهد که یک تولیدکننده قدرتمند که نقدینگی بالایی دارد محصولاتش را در مدت کوتاهی با زیان و زیر قیمت بفروشد تا سهم بیشتری از بازار را به دست گرفته و تولیدکنندگان کوچک را ورشکست کند. به این وضعیت دامپینگ می‌گویند. در چنین شرایطی وظیفه دولت است که با اقداماتی مانند قانون‌گذاری از تولیدکننده های کوچک حمایت کند و نگذارد که تولیدکنندگان ورشکست شوند.

قبله همچنین بیان کرد: اتفاقی که اکنون در بازار روغن افتاده نیز چنین چیزی است. در واقع پول ارزان‌فروشی تولیدکننده در این موضوع به جیب توزیع‌کننده می‌رود و خطر نابود شدن برخی تولیدکننده‌ها نیز وجود دارد.

او افزود: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن در جلسات خود به تولیدکنندگان می‌گوید که بهتر است هوای یکدیگر را داشته باشند و کاری بیشتر از این از انجمن بر نمی‌آید. در این زمینه این دولت است که قدرت دارد و می‌تواند اقدامات موثری انجام دهد که تاکنون اقدامی برای حل این موضوع نکرده است.

این فعال اقتصادی گفت: در شرایط نرمال، که بازار در دست عرضه و تقاضاست طبیعتا فضای رقابتی وجود دارد و اگر یک تولیدکننده نتواند خود را با شرایط تطبیق دهد و خود را در فضای رقابت حفظ کند، حذف خواهد شد. ولی در شرایط موجود یکی از رقبا به ابزار خاصی مجهز است که رقیبش هیچ سپری برای دفاع از خود ندارد و این شرایط مناسبی برای رقابت میان تولیدکننده‌ها نیست. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =