نوشاد عالمیان می گوید بهداد سلیمی فرزان عاشورزاده و حمید سوریان در المپیک مدال می گیرند و نظر ندا شهسواری هم این است که همشهری اش کیانوش رستمی مدال المپیک را می گیرد.عکس ها:زاوش محمدی

مرتضي رضايي - خبرگزاری خبرآنلاین؛نوشاد عالميان و ندا شهسواري در خبرورزشي. البته بايد گفت كه جاي نيما عالميان در اين بين خالي بود و ديگر پينگ‌پنگ‌باز ايران به دليل مشكلات شخصي‌اي كه داشت نتوانست در اين جمع حضور داشته باشد. نيما عالميان و ندا شهسواري آمدند از اردوها و مسابقاتي كه برگزار كرده‌اند گفتند و البته از يك رؤيا حرف زدند. رؤيايي كه دست يافتن به آن چندان هم دور از ذهن نيست. چون آن‌طور كه نوشاد مي‌گويد فقط كافي است در مسابقات كمي خوب باشي، بدون استرس بازي كني و البته كمي هم خوش‌‌شانس بودن را تجربه كني.المپيكي‌هاي پينگ‌پنگ ايران پيش از سفرشان به چين به كافه خبر ما آمدند. حرف‌هاي آنها خواندني است و خالي از لطف نيست.

* از المپيك و كسب سهميه شروع مي‌كنيم. چه مراحلي را گذرانديد براي اينكه المپيكي شويد؟

ندا شهسواري: برنامه‌ريزي براي كسب سهميه المپيك از اردوي جهاني در مالزي براي ما شروع شد. ما در تهران با كره‌اي‌ها تمرين مي‌كرديم و بعد به مالزي رفتيم كه در آنجا نتايج خوبي گرفتيم. در آن مسابقات به مسابقات دسته اول راه پيدا كرديم. برگشتيم تهران. يك هفته استراحت و دوباره اردو. اين يك روند خوب براي ما بود كه كسب سهميه كنيم. سه ماه كلاً در اردو بوديم و نتيجه خوبي گرفتيم. اولين بار بود كه سه سهميه گرفتيم و تا الان هم كه در اردو بوديم. 35 روز به 4 تا كشور مي‌رويم و دوباره به تهران برمي‌گرديم.

نوشاد عالميان: مسابقاتي كه در آن سهميه گرفتيم واقعاً خيلي سخت بود. همه حريفان با برنامه و براي كسب سهميه آمده بودند. به هر حال ورزشكاران دوست دارند در المپيك حضور داشته باشند. به همين دليل همه با تمرين و با برنامه آمده بودند. البته ما هم برنامه داشتيم و اردوهاي خوبي را گذرانده بوديم. خدا را شكر مي‌كنم كه توانستيم سه سهميه را كسب كنيم. فدراسيون در آن زمان خيلي خوب برنامه‌ريزي كرد. اردوها را بلافاصله پس از مسابقات جهاني شروع كردند كه واقعاً دست‌شان درد نكند. تمرينات و برنامه‌هاي خوبي داشتيم و با همه اين شرايط خوب توانستيم سه سهميه المپيك را كسب كنيم.

* به قول شما، ما براي نخستين بار توانستيم سه سهميه را كسب كنيم. چه زماني مي‌شود مثل ساير رشته‌هاي مدال‌آور، مدال پينگ‌پنگ را قبل از مسابقات كنار بگذاريم و بگوييم در اين رشته هم شانس مدال‌آوري داريم؟

نوشاد عالميان: ما در هيچ رشته‌اي نمي‌توانيم به طور قطعي بگوييم كه مدال مي‌آوريم. اميد هست اما چيزي قطعي نيست. حتي در كشتي و وزنه‌‌برداري هم مدال‌ها را پيش‌بيني مي‌كنند. واقعاً شرايط خيلي سخت است. البته اگر برنامه‌ريزي باشد و بچه‌ها خوب تمرين كنند مي‌شود اميد داشت كه پينگ‌پنگ هم در المپيك مدال بياورد اما نمي‌شود براي آن زمان تعيين كرد. شايد در همين المپيك ريو هم اتفاقات خوبي بيفتد.

ندا شهسواري: در المپيك قبلي آقاي عالميان يك بازي را باخت. اگر آن مسابقه را نمي‌باخت حداقل مي‌توانست مدال برنز را بر گردن بياويزد.

نوشاد عالميان: در رشته ما شرايط خيلي سخت است. در اين زمان نمي‌توانيم چيزي را پيش‌بيني كنيم.

* مي‌دانيد كه الان مردم از همه رشته‌ها توقع كسب مدال و موفقيت در المپيك را دارند. طبيعي است از شما هم كه براي دومين بار به المپيك مي‌رويد اين توقع را داشته باشند.

ندا شهسواري: الان مردم هم توقع دارند. اين را مي‌شود حس كرد.

نوشاد عالميان: ما بايد خودمان را كنترل كنيم و بدون استرس مسابقه بدهيم. مردم هم همه توقع دارند و اين نظر لطف‌شان است.

* اگر قرار باشد براي المپيك قول بدهيد و...

نوشاد عالميان: من سعي مي‌كنم بهترين تلاش را بكنم تا بهترين نتيجه را كسب كنم. راستش نمي‌شود قول داد چون هر اتفاقي ممكن است در المپيك بيفتد كه غير قابل پيش‌بيني باشد.

ندا شهسواري: من هم همين‌طور. تلاشم را مي‌كنم تا بتوانم بهترين نتيجه را در المپيك كسب كنم.

* مي‌دانيد كه به بانوان نگاه ويژه‌تري مي‌شود. امسال 9 تا سهميه در المپيك داريم و ركورد حضور بانوان را شكسته‌ايم.

ندا شهسواري: من خودم نسبت به المپيك قبل خيلي آماده‌ترم اما قول مدال نمي‌شود داد. دوست دارم نتيجه خوبي بگيرم. مي‌دانم نتيجه‌اي بهتر از دور قبل مي‌گيرم و خودم هم تلاشم را مي‌كنم تا اين اتفاق بيفتد.

* در حال حاضر شرايط خودتان چطور است؟اتفاق خوبی که افتاده این است که مسئولان کمیته ملی المپیک بلافاصله پس از کسب سهمیه پاداش های شما را پرداخت کردند.

نوشاد عالميان: خدا را شكر هر چيزي كه گفته‌اند را تا اينجاي كار عملي كرده‌اند. هم كميته ملي المپيك و هم وزارت ورزش و جوانان. اين سري همه چيز خيلي منظم است. حضور شهنازي به عنوان دبيركل خيلي مهم است. ايشان در پينگ‌پنگ در جاهاي مختلف سمت دارند و تجربه همه اين سمت‌ها خيلي خوب است.

* هميشه ورزشكاران دراين برهه از زمان گلايه داشتند اما به نظر مي‌رسد كه حالا اين گلايه‌ها كم شده است؟

نوشاد عالميان: اين سري خدا رو شكر مشكلي نيست. الان ما تمركز داريم تا بدون دغدغه كار خودمان را انجام بدهيم.‌ اين كاري است كه انجام شده است. در دوره‌هاي قبل انتخاب شدن و رفتن به المپيك دغدغه اصلي بود اما الان با دوره‌هاي قبل تفاوت زيادي دارد. اگر بنا به قياس كردن باشد مي‌بينيم كه اين دوره نسبت به دوره قبل چقدر راحت‌تر شده است. اگر تداركاتي كه الان براي ما ديده‌اند در دوره‌هاي قبل ديده بودند خيلي راحت‌تر سهميه المپيك را كسب مي‌كرديم.

* در حال حاضر زمان زيادي نداريم. اگر قرار باشد خواسته‌اي از مسئولان داشته باشيد آن خواسته چه چيزي است؟

ندا شهسواري: والا اگر خواسته‌اي هم داشته باشيم ديگر زمانش نيست. شق‌القمر كه نمي‌شود كرد.

* حداقلش اين است كه اين خواسته شما ممكن است به درد نفرات بعدي بخورد.

ندا شهسواري: براي المپيك كه خواسته‌اي ندارم اما توقعم اين است كه ورزشكاران المپيكي را بيمه كنند. اين حقوقي كه برايشان در نظر گرفته‌اند را تا آخر عمر به آنها بدهند. مي‌دانيد كه كار ما فقط ورزش كردن است و شغل ديگري هم نداريم. اين اتفاق باعث مي‌شود تا ورزشكاران انگيزه پيدا كنند.

*آقای عالمیان شما دو برادر هستيد كه كارهاي سختي را بايد در المپيك انجام بدهيد. اگر در المپيك به هم بخوريد، برادركشي و...

نوشاد عالميان: نه فكر نكنم در المپيك به هم بخوريم.

* اگر صعود كرديد و به هم خورديد چطور؟

نوشاد عالميان: جذاب مي‌شود و بازي مي‌كنيم ديگر.برادرکشی که نیست! البته فكر مي‌كنم  درالمپیک بيشتر روي ما زوم مي‌كنند چون اگر اشتباه نكنم اولين برادران پينگ‌پنگ‌بازي هستيم كه در المپيك حضور داريم. در اين المپيك نگاه‌ها بيشتر به ماست. البته من و نيما در لوكزامبورگ به هم خورديم اما در المپيك احتمالش خيلي ضعيف است. مسابقات حذفي است و چون از هر كشوري دو نفر شركت مي‌كننند يك نفرشان به نيمه‌نهايي مي‌رسد. ممكن است من و نيما در فينال به هم بخوريم كه احتمالش خيلي كم است.

* اگر اين اتفاق بيفتد شما برنده مي‌شويد يا نيما؟

نوشاد عالميان: فرقي نمي‌كند. مهم موفقيت ايران است. اگر هم بخوريم بازي مي‌كنم. البته نيما چند بار آخر من را برده است.

* فكر انتقام و...

نوشاد عالميان: نه،اصلا این طور نیست.

* ممكن است در مسابقات تباني كنيد؟ مثل همان كسب سهميه كه مي‌گفتند تباني كرده‌‌ايد كه و...

نوشاد عالميان: تباني كجا بود؟ اتفاقاً خوب شد نيما من را برد. چون اگر او مي‌رفت بالا كار در مرحله بعدي برايش سخت بود. الان هيچ‌كس در ورزش از اين كارها نمي‌كند كه از روي عمد ببازد.

* شما فكر مي‌كنيد از بين بانوان المپيكي كدام يك مدال مي‌گيرند؟

ندا شهسواري: زهرا نعمتي. من شانس زيادي برايش قائل هستم. اين اواخر خوب درخشيده است.

* مي‌خواهيم از معجزه‌اي حرف بزنيد كه براي شما در راه كسب سهميه اتفاق افتاد.

ندا شهسواري: خب در آن مسابقات من يك امتياز مي‌خواستم و تنها هدفم اين بود كه خوب بازي كنم. خوب بازي كردم و اتفاقاً موفق هم شدم. واقعاً خدا كمك كرد.

* فكر مي‌كرديد آن ضربه آخر منجر به المپيكي شدن شما شود؟

ندا شهسواري: بعد از اينكه 3-3 شديم كلي استرس داشتم. فقط يك امتياز مي‌خواستم و واقعاً خدا را شكر مي‌كنم.

* شما مدام گريه مي‌كرديد. مي‌خواهيم از آن حس براي‌مان تعريف كنيد.

ندا شهسواري: انتخاب شدنم در اين المپيك شيرين‌تر از المپيك قبلي بود. در المپيك قبلي خيلي از خانم‌ها انتظار نداشتند اما المپيك فعلي براي من مهم‌تر است.

* اگر به قبل برگرديم بار هم پينگ‌پنگ‌باز مي‌شويد؟ بدون شك حضور پدرتان در اين رشته ورزشي تأثير زيادي روي شما داشت.

نوشاد عالميان: قطعاً همين‌طور است اما من وحشتناك به پينگ‌پنگ علاقه داشتم. پدرم اين علاقه من را ديد و براي من يك ميز خريد.

* حتماً مثل فوتباليست‌ها كه با توپ مي‌خوابيدند شب‌ها با راكت مي‌خوابيدي؟

نوشاد عالميان: شك نداشته باشيد. من اسباب‌بازي نداشتم و فقط راكت بود. اسباب‌بازي من راكت پلاستيكي بود.

ندا شهسواري: من هم همين‌طور. يك راكت اسفنجي داشتم. پايم را توي يك كفش كرده بودم كه از آن راكت‌ها مي‌خواهم.

* از لحاظ حرفه‌اي شدن چه زماني به اين فكر كرديد كه مي‌توانيد اين ورزش را به صورت حرفه‌اي دنبال كنيد؟

نوشاد عالميان: من كه دليل اصلي‌‌اش خانواده‌ام بود. از همان اول هم حرفه‌اي شروع كردم. اصلاً تفريحي بازي نمي‌كردم. پدرم دوست داشت من در اين رشته پيشرفت كنم. روزي 7 ساعت تمرين مي‌كردم ولي نيما تفريحي مي‌آمد. من بازيكن شدم و نيما هم انگيزه پيدا كرد. نيما تنبل بود و تمرين نمي‌كرد. الان خيلي خوب است.

ندا شهسواري: من از وقتي شروع كردم حرفه‌اي فكر نمي‌كردم اما وقتي به تيم ملي آمدم همه چيز تغيير كرد.

* در ايران شرايط براي بانوان نسبت به آقايان كمي محدودتر است. حالا چرا پينگ‌پنگ؟

ندا شهسواري: الان كه خوب است. من علاقه داشتم. كلاً به ورزش‌هاي راكتي و توپي علاقه داشتم و دارم. ولي خب در بين اين همه رشته راكتي پينگ‌پنگ را بيشتر دوست دارم.

* از دعوت شدن به تيم ملي بگوييد. اصلاً فكر مي‌كرديد روزي در پينگ‌پنگ سهميه المپيك بگيريد؟

نوشاد عالميان: من نوجوان بودم كه رفتيم چين. خوشحال بودم كه دارم به مسابقات بين‌المللي مي‌روم. تمام تلاشم هم از همان روزهاي نخست اين بود كه سهميه المپيك را بگيرم. بعد از كسب چند مدال و مقام اعتماد به نفس‌مان هم زياد شده بود.

ندا شهسواري: اولين بار مسابقات غرب آسيا قزاقستان بود. همان زمان داشتند مجوز مي‌گرفتند تا خانم‌ها با حجاب بيايند. خيلي خوشحال بوديم كه اولين كشور باحجاب در مسابقات بوديم. بعد از اينكه ما بازي كرديم يواش يواش تعداد كشورهاي باحجاب زياد شد. آن سال ما از همه كشورها ضعيف‌تر بوديم اما بيشتر روي ما زوم كرده بودند.

* برخورد‌ها چطور بود؟

ندا شهسواري: با تعجب نگاه‌مان مي‌كردند. در يك مسابقات لباس من دو تا تيكه داشت كه همه آنها اعتراض كرده بودند. بهانه مي‌آوردند و....

* حسرتي مانده كه خورده باشيد؟

نوشاد عالميان: دو بار در كاپ آسيا مي‌توانستم مدال بگيرم كه نگرفتم و چهارم شدم.

ندا شهسواري: حسرت زياد نخوردم! واقعاً يادم نمي‌آيد.

* از بين ورزشكاران فكر مي‌كنيد كدام يك بتوانند مدال المپيك را بگيرند؟

ندا شهسواري: كيانوش رستمي.

* همشهري بازي كه در نمي‌آوريد؟

ندا شهسواري: نه واقعاً. او ركورد جهان را شكسته و اميد زيادي دارد تا بتواند مدال بگيرد.

نوشاد عالميان: اگر بهداد مصدوم نباشد مدال مي‌گيرد، حميد سوريان و فرزان عاشورزاده. اين سه نفر را مي‌شناسم و مي‌دانم كه مدال مي‌گيرند.

251 41

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =