ایسنا نوشت:

مدیرمسوول و سردبیر روزنامه «آرمان» می‌گوید: در زمان‌ وقایع حساس کشور مثل انتخابات و یا هر واقعه مهم دیگری که در پی آن تحرک و نشاط سیاسی حاصل می‌شود، برخی سایت‌ها وارد عمل می‌شوند و از این فضا مطابق با اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

حسین عبداللهی محقق شدن قانون شناسنامه‌دار کردن سایت‌های بدون مجوز و همچنین ساماندهی سایت‌های خبری را منوط بر همکاری تمام دستگاه‌های دولتی دانست و گفت: معاونت مطبوعاتی به راحتی نمی‌تواند بانی محقق شدن این جریان باشد.

او در ادامه مطلب بالا یادآور شد: طبق قانون مطبوعات آنچه که برای خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در نظر گرفته شده، مطابق با همان قانون مطبوعات به آن‌ها عمل می‌شود ولی در این میان سایت‌هایی که بدون مجوز و به شکل غیرقانونی کار می‌کنند، لطمه حرفه‌ای بزرگی به صنف خبرنگارانی وارد می‌کنند که قصد انجام کاری درست و حرفه‌ای را دارند؛ حالا اینکه چطور می‌شود این سایت‌ها را ساماندهی کرد، تنها صرف اینکه معاونت مطبوعاتی بخواهد این کار را انجام بدهد بعید می‌دانم به نتیجه مطلوب برسند؛ چراکه به ویژه در زمان‌ وقایع حساس کشور مثل انتخابات و یا هر واقعه مهم دیگری که در پی آن تحرک و نشاط سیاسی حاصل می‌شود، برخی سایت‌ها وارد عمل می‌شوند و از این فضاها مطابق با اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

این مدیرمسوول همچنین گفت: کار غیرقانونی مطابق آموزه‌های دینی ما، غیرشرعی هم محسوب می‌شود، بنابراین وقتی یک کار غیرقانونی انجام می‌شود در واقع فضای کسانی که می‌خواهند کار قانونی و سالم انجام بدهند، گرفته و یا مخدوش می‌شود که به نظرم این اقدام هم خلاف اخلاق است و هم خلاف قانون محسوب می‌شود؛ بر این اساس در این زمینه همه کسانی که در دستگاه‌های مربوط به قانون‌گذاری فعال هستند و یا در دستگاه‌هایی کار می‌کنند که متولی برخورد با کسانی هستند که کارهای غیرقانونی می‌کنند باید وارد عمل شوند؛ هرچند که شاید سایتی خبری بدون مجوز با نیت خیر وارد عرصه شوند ولی به دلیل اینکه از مجاری قانونی تبعیت نمی‌کنند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالب‌شان باشند، در فضای رسانه‌ای تشویش ایجاد می‌کنند و در نهایت کسی هم پاسخگوی نوشته‌ها و گفته‌های آن‌ها نیست.

او در ادامه اظهاراتش در همین راستا مطرح کرد: کار رسانه به ویژه در بخش خبرگزاری و سایت‌های خبری حتی اگر دارای ایراداتی هم باشد به راحتی قابل پاک شدن است و می‌توانند در کمترین زمان خبرشان را تصحیح کنند اما در رسانه‌های مکتوب اینگونه نیست و اگر مطلبی منتشر شود ماندگار می‌شود و قابل جبران نیست که به نظرم در اینجا باید در نحوه برخورد، کمک و شفاف‌سازی میان رسانه‌های مکتوب و سایت‌های خبری تفاوت قائل بود. متأسفانه در فضای رسانه‌ای که یکسری سایت‌ها می‌خواهند کار سالم و درست انجام بدهند، در مقابل سایت‌های خبری هستند که حالت قارچ‌گونه بیرون می‌آیند و دست به یکسری اقداماتی به جهت رسیدن به اهداف سیاسی - اجتماعی خودشان می‌زنند. سایت‌های خبری که در بخش اطلاع رسانی قانونی عمل می‌کنند نیز حمایت می‌شوند؛ لذا برخورد با این سایت‌ها یا شفاف‌سازی در این زمینه، فقط با گفتن حل نمی‌شود و نیاز به اقدامات عملی و فرهنگی با سایر دستگاه‌های دولتی دارد و معاونت مطبوعات و وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌توانند از پس این همه سایت‌هایی که در سراسر کشور در حال فعالیت هستند، بربیایند.

عبداللهی سپس تأکید کرد: ساماندهی سایت‌های بدون مجوز و شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری نیاز به یک هم‌افزایی دارد که متولی آن وزارت ارشاد است و می‌تواند در این زمینه اقدام کند. به هر حال ما هم به عنوان کسانی که مطابق با قانون اساسی و قانون مطبوعات در حال فعالیت هستیم و مسلمان هستیم، در این زمینه باید همکاری کنیم تا بتوانیم به عنوان مثال در بزنگاه‌هایی که نیاز به مشارکت مردم دارد، به ویژه در امر انتخابات فضای مطلوبی را برای مردم بسازیم.

مدیرمسوول روزنامه «آرمان» در پایان گفت‌و‌گوی خود در تکمیل مطالب بالا گفت: تمام این اقدامات نیازمند این است که کلیه دستگاه‌هایی که به نوعی مرتبط با قانون هستند، به ویژه امسال که سال همدلی و همزبانی است، در برطرف کردن نارسایی‌هایی که به اصل کار مقدس خبررسانی لطمه می‌زنند، کمک کنند؛ وگرنه در حل این مشکلات صرف سخنرانی فایده‌ای ندارد. از طرفی دیگر می‌توان سایت‌های خبری بدون مجوز که غیر قانونی کار می‌کنند را فیلتر کرد که به نظرم این کار هم صحیح نیست و می‌توان از راهی درست‌تر وارد عمل شد.

 


45231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =