شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شبیری زنجانی نوشت:

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی جنبه علمی زندگی امام رضا علیه السلام را از سایر جنبه های زندگی آن حضرت برجسته تر دانست و گفت: حضرت رضا علیه السلام در عصری زندگی می کردند که نشست ها و مناظره های علمی زیادی برگزار می شد و خود مأمون هم به عنوان خلیفه به مسائل علمی اهمیت زیادی می داد.

این مرجع تقلید شیعیان در جلسه علمی خود در پاسخ به این سوال که چرا جامعه امام رضا علیه السلام را به امام رئوف می شناسند، بیان داشت: اینکه جامعه آن حضرت را به این عنوان می شناسند، به این معنا نیست که این عنوان برجسته ترین عنوان برای آن حضرت است بلکه علمیّت آن حضرت برجسته ترین عنوانی است که در آن عصر بروز و ظهور پیدا می کند.

وی ادامه داد: در برخی از روایات هم از حضرت به عنوان " عالم آل محمّد" نام برده شده است. مأمون عباسی خلیفه هم عصر امام هم فرد باسوادی بود و به مسائل علمی اهمیت می داد. او برای امام رضا علیه السلام مناظره های علمی و نشست های علمی زیادی را برگزار کرد که متن این مناظره ها می تواند مورد استفاده اهل علم باشد.

آیت الله شبیری زنجانی شهرت حضرت امام رضا علیه السلام را به " امام رئوف" حاصل مراجعه های مردم به آن حضرت دانستند. ایشان دراین باره گفتند: موقعیت امام علیه السلام به شکلی بود که مردم برای حل مشکلات و رفع حاجت های خود به آن حضرت مراجعه می کردند. تا وقتی که در مدینه بودند به مشکلات افراد رسیدگی می کردند و وقتی هم که به ایران آمدند بسیاری از حوائج را برآورده کردند.

وی افزود: بعد از ورود امام رضا علیه السلام به ایران تا به امروز مردم  شیعه ایران هر وقت که با مشکلی مواجه می شوند به این حضرت مراجعه می کنند و در بسیاری از موارد هم حاجات آنها برآورده می شود و همین امر باعث شده که مردم بیشتر ایشان را به رئوف بشناسند.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    54 1
    ز کثرت کرمت ای کریم اهل البیت/ خجالتی که کشیدم هماره می‌کشدم//بهای یک ثمن بخس هم ندارم لیک/به لطف خویش امام رئوف می‌خردم
  • شهروند A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    42 1
    سلام بر امام مهربانی؛ السلام علیک یا علی بن موسی، ایها الرضا المرتضی
  • حاجت روا A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    29 1
    از امام رضا ع با نيت پاك هر چي بخواهيد خواهيد گرفت .......
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    38 2
    قربون مهربونيهات برم اى امام غريب
  • کبوتر رضا A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    44 0
    تو دل یه مزرعه یه کلاغ رو سیا. هوایی شده بره پابوس امام رضا