ظریف: زمینه برای گسترش همکاری ها فراهم می شود/فابیوس: ایران کشوری با نفوذ در منطقه است

وزیر خارجه کشورمان به همراه همتای فرانسوی خود ساعتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شده و درباره موضوعات مورد بحث در این دیدار صحبت کردند.

به گزارش خبرآنلاین وزیر خارجه فرانسه در این نشست خبری گفت: ایران کشوری با نفوذ در منطقه است و در مبارزه با تروریسم و افراط گری دارای علایق مشترک با فرانسه هستیم.

لوران فابیوس روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه افزود: ما بسیار علاقمندیم صلح و ثباتی که در منطقه لازم است، برقرار شود.

وی همچنین توافق هسته ای را توافقی برای صلح و ثبات منطقه دانست و ادامه داد: این توافق فقط یک توافق فنی نیست بلکه توافقی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

درهمین حال به گزارش حخبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه فرانسه در جریان کنفرانس خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه کشورمان گفت که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دعوت کرده است تا در ماه نوامبر از این کشور دیداری داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در ادامه این کنفرانس خبری مشترک گفت: ایران و فرانسه سابقه‌ای دیرینه روابط دوجانبه دارند و علیرغم فراز و نشیب‌های سال‌های اخیر، امیدواریم از این به بعد به سمت روابط جدی‌تر و قوی‌تری حرکت کنیم.

ظریف در ادامه گفت: امروز بحث‌های خوبی در مورد پیگیری روابط دوجانبه داشتیم و با اجرای برجام، زمینه برای همکاری گسترده‌تر در حوزه‌های مختلف فراهم می‌شود. در آینده نزدیک سفر هیئت بلندپایه اقتصادی فرانسه به ریاست یکی از وزرای این کشور را به ایران خواهیم داشت.

ظریف از گسترش گفتگوهای سیاسی بین دو کشور خبر داد و گفت: در حوزه هسته‌ای نیز دارای روابط دیرینه هستیم که اجازه می‌دهد فرانسه یکبار دیگر در صنعت هسته‌ای ایران حضور گسترده‌تری داشته باشد.

فابیوس نیز در ادامه این کنفرانس گفت: کشورش به فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران و به ویژه کیفیت دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های فرانسه احترام قائل است و از آن تمجید می‌کند.

وی گفت: توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد روابط را در موضوعات مختلف از سرگرفته و تقویت کنیم. با رفع تحریم‌ها فرانسه تمایل دارد در صنایع ایران حضور داشته باشد. یک هیئت مهم فرانسوی در ماه سپتامبر به ایران می‌آید. شخصا از دو تن از وزیران کابینه فرانسه خواسته‌ام همراه این هیئت به ایران بیایند.

به گزارش ایرناوزیر امور خارجه گفت: بحث های خوبی برای رسیدن به همکاری منطقه ای برای مبارزه با تروریسم وافراط به وزیر خارجه فرانسه داشتیم.

او افزود:بسیار خوشحالم که همه در این قضیه با ما هم نظر هستند که ضرورت دارد همه ما در منطقه و جهان برای مبارزه با ترورسیم و افراط همصدا و همراه باشیم.

وی نسبت به گسترش مناسبات دو کشور در آینده ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: این سفر و گفت و گوهای دو طرف زمینه را برای رفع برخی سوتفاهم ها فراهم می کند.

ظریف ضمن ابراز خرسندی از سفر فابیوس به تهران گفت: بعد از 17 سال یک وزیر خارجه فرانسه در قالب سفری دو جانبه به تهران سفرکرده است البته در سال 2003 وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران سفر کرد اما این سفر در قالب سفر هیات های سه کشور اروپایی به تهران بود و اکنون بعد از 17 سال این سفر در چارچوب روابط دو جانبه و در سطح وزیر امورخارجه صورت گرفته است.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط دو کشور در طی سال های گذشته اظهار داشت: ایران و فرانسه دارای سابقه طولانی هستند، البته این روابط در سال های اخیر با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است و امیدواریم از این به بعد بیشتر از گذشته به سمت روابط قوی تر و جدی تر در زمینه های مختلف حرکت کنیم.

ظریف در ادامه و در خصوص گفت وگوهای امروز خود با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در دیدار دوجانبه امروز بحث های خوبی در خصوص پیگیری روابط دو جانبه ایران و فرانسه در حوزه های مختلف و توسعه این روابط داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای توافق برجام زمینه برای همکاری های گسترده تر بین دو کشور در موضوعاتی همچون انرژی، حمل و نقل، صنایع خودروسازی و دیگر عرصه هایی که پیش از این ایران و فرانسه دارای روابط بوده اند، فراهم خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین به سفر هیات اقتصادی فرانسه تا پایان تابستان به تهران شاره کرد و گفت: این سفر به ریاست یکی از وزرای کابینه فرانسه انجام خواهد شد و زمینه را برای همکاری های بیشتر فراهم خواهد کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در گفت وگوهای امروز توافق کردیم گفت و گوهای سیاسی بین دو کشور را گسترش دهیم.

وی افزود: مدتی گفت و گوهای سیاسی بین دو کشور محدود به حوزه هسته ای شده بود و اکنون می خواهیم آن را گسترش دهیم و به صورت مرتب گفت وگوهایی در سطح مدیران کل، معاوین وزرا و وزرای خارجه دو کشور برگزار خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به الویت های مشترک دو کشور اظهار داشت: مبارزه با افراط گرایی و تروریست، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری در ارتباط با محیط زیست از زمینه های همکاری بین دو کشور می تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد دراین حوزه ها همکاری های مشترکی داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: ایران و فرانسه در حوزه هسته ای نیز می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و علاوه بر توافق، ایران و فرانسه در این زمینه دارای روابط دیرینه ای بوده اند و این روابط اجازه می دهد فرانسه حضور گسترده تر جهت همکاری با ایران در این عرصه ها داشته باشد.

فابیوس نیز در ادامه بر گسترش صنعت گردشگری بین دو کشور و تسهیل دیدار از مناطق دیدنی دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: ایران یک قدرت مهم در منطقه است. و توافق هسته‌ای خارج از بحث فنی، ماهیت آن برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بود.

وی درباره انتقادات مطرح در مورد مواضع این کشور گفت که سخت‌گیری‌های فرانسه سازنده بوده است.

 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید AE ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    22 5
    دیشب تمامی شبکه های صدا و سیما به پخش جنگ روانی علیه فابیوس در آستانه سفر به ایران پرداختند، چه هدف شومی پشت این سیاست های صدا و سیماست؟ چرا از برقراری روابط با کشورهای دیگر می ترسند؟
  • شایان RO ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 11
    اگه توافق نهایی بشه و کنگره قبول کنه جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته میشه واقعا متاسفم واسه این مردم که دارن رسما برتبل نادانی خودشون میکوبن دقیقا سی و اندی سال قبل هم یه همچین شکلی بود ولی بعد... مردمه کشوری که فکر کردن بلد نیستن و بقیه براشون فکر میکنن همیشه محکومه به شکست هستن هستیمو و خواهیم دید چه بر سرتون خواهد آمد ای مردمه صلح جو
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    7 1
    شک نکن قدرت منطقه ایم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    24 1
    بسیار عالی خوشحالم بده 27 سال زندگی میبینم چهار تا کشور درس حسابی دارن پاشونو میزارن ایران ...سلام اروپا خدافظ انگولا ترینیداد توباگو کنیا ......
  • ایرانی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    11 3
    اسراعیل سکته نزنه خوبه خخخخخخخخ الان داره میبینه همه کشورها دارن با ایران دوست میشن خخخخخخخ عربستان هم با ایران رابطه اش خوب بشه اسراعیل تک وتنها میمونه خخخخخخ همه متحدهاش با ایران داره رابطه اش خوب میشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • علی A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      عربستان؟؟اخه عربستان عددیه که دوس داری رابطش با ایران خوب بشه؟میخوام صد سال سیاه خوب نشه باو