در حالی که دولتی‌ها، بازار آرام مسکن را در آینده پیش‌بینی می‌کنند، اما برخی از کارشناسان، خبر از احتمال افزایش قیمت‌ها می‌دهند.

مریم فکری:

پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران برای هیچ‌کس پوشیده نیست و هر اتفاقی ممکن است پیش‌بینی‌ها و معادلات را بر هم زند. مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنوز کسی نمی‌داند چه اتفاقی در آینده در بازار مسکن خواهد افتاد و آیا اتفاقات سال 1386 دوباره در بازار تکرار می شود یا خیر. با این وجود، عده‌ای که اغلب وابستگی دولتی دارند، پیش‌بینی بازار آرام مسکن را در آینده دارند و در مقابل، اما برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار، خبر از احتمال افزایش قیمت‌ها می‌دهند.

گروه اول منطقی که در این زمینه می‌آورند، خروج از رکود بخش مسکن با شیب ملایم است و در عین حال معتقدند که طرح‌هایی که دولت در پیش دارد، قیمت مسکن را کاهش می‌دهد. این در حالی است که گروه دوم، همچنان تاکید دارد بخش مسکن در رکود به‌سر می‌برد، بنابراین قیمت مسکن بدون جنجال در شرایط رکود افزایش می‌یابد.

اما واقعا چه اتفاقی برای بازار مسکن می‌افتد؟! آن هم در شرایطی که براساس آمارهای جهانی، ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان رتبه ١٠٧ را از آن خود کرده‌اند. در همین رابطه، به 7 پیش‌بینی برای بازار مسکن و احتمالاتی که درباره آن وجود دارد، اشاره می‌شود.

 

7 پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال 94

حامد مظاهریان،

معاون وزیر راه و شهرسازی

خروج از رکود شروع شده و ما در بهمن ماه خروج از رکود مسکن را نیز خواهیم داشت، ولی شیب آن بسیار ملایم خواهد بود. اگر طبق پیش‌بینی، قیمت مسکن متناسب با تورم سال آینده یعنی حدود ۱۵ درصد تغییر کند، در حقیقت قیمت‌ مسکن به اندازه واقعی افزایش نیافته است. اگر نرخ تورم ۲۰ درصد باشد قیمت مسکن پنج درصد افزایش می‌یابد، چون یک قیمت واقعی مسکن داریم که باید تورم را از آن کم کنیم؛ بر اساس چنین مبنایی، پیش‌بینی ما در وزارت راه و شهرسازی این است که افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۴ نداریم.

حسام عقبایی،

رییس اتحادیه املاک تهران

دولت و وزارت راه و شهرسازی با طرح‌هایی که در دست دارند و بر اساس بودجه 94، قیمت مسکن را کاهش می‌دهند؛ طرح‌های همچون افزایش تسهیلات مسکن، طرح‌های مسکن اجتماعی و حمایتی.

سال آینده با افزایش حجم معاملات مسکن سعی خواهیم کرد قیمت‌ها را کنترل نماییم و توازنی را میان عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کنیم، بنابراین در سال آینده بازار مسکن آرام و شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

مجتبی بیگدلی،

رییس انجمن انبوه‌سازان

 

قیمت زمین و مسکن از پایان امسال و اوایل سال آینده افزایش می‌یابد و به طور قطع دولت نمی‌تواند از گرانی مسکن جلوگیری کند. نشانه‌های گرانی از ماه‌های پایانی سال خود را نشان می‌دهد و نخستین نشانه افزایش قیمت مسکن در چند ماه آینده، افزایش اجاره‌بها است.

مسکن کالای وارداتی نیست و دولت نمی‌تواند برای ثبات قیمت آن، تا پایان سال محموله‌ای در این زمینه وارد کند. در واقع پروسه ساخت مسکن بیش از دو سال است که این پروسه در کشور تعطیل است.

محمدعلی پورشیرازی،

کارشناس مسکن

قیمت‌ها در بازار مسکن آرام آرام و بدون شلوغی افزایش می‌یابد. در واقع وقتی تولید روی دست تولیدگر بماند، باید منتظر تغییر قیمت‌ها بود بود؛ در بین اقشار مختلف مردم قدرت خرید وجود ندارد و خانه‌های ساخته شده هر چند کم روی دست سازنده مانده است، بنابراین افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود. قیمت مسکن بدون جنجال در شرایط رکود افزایش می‌یابد؛ اتفاقی که در تمام دنیا بی‌نظیر است.

بیت‌اله ستاریان،

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

نباید به سادگی از کنار کاهش آمارهای ساخت‌وساز در کشور عبور کرد. اگر وضعیت ساخت‌وساز به همین شکل با افت همراه باشد، جهش قیمت مسکن در سال ۹۴ قطعی است.

مصطفی‌قلی خسروی،

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک

برخلاف شایعات تا نیمه دوم سال ۹۴ رشد چندانی در بخش مسکن اتفاق نمی‌افتد. به عبارتی، شاخص اعلانی بانک مرکزی درخصوص میزان تورم اثری بر مسکن ندارد؛ چون بازار مسکن تحت تاثیر عرضه و تقاضا است.

سعید آگشته،

کارشناس مسکن

تا پایان سال جاری وضعیت در بازار مسکن به روال در حال حاضر پیش خواهد رفت، ولی با آغاز سال 1394 و با توجه به سیاست‌های دولت که البته می‌توان گفت ناشی از یک منطق اقتصادی است، با افزایش قیمت در این بخش روبه‌رو خواهیم بود.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    24 18
    خسته نباشید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    40 27
    رکود ودیگر هیچ
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    72 13
    تا حالا چی ارزان شده که مسکن ارزان شود
    • ا .دقیقی A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
      9 7
      سلام ، بله افزایش منطقی نه افزایش بی حساب کتاب
  • علي A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    84 36
    مردم پول ندارند كه شكمشان سير شود،شماها از افزايش دم ميزنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مددی A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    71 51
    با توجه رکود و وخامت اوضاع اقتصادی افزایش قیمت منتفی هست کاهش قیمت مسکن محتمل هست.
  • شیخ سجادیه A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    35 25
    همین حالا کی میتونه بخره؟؟؟؟؟؟؟ دولت باید به فکر مردم باشه و اصلا مسکن نباید معضلی غیر قابل حل برای ما باشه.
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    43 30
    اظهار نظرهای سال قبل اقای ستاریان در باره گرانی 300 در صدی مسکن در سال 1393 را بخوانید بعد در رابطه با ارزش کارشناسی ایشان نظر بدهید.
  • علی A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    34 16
    درکشور ما زمانی که کالایی گرون بشه همه برای خرید فشار میارن ملک هم همینطوره تا این شرایط تورمی موجود هست گرانی ملک هم هست خیلی ها هستن چندین ملک دارن و باز هم سرمایه نقدی وغیر نقدی دیگه رو ملک میخرن وبه امید گرونی بیشتر ملک اونو نگه میدارن در حالی که خیلی ها آرزوی یک آپارتمان کوچیک رو دارن الان مهمترین دغدغه در قشر متوسط و ضعیف داشتن ملک برای خود یا فرزندانشون هست دولت هم برنامه ای قوی کارامد وقطعی نداره با وجود این همه امکانات زمین معادن و... الان هر کس سرمایه ای داره فقط میخاد ملک بخره در نتیجه قیمت ها بالا وبالاتر میره هیچ کسی هم نمیتونه جلوشو بگیره تا زمانی که تورم کاهش پیدا کنه اون زمان فروشنده ها ملک هایی رو که به امید گران وگرانتر شدن نگه داشتن آزاد میکنن ودر نتیجه کاهش قیمت
  • ج IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    63 11
    اصلا چند تا عامل دست به دست هم دادن که اوضاع به این صورت بشه:۱.تحریم۲.فساداقتصادی داخلی۳.ورودکالای قاچاق ۴.عدم مدیریت صحیح در جامعه۵.بیکاری ۶.دلال بازی و اختلال در سیستم اقتصادی.متأسفانه تا این موارد درست نشه مملکت رشد پیدا نمیکنه.
    • زیبا A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
      6 2
      کفش پا شنه بلند
  • جلیل مرادی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    27 35
    بزودی و در اینده خیلی نزدیک شاهد کاهش قیمت زمین و املاک در کشور خواهیم بود و این روند صد در صد روی خواهد داد. سراغاز و نشانه ان فروش املاک و مستغلات بانک هاچه دولتی یا خصوصی خواد بود. و این نشان سراغاز در مسیر درست قرار گرفتن اقتصاد کشور است که با افزایش مالیات املاک و مستغلات فرسوده شکوفایی اقتصادی در زمینه های دیگر ببار می رسد.
  • رضالواسانی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    34 32
    زمین واملاک ازرکودخارج میشود بازار مسکن رونق میگیرد و آهسته آهسته بالا میرود تجربه 40سال خریدوفروش
    • بهداد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      12 30
      مشاوراملاک هستم با نظر آقای لواسانی موافق هستم
    • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      0 0
      بله منم مشاور املاک باشم میگم ملک بالامیره تا همه بدوند تا بخرند
  • ارش أميني A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    26 14
    برأي سال ٩٥ ما ريزش ٤٠ درصدي رو مي بينيم حتي بدون در نظر گرفتن موارد اقتصادي
  • مهدی بابایی RO ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    4 18
    ملک از اردیبهشت سال نود و چهار به لحاظ قیمتی به سقف میرسد. کارشناس رسمی املاک.
  • حسن A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    20 4
    قیمت مسکن در حال حاضر حبابی و چند برابر بالا است و قدرت خرید مردم بسیار پایین پس باید دلالان و کارچاق کنهای مسکن قیمتهارا پایین بیاورند تا مردم بتوانند صاحب خانه شوند که نقش دولت باید به طور وسیعتری هم درنظارت و هم در زمینه ساخت و سازهای انبوه و تحویل به محرومان اقدام فرمایند.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    11 16
    ملک با به شیب ملایم رشد میکنه و خریداران واقعي به تدريج وارد بازار خواهند شد
  • ا .دقیقی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    10 10
    با سلام مقدار ساختمانهای ساخته به نسبت نیازمندان ساختمان حداقل دو برابر شده وبا توجه باینکه کار کسب اقتصادی ضعیف همه رو به ساخت ساز اوردن که بازار اشباع شده ازملک واپارتمان وخریداران هم قدرت خرید ندارن . پس کاهش 40 درصدی بازار را متعادل خواهد کرد.
  • ا .دقیقی A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    9 2
    سلام هزینه ساخت ساز هر متر مربع حدود یک میلیون میباشد ، امری که باعث گرانی ملک شده یکی بی ارزش شدن پول ملی بوده که خود را در افزایش قیمت زمین نشان داده است ، باعتقاد اینجانب شهر های بزرگ از نظر تراکم بسیار فول شده و شهروندان با مشکلات شهری و ارایه خدمات را ضعیف شده است مثلا اب گاز و غیره ، پس بنظم اگر دولت بیاید و شهرک های جدیدی را باواگذاری زمین به مردم احداث نماید که خدمات شهری بهتری ارایه شود ، هم ایجاد شغلهای جدید خواهد شد و قیمت مسکن افت خواهد کرد،
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    15 5
    وقتی که مردم برای مایحتاج روزانه خود و امرو معاش زندگی نیازمند هستند چگونه می توان گفت که مسکن گران میشود محمد از اصفهان
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    13 3
    چه نظرهای ایدآلی تا کارشناسانی چون شماداریم غم نداریم.....هنوز هم انتظار دارین قیمت بالاتر بره...
  • اکبری A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    18 4
    مسکن حالا حالاها قیمتش ثابته دلیلش هم افزایش بی رویه در سالهای قبل و همچنین کاهش قدرت خرید مردم است.
  • رضاازدرودجهارشنبه 11 شهریور19.45 1394 A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    2 5
    قطعا افزایش قیمت محسوس است بعداز ثبات 2ساله
  • امیر A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    2 2
    به نظر با توجه به شرایط پیش امده برای کشور عزیزمان و حل وفصل شدن قضایای هسته ای و ارتباط خوب وسازنده ای که با جهان توسط مسئولین عزیزمان بوجود امده قطعا ارزش پولی مان بالا خواهد رفت و در اینده نزدیک قدرت خرید بالا خواهد رفت چون درامد خوب خواهد شد اما ثبات همچنان وجود خواهد داشت یعنی افزایش قیمتی در راه نخواهد بود چون قرار نیست وضع بد شود بلکه قرار است وضعیت بهتر شود پس منبعد منتظر جهش قیمت نباشید منتظر کاهش انچنانی نیز نباشید چون کسانی هم که اقدام به خرید یا ساخت مسکن کرده اند بلاخره هزینه ای رامتحمل شده و به این راحتی کاهش قیمت نخواهند داد پس به ناچار ثبات را به دنبال داشته و با وجود پیمانکاران خارجی دراینده دراین بازار مطمئنا خانه خوب و درحد قابل قبول با استانداردهای مورد نیاز ساخته میشود.
  • رضا IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 1
    خداکنه بازار مسکن بدون تورم راه بیفته
  • ارامش A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 4
    تا سه سال اتی در رکود کامل مسکن میمانیم . این یک واقعیت هست که بنده شدیدا پیگیر ان میباشم و شک نکنید به یاری خدا مملکت روی ارامش خواهد گرفت
  • حسن DE ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    12 0
    هیچکس به فکر ملت بدبخت نیست
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    4 9
    ازآخرسال94مسکن باافزایش قیمت روبرو خواهدسد
  • بابک RO ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 4
    قیمت مسکن را عرضه و تقاضا مشخص میکنه با توجه به کاهش ساخت و ساز در 2 سال اخیر و همچنین انتظار مردم برای برداشته شدن تحریمها در اینده نزدیک شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود بنگاه دار املاک مش هد
  • داود IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    15 0
    نمی دانم چرا کسایی هستند که چون صاحب ملک و املاک زیادی هستند نگران کاهش مسکن هستند شعارهای الکی می دهند می گویند مسکن گران خواهد شد چطور موقعی که روز به روز از قیمت آهن آلات کاسته می شود و مصالح ساختمانی ارزانتر می شود چطور قیمت مسکن افزایش می یابد فقط و فقط تبلیغ به نفع خودشون است و بس افزایش قیمتی نخواهیم داشت
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 0
    یه کلام بگم همه ما بد بدختیم
  • مهدیار A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    9 0
    مسکن تو سال ۸۶اندازه ۲۰سال اینده جهشی بالا رفت ودیگه هم خبری از افزایش نیست وان شا..‌. ارزان تر میشه وپوز سود جویان زمین خوار به زمین میخوره وقشر متوسط صاحب خانه میشن
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    باتوجه به قیمت جواز ومساله واجرت وپایانکار وسرمایه ای سازنده خرج میکنه هر چه گرونتر بشه باز ضرر هنگفتی داره خدا وکیلی