انتشار کافه خبر با موضوع افزایش طلاق بین دهه هفتادی ها واکنش های زیادی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در کافه خبری که هفته گذشته برگزار شد، دو جامعه شناس و یک وکیل دادگستری به بررسی عوامل افزایش طلاق بین دهه هفتادی ها پرداختند. (اینجا) این میزگرد که در آن دلایل زیادی برای بالارفتن آمار طلاق ذکر شد، واکنش های زیادی را از طرف کاربران خبرآنلاین در پی داشت. واکنش هایی که تا حدی تایید حرف های کارشناسان بود و البته ابعاد دیگری از موضوع را نشان داد.

یکی از مواردی که زهره ارزنی، وکیل دادگستری در میزگرد خبرآنلاین، به اسیبی اشاره کرد. او گفت که یکی از دلایل طلاق گرفتن دخترها این است که از خانواده جدا شوند و رها باشند. یکی از کاربران که البته سنش بالاست و دهه هفتادی نیست در تایید همین مطلب می نویسد: من دهه 50 هستم. تنها دلیلم برای روزی ازدواج کردن، اینه که طلاق بگیرم و ازادیم رو بدست بیارم. حتی حاضرم طلاق هم نگیرم. شوهرم بره واسه خودش زندگی کنه و ذاره منم در ارامش تنها زندگی کنم. خیلی از ما دخترها شوهر نمیخواهیم. یه اسم تو شناسنامه میخوایم واسه رها شدن از بند خانواده، داشتن استقلال واقعی، بستن دهن مردم.

این کامنت واکنش یکی دیگر از کاربران را برانگیخت. او نوشت: شما کلا مشکل دارین که حاضرین برای زندگی خودتون یکی دیگه رو نابود کنید. عقده های درونیتون را تو دیگر خالی کنید.

این تنها واکنش به این کامنت نبود. یکی دیگر از کاربران با تندی نوشته: شما و خيلي از دخترها خيلي بيجا مي کنيد بخاطر جدايي از خانواده و بدست آوردن مثلا استقلال ازدواج مي کنيد و با زندگي يه نفر ديگه بازي مي کنيد.

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین توقع بالای دخترهای این دوره و زمانه را دلیل افزایش امار طلاق می داند.

این وسط کامنت های امیدوارکننده هم دیده می شود. یکی از مخاطبان نوشته: دوست خودم ۷۴ ای هست و همسرش هم ۷۸ ای ... زندگی خیلی شیرینی هم دارن ولی حیف خودم مجردم...

یک کاربر معتقد است که برای دهه هفتادی ها زود است ازدواج کنند و به همین خاطر است که زود طلاق می گیرند. او گفته که دهه هفتادی ها عجول و بی تجربه اند و معنی زندگی را نمی دانند.

در تایید همین کامنت، فرد دیگری نوشته: من خودم 66 هستم.الان دوستام هم که هم سن خودم یا دو سه سال بالا و پایین تر هستن خیلی هاشون مجردن اما به جون خودم داریم موردی که پسر متولد 75 دختر هم 75 ازدواج کردن و الان به سلامتی 6-7 ماهه طلاق گرفتن.یعنی زمان تاهل اینا 4 ماه بود کلا. الان من اکثر طلاقهایی میبین مال دهه هفتادی هاست متاسفانه بیشتر هم برمیگرده به اینکه احساسی عمل کردن برا ازدواج و عقلشون رو بکار نگرفتند. البته منظورم همشون نیست.

در این بین، دهه شصتی هایی هم پیدا می شوند که به اشتباهاتشان در سختگیری معترفند. یکی از آن ها می نویسد: اتفاقا این ما بودیم که همه چیز رو خیلی سخت گرفتیم و می گیریم، گاهی فکر می کنیم که شاید حق با دهه هفتادی هاست، ما بیش از اندازه همه چیز رو حساب کتاب می کنیم و از ترس اشتباه، از انتخاب های جدید می گریزیم، خوش به حال اونایی که جرات اشتباه کردن دارن.

فرد دیگری در تایید این کامنت گفته: اتفاقا دخترای دهه هفتاد خیلی هم بسازن و توقعشون از زندگی زیاد نیست.

کاربر دیگری دخترهای دهه هفتادی را ساده لوح خوانده که این کامنت موجب واکنش شده. کاربری می نویسد: مشکل ما اینه که اونایی فکر میکنن زرنگن از این ساده لوحی استفاده میکنن و باعث نابودی تفکر درست دیگران میشن. تفکر درست میشه ساده انگاری و تفکر غلط میشه ارزش. من الان دهه 70 ای هستم و وقتی 3 سال پیش ازدواج کردیم همه مسخرمون میکردن. ولی الان دارن حسرت محبت من و خانمم رو میخورن. اگه نگاهمون رو به مسائل سطحی باشه مشکلاتمون کم نمیشه هیچ ، کلا به نا کجا آباد خواهیم رفت.

یک مخاطب گفته که اتفاقا ساده لوح نیستند و زرنگ هم هستند بر خلاف دهه شصتی ها! یک دهه شصتی دیگر هم نسلشان را نسل بر باد رفته دانسته.

کاربری در اظهارنظری جالب، به دهه شصتی ها اعتراض کرده که این قدر از وضعیتشان ننالند. او نوشته: دنیا باید واسته تا این دهه شصتی ها دست از غر زدن بردارن والا ما لیسانسمون تموم شد اینا هنوز میگن ما موندیم، یک متولد 69 به خودش میگه دهه شصتی و یک متولد 70 رو معضل می دونه .واقعا خسته کنندست...

یک دهه هفتادی از ازدواج این نسل و تشکیل دادن زندگی دفاع کرده و نوشته: هرکی جنمش را داشته باشه ازدواج می کنه . دنیا رو برا خودتون سخت کردید. منم 71 هستم و عروسی هم کردم. در آمدم کمه اما خیلی بهتره از مجردی همش بگید در نمیاریم تلاش کن در بیار خب.

جامعه شناسانی که در میزگرد حضور داشتند، موضوع مسئولیت پذیری را پیش کشیدند و گفتند که کاهش مسئولیت پذیری موجب خیلی مشکلات شده. یکی از کامنت ها ناظر به همین مطلب است: مسولیت پذیری در بین نسل جوان کاهش پیدا کرده است چون مسولیت پذیری آموختنی است و کل جامعه مسولیت پذیریش کاهش پیدا کرده است و سرمنشاش در نهاد دولت است دولت زمانی مسولیت کار و آموزش و بهداشت رایگان را داشت اما اکنون همه این مسولیتها را از سر خودش باز کرده است.

در ادامه کامنت ها، شاهد از غیب فرامی رسد! یک دهه هفتادی در آستانه طلاق می نویسد: منم دارم جدا میشم.هم خودم هم طرف متولد 71 هستیم.مشکل اصلی وابستگی بی منطق اقازاده به خانوادش و بی منطقی خانوادش هست.که از وضع نامناسسب مالیشون و تعصب های بیجاشون ناشی میشد.در هر صورت خانم ها و اقایون با احساسات و زندگی کسی بازی نکنید.من شوهرم و خانوادش رو حلال نمیکنم.

در پایان، یکی دیگر از دهه هفتادی ها به ناپخته بودن ازدواج ها اشاره می کند و می گوید: من يه دختر دهه هفتاديم با تمام اين صحبت ها موافقم خيلي از دوستام تو دانشگاه ازدواج كردن يا در شرف هستند اكثرا تصميم خاصي يا هدف مشخصي ندارند بيشتر به خود ازدواج فكر ميكنند تا قضاياي بعدش فاصله ي دوستي تا عقد و ازدواج خيلي كمه و همه چيز رو هم راحت ميگيرند و متاسفم كه اينو ميگم همه چيز براشون بچه بازي.

از مجموع نظراتی که برای این میزگرد ثبت شد این طور برمی آید که دهه هفتادی ها باید کمی در انتخاب هایشان بیشتر دقت کنند و با انتخاب درست، آموختن مهارت های زندگی و رعایت نکاتی که کارشناسان برای استحکام زندگی مطرح می کنند، از فاجعه ی پایین آمدن پیک طلاق جلوگیری کنند.

برای خواندن نظرات بیشتر،‌ رای و پاسخ به نظرات دیگران، به اینجا را کلیک کنید.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    8 4
    مشکل ما دهه شصتی ها هستیم.
  • گندم RO ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    13 0
    سلام این گزارش از میزگرد کارشناسان بود یا نظرات کاربران؟ از کارشناسان در این گزارش روی هم 4 جمله نقل نشده. بعد این گزارش سر خط اخبار قرار می گیرد.
  • بی نام RO ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    22 4
    من یک دهه پنجاهی مجرد هستم. به نظر من خیلی خوبه دهه هفتادی ها راحت ازدواج می‌کنند و هیچ ایرادی هم نداره طلاق بگیرند. شما نگران آمارهاتون هستید که بالا و پایین میشه یا نگران روح و روان مردم؟ مهم اینه که میتونن بدون توجه به سنتهای مزخرف و توقعات مالی بی‌دلیل زندگی در کنار هم رو تجربه کنند و اگر با هم جور بشن ادامه بدن. شما با هیچ علمی نمیتونی قبل از ازدواج بگی انتخاب من درست بوده یا نبوده تا وقتی که زیر یک سقف بروید بنابراین لطفا حرفهای بیهوده نزنید
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    18 11
    کو شوهر حالا..................
  • بهزاد IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    1 7
    عالی ترین متن که خوندم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    8 5
    وقتی طرف دهنش بوی شیر میده همین میشه دیگه
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    13 4
    مگه دهه هفتادی ازدواج کردن....وقتی هنوز دست راست و چپت نمیشناسی ازدواج کنی همین میشه دیگه ....دخترا نباید زیر بیست و پنجسال ازدواج کنند پسرا هم زیر بیست هشت سال....البته در کلان شهرها...روستاها و شهرهای کوچک حداکثر سه تا چهار سال کمتر از سنین فوق باشند تا واجد شرایط ازدواج شوند در غیراینصورت آش همین است و کاسه همین
  • علی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    16 1
    مشکلات اجتماعی جامعه ما زیاد هستند. پرخاشگری، استرس زیاد، بی هدف بودن، کمرنگ شدن ارزش ها، تکثر آرا، نبود پرورش صحیح، تغییرات در شیوه نگرش فردی، دخالت بیجاد در امور زندگی دیگران و... . چه انتظاری دارید وقتی دو نفر که در جامعه بیمار ما بزرگ میشن بتون همدیگه رو تحمل کنند. خواسته ها متفاوته و قدرت پذیرش پایین. این مساله فقط در زندگی زوجین نیست ما داریم ساختارشکنی رو در اجتماع میبینم. گواه این مدعا کمرنگ شدن احترام به سالمندان، تشنج در سطوح مدیریتی ناشی از نبود قدرت مناظره و بحث، درگیری ها و نزاع ها، آمار بالای مصرف مواد مخدر و ................. است. یکی از تبعات جامعه رو به تغییر طلاق است.
  • بی طرف A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    17 0
    من به عنوان یه دهه هفتادی نظرم اینه ک ازدواج پایین20سال برا دختر اشتباه محضه...مهمترین ملاک برا ازدواج خانواده طرف هست...
  • امير IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    43 6
    چرا بعضی دخترها هم میخوان حق و حقوق سنتی و مذهبی بهشون تعلق بگیره هم میخوان مدل اروپایی امریکایی زندگی کنند ؟ هم می خوان برن سرکار و هم اعتقاد دارند که مسئولیتی در قبال ساپورت مالی زندگی ندارند ؟ کلا به نفع خودشون فکر می کنند . حالا از فرهنگ های مختلف هرچیزی که به نفعشونه می خوان ؟ البته همه اینطوری نیستند . جسارت نباشه
    • نقی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      9 3
      همه دخترها این طوری هستن امیر.
  • محمد DE ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    13 14
    اون خانمي ك گفته تعصب بيجاي خانواده شوهرش و مشكلات مالي باعث حدايي شده شك كنيد منظورش اين بوده خانم قرتي تشريف داشتن و از طرفي ول خرج. مشكل اينه وقت جدايي هر كسي اون يكي رو مقصر ميدونه و يه نگاه به خودش نميكنه. من و همسرم بعد دو سال دوستي ازدواج كرديم و بعد ٦ ماه طلاق گرفتيم چون همسرم همينكه ازدواج كرد يهو شكاك شد. دخالت هاي خانواده ش هم تمومي نداشت. مشكل منم اين بود ميتونستم با يكم صبوري و سياست زنم رو از شك دور كنم ولي منم بدتر بهم بر ميخورد حرفاش، من سري از كوره در مي رفتم و اين مي شد تازه شروع جنگ
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    19 1
    اون دهه هفتادی که نوشته تلاش کن دربیار ، من همسرم 4ماهه حقوق نگرفته ، دانشجوی دکترا هم هست دانشگاه تهران، داره کار میکنه اما شرکت خصوصی محترم میگه فعلا شرایط دادن حقوق نداره بقیه شرکت ها هم همین هستن ، منم ساعت کاریم از ساعت 7 صبحه تا 4.30بعدازظهر ،ماهی 1.500میگیرم ، ما تلاش میکینم اما حقمون رو بهمون نمیدن، چون جایی پاتی نداریم ، زیادی خودت رو تحویل نگیر
  • بی نام EU ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    15 12
    خانوم ها تنها هدفشون تو زندگی ازدواج کردن هست و فکر میکنن این باعث میشه امتیاز بگیرن نمیدونم میفهمید چی میگم؟فقط میخوان بگن ما ازدواج کردیم و میخوان تمام کمبود هایی که تو خانواده خودشون داشتن شوهرشون جبران کنه در حالی که خودشون هیچ کاری نکنن اولینش هم نیازهای مالی هست میخوان بدون اینکه خودشون کاری انجام بدن شوهرشون براشون همه چیز فراهم کنه فکر این نیستن که خودشون کار کنن و استقلال داشته باشن یا در مورد محدودیت های خانوادگی هم همینجور هست اگر فکر میکردیم که با هم بودن و از کنار هم بودن لذت ببریم زندگی ها خیلی بهتر میشد باید زوج ها با هم زندگی شون بسازن من نمیخوام بگم ازدواج سپید چیز خوبیه ولی تو اون شرایط که ادم واقعا میفهمه چرا با طرفش مونده بعد برای ازدواج تصمیم بگیرن
  • ابوذر IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    8 9
    آخه این چه تیتیری است زدین؟؟؟ نمی دونین چه تاثیر مخربی تو ذهنیت آقایون از خانوم ها داره تو رو خدا حرف یک آدم متفاوت رو این جوری پرچم نکنین.
  • سیدعلی موسوی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    5 11
    برای ازدواج کردن باید معیارهای مناسب داشت.آیا دهه هفتادی معیار مناسب داره؟اصلا میدونه معیار چیه؟آیا شخصیتش شکل گرفته و به ثبات رسیده و میدونه چی از زندگی میخواد؟از نظر شخصیتی مالی فکری عاطفی کنترل هیجانات و...به حدی رسیده که بتواند یه زندگی مشترک تشکیل بده. بقول معروف بزرگترین دلیل طلاق گرفتن زوجین ازدواج است.نداشتن اگاهی از معیارها و خواسته و توانایی ها و نقاط ضعف ها.نداشتن اگاهی و مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی مشترک. در مورد دهه شصت بهتره یکمقدار کمتر سخت گیری کنیم قرار نیست ازدواج کنیم که بی مشکل باشه هرفردی دارای خصوصیات مثبت و منفی هستش که در طول زمان بهتر و کامل میشه مقداری از سختگیریمان کم کنیم. افتخار می کنم که یک دهه شصتی هستم مایه مباهاته
  • عطا IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    7 11
    در این مورد اسلام چه راه حلی دارد؟ آقایان حوزه و دانشگاه جواب بدهند که اجرایی باشد نه تئوری
  • شاپور A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    4 1
    آمارها همیشه از یه جامعه آماری مشخص و انتخابی بیرون میان.در حالی که شاید این آمار توی یه نقطه و استان دیگه به شکل دیگه باشه و متغیر ...فرهنگ و بافت های متفاوت.دیدگاه های متفاوت.نگرش های متفاوت.باید همه ی اینها رو کنار هم قرار داد... تا بوده ما انسان ها همیشه مقلد هم بودیم و خواهیم بود...این یه خصلته.این رو می شه به خوبی با نگاهی به عکسهای دیروز ، امروز، و حتی فردایی که میاد متوجه بشیم.حتی شیوه ی بیان ما به شکلی وام گرفته از دیگران هستش.دلیل اصلی این روزها و جدایی زیاد بیشتر به گم شدن هویت فردی آدما و آشنا نبودن با چم و خم و نقاط ضعف خودمون هستش.باور نکردن کاستی ها،نپذیرفتن واقعیت ها .نه سن و سال.ادما اعداد رو میسازن نه اعدادا ادما رو.از یاد نبریم چیزی که خطرناک تر طلاق های خاموشن
  • اهورا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    5 7
    تحلیل و نظر سنجی های اینترنتی مزخرفه و اصلا ملاک و سند ی نمیشود برای اثبات یا رد نظر و دیدگاهی... در ضمن فرض اینکه کاربری بیاد و بنویسید من برای اینکه ازاد باشم اسم کسی رو وارد شناسنامه خود میکنم ..این صرفا ابراز عقیده و نظر یه شخص بود و همین و بس... کلا این تحلیل گرا های ما مخصوصا در حوزه اجتماعی و روانشناسی واخلاقی همیشه از یه حرف و نظر کلی تحلیل الکی پلکی ابکی در میارن...بدبختی مملکت ما همین به اصطلاح متفکران و تحلیل گران می باشد..
  • محسن IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    4 3
    بابا اینا مشکل دارن
  • محمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    31 12
    من راضی نبودم و نیستم در این کشور و این فرهنگ دنیا بیایم لذا نه ازدواج کردم و نه بچه دار شدم که فردا بچم پرسید به چه حقی منو دنیا اوردی نگم صرف عادت جمعی و برای ارضای نیاز والد بودن. شما هم دور هم خوش باشید.
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
      5 0
      احسنت محمد جان گل گفتی
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    2 2
    بازم به تربیت سنتی اینا بچه های بزرگ شده در اوج امکانات و به اصطلاح دیجیتالند.............
  • مرد 35 ساله A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    38 3
    از خودم چیزی نمیگم کارمندم ماشین دارم 70 میلیونی هم پس انداز ... نزدیک 20 تا 30 تا خواستگاری رسمی غیر رسمی رفتم .. چند نکته رو متوجه شدم 1 دخترها در زبان میگن فقط پسر پاک باشه اما پاک یعنی خونه داشته باشه ماشین داشته باشه حقوق 5 تا 10 میلیونی بعدش دختره مستقل باشه خواست بچه هم نیاره خوب دیگه شوهر برا چی میخوای؟؟؟؟چرا یک پسر رو بدبخت میکنی؟؟ میگی نه برید تو سایت های همسر یابی پرفایل دخترها رو بخونید . شوهر نمیخوان فقط میخوان از اسارات خانواده در بیان و ...
  • مقیمی A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    12 9
    امثال این دختر خانم بلافاصله بعداز ازدواج میگردن دنبال بهانه تا برن دادگاه برای گرفتن مهریه و هر فامیل و آشنائی هم بپرسه سریع میگن شوهرم شیشه ای و دست بزن داره
  • ... EE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    18 7
    والا من متولد 71 هستم ولی حداقل تا 10 سال دیگه نمیتونم ازدواج کنم این همسنای من کی ازدواج کردن که امار طلاقشون بالا باشه. پس چرا من نمیتونم؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 17
    کاش بیمه ازدواج زودتر اجرایی بشه تا مشکل ازدواج میلیونها جوان بر طرف بشه