ایسنا نوشت:

نایب رییس اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی گفت: جای ناراحتی دارد از این که در ۵۰ سال گذشته بر اساس قیمت‌های امروز حدود ۸۰ میلیارد دلار آب مصرف کرده‌ایم و تنها ۳۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات پسته داشته‌ایم.

محسن جلال‌پور در نشست هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: پس از سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و پیگیری‌های انجام شده توسط هیات نمایندگان اتاق کرمان و با همکاری نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و تالار بورس کرمان، مقدمات راه‌اندازی بورس کالا در استان کرمان در حال اجراست.

وی از تولیدات راهبردی استان کرمان همچون پسته و خرما به عنوان کالاهای اصلی مورد نظر برای ارائه در بورس کالای استان کرمان یاد کرد و افزود: نشست هماهنگی بورس کالا با حضور مسئولان آن در هفته اول مهرماه در اتاق کرمان برگزار می‌شود.

نایب رییس اتاق ایران از برگزاری همایش معرفی فرصت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری در نیمه اول دی ماه در کرمان خبر داد و تصریح کرد: این همایش با حضور میهمانانی از سراسر کشور و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در استان از خارج از کشور برگزار می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در ابتدای فعالیت دوره هفتم هیات نمایندگان اتاق، مساله آب در کنار گردشگری، توسعه صنایع فولادی و فرش کرمان یکی از چهار محور اساسی مورد توجه هیات نمایندگان اتاق بوده است.

وی افزود: بر اساس همین توجه اندیشکده تدبیر آب ایران در اتاق کرمان تشکیل شد و امروز نیز در کارگروه آب نقش محوری ایفا می‌کند.

جلال‌پور ضمن تاکید بر مدل‌های موفق مدیریت آب در دنیا گفت: چنانچه مالکیت آب در اختیار مردم باشد و بازار آب راه اندازی شود، مردم بیش از پیش قدردان این نعمت خواهند بود و از هدر رفت آن جلوگیری می‌کنند.

نایب رییس اتاق ایران در خصوص هزینه انتقال آب حوزه به حوزه به استان کرمان نیز گفت: بر اساس برآوردهای تقریبی هر متر مکعب آب شیرین منتقل شده به استان حدود ۱۴ هزار تومان هزینه خواهد داشت که به هیچ وجه در تولید محصولات کشاورزی مناسب نیست.

رییس انجمن پسته ایران در تشریح این موضوع گفت: در حال حاضر به ازای استفاده از هر متر مکعب آب تنها ۱۲۰ گرم محصول پسته تولید می‌کنیم و البته پسته محصولی ارز آور و صادراتی است در حالی که در کشوری مانند تاجکستان از هر متر مکعب آب به طور متوسط دو و نیم کیلوگرم محصول تولید می کنند.

رییس اتاق کرمان فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده بهینه از آب را وظیفه همگان دانست و گفت: باید از طریق روش‌های مختلف مشارکت مردمی را جلب نماییم چرا که تجربه ثابت کرده است حضور مردم همواره به موفقیت طرح‌ها منجر شده است.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون صادرات و عمران اتاق کرمان هم در این نشست خواستار ارایه تمهیداتی برای همگرایی و هماهنگی بیشتر بخش خصوصی با بخش دولتی شد.

محسن ضرابی گفت: امروز توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توجه به صنعت گردشگری می‌تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی و خروج از رکود کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان تاکید کرد: باید از حضور نمایندگان شرکت‌های فنی و مهندسی خارجی نیز برای معرفی توانمندی‌های گردشگری استان استفاده کنیم.

در این نشست اعلام شد میزگردهای اقتصادی در حوزه‌های مختلف با بررسی مسائل روز برگزار می‌شود. بر این اساس مقرر شد میزگرد گردشگری در اولین هفته مهرماه در اتاق کرمان برگزار شود.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =