روح ژاپن از جاده ابریشم به ایران آمد / گزارشی از کنسرت کیتارو در تهران

کیتارو نوازنده و آهنگساز ژاپنی و پس از اجرای چند قطعه از آهنگ‌هایش کارش را با یک هدیه ویژه به ایرانی‌ها به پایان برد.

صادق روحانی:در ميان انتظار تماشاگران، مردي روي صحنه آمد که گوش همه ايراني ها از نواي موسيقي او پر بود. ماسانوري تاکاهاشي يا همان کيتاروي مشهور، فلوت به دست روي صحنه تالار وزارت کشور آمد با خود نواي دل انگيز راه ابريشم را به ارمغان آورد.

تالار وزارت کشور ديشب جاي سوزن انداختن نبود. هم آمده بودند تا از نزديک خالق «جاده ابريشم» را ببينند. اگرچه برنامه با تاخيري نيم ساعته آغاز شد اما نواي فلوت کيتارو که به تنهايي روي صحنه مي نواخت اين تاخير را از ذهن تماشاگران زدود. بعد از تک نوازي کتارو نوبت به بخش اول برنامه اصلي او رسيد. بيش از آنکه تمامي نوازندگان پا روي سن بگذارند، نوازندگان اصلي که همراه کيتارو به ايران سفر کرده بودند به روي سن آمدند. کيتارو خوب مي دانست که «جاده ابريشم» آلبومي خاطره انگيز براي ايراني هاست به همين خاطر در بخش اول برنامه اش و با نوازدگان همراهش قطعاتي از اين آلبوم موسيقي را نواخت. او براي آغاز اين بخش بر ناقوس کوچکي که در جلوي سن تعبيه کرده بود نواخت.

نوازنده ها شروع به نواختن کردند و همه خاطرات تماشاگران از نواهاي کيتارو زنده شد. تصاوير آسمان و صحرا، باد و شن و باديه نشين ها، و شتراني که در مسير جاده ابريشم قدم مي زندند، همزمان در ذهن همه کساني که در سالن بودند، در پرده اي که پشت صحنه آويخته بودند و از ميان نواهايي که نوازندگان مي نواختند مي گذشت. سکوت محض سالن جولانگاه دستان نوازنده ژاپني بود که روي کيبوردش بالا و پايين مي رفت.

قطعات «جاده ابريشم» يکي پس از ديگر نواخته شد تا اينکه بخش نخست کنسرت به پايان رسيد. کيتارو ميکروفون خود را برداشت و با فارسي گفت: «سلام». تماشاچيان نيز که به شوق آمده بودند با شدت هرچه تمام تر او را تشويق کردند. کيتارو باقي حرف هايش را به زبان انگليسي گفت. او از خوشحالي و هيجانش به خاطر حضور در ايران گفت. او گفت که «جاده ابريشم» را 35 سال پيش اجرا کرده و اکنون به نظرش خيلي پير شده است. او سپس به معرفي آهنگ هايي که در بخش اول نواخته شد پرداخت: فلوت مرکوري، کاروان،جاده ابريشم، آکوا و... . کيتارو پس از اين گفت که براي بخش دم کنسرت هيجان بيشتري دارد چرا که با ارکستري از نوازندگان ايراني همراه خواهد شد. او گفت که مي خواهد با اين ارکستر آهنگ «بهشت و زمين» را بنوازد.

کيتارو خود در جلوي صحنه و در سمت چپ تماشاگران مستقر بود. در وسط رهبر ارکسترش که نوازنده پيانو هم بود ايستاده بود و پشت او نوازنده گيتار الکتريک ، درام و تکنواز ويولن که همگي همراه کيتارو در سفرش به تهران بودند مستقر شده بودند. پشت کيتارو در سمت چپ صحنه نوازندگان ويلن ، فلوت و سازهاي بادي در سه رديف صندلي نشسته بودند. در مقابل آن ها هم نوازندگان ويولنسل نشسته و ايستاده بودند. در مرکز صحنه نيز نوازنده طبل با چهار طبل ايستاده بود. بخش دوم برنامه همانطور که کيتارو گفته بود با آهنگ « بهشت و زمين» آغاز شد. کيتارو روح ژاپني خود را همراه با آثارش به مخاطبان ارائه مي کرد. آرشه نوازندگان که بالا و پايين مي رفت، گويي شمشيرهاي سامورايي ها بود که بالا و پايين مي شد. کساني که آهنگ هاي کيتارو را شنيده و دوست دارند مي دانند که آهنگ هاي او از فضايي آرام و ساکن به سمت طوفاني هيجان انگيز به پيش مي رود، او نابغه بازي با روح آدم در اين انتزاعي ترين هنر بشري است. شب پيش نيز وقتي آهنگ ها او رفته رفته ضرباهنگ تندتري به خود مي گرفتند، مي توانستي هيجان را در چشم و دل و جان دوست داران ايراني کيتارو ببيني.

نوازنده ژاپني و برنده جايزه گلدن گلوپ و گرمي ، پس از اجراي چند قطعه از آهنگ هايش کارش را با يک هديه ويژه به ايراني ها به پايان برد. او آهنگي را نواخت که هنوز منتشر نشده بود. او پيش از اجراي اين قطعه ميکروفن خود را برداشت و گفت آهنگي مي نوازم هنوز روي سي دي نيامده است. او آهنگش را نواخت و براي اداي احترام به مخاطبانش به جلوي صحنه آمد. چند دسته گل به او تقديم شد و يکي از دوست دارانش پرتره اي که از کيتارو کشيده بود به او داد. در تمام اين مدت صداي تشويق حاضران قطع نمي شد. کيتارو صحنه را ترک کرد و رفت اما تشويق ها ادامه داشت. او برگشت و دوباره دستي تکان داد و دوباره رفت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • me A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    157 6
    کی باشه همــــــــــــه ی هنرمندان بزرگ دنیا بتونن بیان ایــــــــــران و ابراز احساسات طرفدارای پر و پا قرص ایرونیـــــشونم ببینن... ای خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــداااا
    • آقا محسن CA ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      17 23
      فکرشو بکن: جاستین بیبر تو تالار وزارت کشور.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      7 0
      جاستین بیبر؟ اون بچه سوسول لوس هم شد هنرمند؟
  • زهرا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    خیلی عالی بود خیلی خیلی زیاد ما که خانوادگی لذت بردیم ممنونم از دولت محترم تدبیر و امید دکتر روحانی متشکریم وزیر ارشاد ممنون سلامت باشید
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      8 34
      خیلی خب بابا همه فهمیدیم رفتی کنسرتو عکساتو بزار رو اینستا و فیس همه عالم بدونن
  • میلاد US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    9 1
    اوجولات برام بخر فشارم افتاده
  • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    27 0
    امیدوارم روزی افراد مثل یانی و انیو موریکونه هم به ایران بیایند جذب توریست هم با این کار میشود کرد
  • بی نام TR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    18 1
    کسانی که میگن تغییری ایجاد نشده آیا دیگه تغییری واضحتر از این که هنرمندی مثل کیتارو اومده تهران درود بر وزیر فرهنگ و به امید اینکه بیشتر هنرمندای بزرگ دنیارو در ایران پذیرا باشیم
  • سعید رهبر A1 ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    18 0
    من امشب توی این کنسرت بودم قطعات واقعا بی نقص اجرا شد و خود کیتارو هم از اشتیاق فوق العاده تماشاگران به وجد امده بود ولی کاش این کنسرت بی نظیر یه جای بهتر مثل تالار وحدت اجرا میشد ، به نظر صدای کلی کنسرت اون طوری که انتظار می رفت نبود ولی مردم با سکوت محض و با دقت تمام گوش میدادند و لذت می بردند. صادق جان ممنون از گزارش دقیقت..
  • هموطن A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    11 0
    ماهم شب آخر این کنسرت رو رفتیم عالی بود واقعا هیجان انگیز بود باعث افتخاره که همچین آهنگساز بزرگی اومده ایران و ما تونستیم بریم کنسرتش و از نزدیک و به طور زنده هنرش رو ببینیم و گوش کنیم
  • امیر A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    8 0
    به افتخار ماتسوری،بهشت و زمین و آکوا و...... و خالق آنها کلاه از سر بر می داریم
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    3 0
    نوازندگان ایرانی هم در همنوازی با نوازندگان گروه کیتارو نیز به راستی سنگ تموم گذاشتند ازشون ممنونیم دستشون درد نکنه