ایسنا نوشت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بخش خصوصی ایران در چند سال اخیر حدود یک میلیارد دلار در بلاروس سرمایه‌گذاری کرده است.

محمدرضا نعمت‌زاده امروز، سه‌شنبه، در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس که در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که روابط دو کشور ایران و بلاروس در زمینه‌های سیاسی در سطح بسیار خوبی قرار دارد همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور به میزان قابل قبولی نیست که باید در این زمینه موانع را برطرف کرد.

وی با بیان این‌که گروه‌های مختلف در بخش اقتصادی و فرهنگی در سه دهه اخیر تلاش زیادی کردند که روابط تجاری دو کشور را گسترش دهند، افزود: توافق‌های خوبی در زمینه‌های مختلف بین دو کشور ایجاد شده که می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌ها باشد و امیدواریم بخش خصوصی و دولتی از این فرصت‌ها استفاده لازم را کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بعضی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی در شرف اتمام است. حضور شرکت‌های ایرانی در بلاروس نشان می‌دهد که علاقه‌مند هستیم همکاری‌های دوجانبه را به صورت جدی گسترش دهیم و این از سوی مقامات ارشد ایرانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: با وجود استقلال سیاسی و اقتصادی ایران و بلاروس، به نظر می‌رسد برخی از تحریم‌ها در چند سال اخیر به‌ویژه در بخش بانکی موجب توقف فعالیت‌های تجاری دو کشور شده و باعث شده مبادلات فی‌مابین به سطح مطلوبی نرسد.

وی تاکید کرد: این وظیفه دولت‌ها و حکومت‌هاست که بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی و همکاری شرکت‌های دولتی فراهم کنند. در این اجلاس دو طرف در سطوح تخصصی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و امیدواریم با شناسایی موانع، تصمیم‌گیری‌هایی برای رفع آن‌ها اتخاذ شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندی‌های بلاروس در زمینه‌های مختلف خاطرنشان کرد: یکی از موانع توسعه همکاری‌های تهران و مینسک، عدم شناخت کافی از توانمندی‌های موجود است. توصیه می‌کنم با برگزاری نمایشگاه‌ها و مشارکت در نمایشگاه یکدیگر، این نارسایی به حداقل برسد.

نعمت‌زاده با بیان این‌که شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایرانی سهم زیادی در توسعه اقتصادی کشور دارند، یادآور شد: این شرکت‌ها در نیمی از شرکت‌های جهان نیز مشغول فعالیت هستند و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با قدرت تمام در بلاروس حضور یافته و فعالیت کنیم.

وی در ادامه نفت، صنایع انرژی، صنایع غذایی، خودرو و اتومبیل‌سازی، محصولات ساختمانی، برق و مواد کانی را از جمله زمینه‌های همکاری دوجانبه برشمرد و افزود: در این زمینه‌ها توانایی‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد. ما می‌توانیم به صورت رقابتی با شرکت‌های بلاروسی همکاری کنیم. در علوم و صنایع پیشرفته مثل نوآوری‌های نانو و بایو و هوافضا نیز زمینه‌های همکاری مساعدی وجود دارد.

وی افزود: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز زمینه‌های همکاری دو کشور وجود دارد. در این زمینه ایران آماده پذیرش بیماران بلاروسی است و در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز زمینه ارتقای همکاری‌ها فراهم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موقعیت استراتژیکی ایران تاکید کرد: ایران دروازه ورود به کشورهای منطقه است. صنایع بلاروس، هم به صورت مستقل و هم با مشارکت شرکت‌های ایرانی می‌توانند به مرکز توزیع کالا در منطقه تبدیل شوند، زیراکه جمعیت حدود 400 میلیون نفری در اطراف کشور ایران وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. من خیلی خوش‌بین هستم که حضور شما در ایران به نفع موانع تجاری دو کشور کمک کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =