۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

ایرنا نوشت: معاون اول رئیس جمهور گفت: در منطقه حساس خاورمیانه و در جاییکه ناامنی های زیادی وجود دارد، یک کانون امنیت وجود دارد و آن جمهوری اسلامی ایران است.

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح فاز اول طرح ملی پروژه آبرسانی سد جگین به جاسک افزود: باید نعمت امنیت را قدر بدانیم.

وی همچنین ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا تصریح کرد: انقلاب اسلامی در زمانیکه خیلی ها تصور می کردند به یک حرکت دینی و مذهبی تبدیل شده و غیر ممکن است به پیروزی برسد، این غیرممکن ممکن شد و انقلاب به پیروزی رسید و خدا به ما این توفیق را داد که بتوانیم آرمان های امام(ره) و شهدا را که استقلال، آزادی جمهوری اسلامی است، پاس بداریم.

اهم سخنان وی از این قرار است:

** امروز پس از گذشت چندین سال از آن ایام، مفتخریم که می توانیم بگوییم انقلاب اسلامی به اهداف و برنامه های خود رسیده است.امنیتی که امروز ملت ایران شاهد هستند به برکت رهبری رهبر بزرگوار انقلاب فرمانده کل نیروهای مسلح و تلاش نیروهای مسلح نظامی و با صبوری و انسجام ملت ایران بدست آمده که باید این نعمت ها را قدر بدانیم.

** خدا را سپاس می گوییم که امروز جمهوری اسلامی چنین موقعیتی دارد که نه تنها خودش یک ثبات و امنیت در منطقه دارد بلکه یک کشور تاثیرگذار برای ثبات سازی منطقه است و همه دنیا این را پذیرفته بدین وسیله که اگر دنبال امنیت و بازگشت آرامش به منطقه هستند و اگر می خواهند به واقع با تروریسم مبارزه کنند اگر می خواهند گروه های مخل امنیت مردم را سرجایشان بنشانند آن کشوری که قادر است نقش اصلی در این مسیر ایفاء کند بدون تردید ایران است. 

** در منطقه حساس خاورمیانه و در جاییکه ناامنی های زیادی وجود دارد، ناامنی های که امنیت مردمان مسلمان را در مناطق مختلف از سوریه گرفته تا عراق و یمن به خطر انداخته، یک کانون امنیت وجود دارد و آن جمهوری اسلامی ایران است که به برکت رهبری رهبر بزرگوار انقلاب فرمانده کل نیروهای مسلح و تلاش نیروهای مسلح و نظامی و صبوری و انسجام ملت ایران است و این نعمت را باید قدر بدانیم و تا از دست نرود قدر آن را نمی دانیم. وقتی که این نعمت خوب قدردانی می شود که خدای ناکرده در یک گوشه ای احساس شود که ناامنی بوجود آمده است.

** امیدوارم همه کشورهای اسلامی به یک ثبات و آرامش برسند و یقینا کشورهای اسلامی هیچ راهی جز اینکه با گفت وگو مسایل و مشکلات را در درون خود حل کنند، ندارند.آنهایی که به بیگانگان چشم بسته اند که امنیت برای آنها برقرار کنند، بیراهه می روند و حضور این قدرت ها همراه با ناامنی است.اینها سال ها است که در افغانستان و عراق حضور یافته اند و با وجود اینکه از عراق بیرون رفته اند اما هنوز امنیتی در اینجا نه تنها برقرار نشده بلکه متاسفانه ناامنی ها نیز بسیار شده ست
** در بخش استقلال هم باید کارهای مهمی خصوصا در بخش اقتصادی انجام دهیم.از استقلال اقتصادی این مفهوم را نمی خواهیم ترویج کنیم که یک جامعه همه نیازهایش را باید در خود تامین کند، استقلال اقتصادی به معنای این است که کشور توسعه یابد و یک تعامل خوبی با دنیا داشته باشد و آن چیزهایی که نیاز دارد تامین کند و آن چیزهایی را که مازاد دارد، عرضه کند.

** جهانگیری ادامه داد: امروز ایران با همه محدودیت هایی که به آن اعمال کرده اند جزو 20 اقتصاد اول دنیا است.گاهی اوقات راجع به اقتصاد ایران مثل یک اقتصاد روستایی حرف می زنیم. اقتصاد ایران در همین شرایط بیش از 150 تا 200 میلیارد دلار بستگی به درآمد نفت، مبادلات خارجی دارد.

** اقتصاد ایران باید به سمت شکوفایی پیش برود باید با چالش های مختلفی که پیش روی مردم است مقابله و مساله معشیت و اشتغال و به خصوص نسل جوان تحصیل کرده را حل کند، این اقتصاد باید به این چالش ها پاسخگو باشد.
جهانگیری گفت: مردم باید سال به سال احساس کنند که در پرتو جمهوری اسلامی زندگی آنها بهتر شده و امکانات و رفاهیات بهتری برای آنها فراهم شده است.
وی ادامه داد: این وظیفه حاکیمت است که با سیاستگذاری های صحیح چنین شرایطی را برای ملت و کشور بوجود بیاورد.

** کسی که در اقتصاد عمل کننده است و حرف آخر را می زند مردم هستند که باید شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم در همه زمینه های اقتصادی حضور پیدا کنند. یک کشور یک پارچه باید همه جای آن مشابه هم توسعه پیدا کند بخصوص مناطق محروم که به هر حال خیلی عقب افتاده اند.رسالت جمهوری اسلامی این است که مناطق محروم را آباد کند به همین دلیل بود که امام(ره) در نخستین روزهای پیروزی انقلاب دستور تشکیل جهاد سازندگی را دادند و به جوانان انقلابی فرمودند که بروید و روستاها را آباد کنید.

** ایران ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد. . جزو محدود کشورهایی در سطح بین المللی هستیم که سالی یک میلیون فارغ التحصیل داریم که این جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی قادرند کارآفرینی کنند. امروز متاسفانه خیلی از کشورهای دنیا به خاطر پیرشدن جمعیت مجبور شدند که به روش هایی متوسل شوند که جوان های کشورهای دیگر را جذب کنند تا چرخه کار در کشورشان تعطیل نشود.
** جزو کشورهایی هستیم که بهترین نعمت های نفت و گاز را داریم و اگر می خواهیم از این موقعیت ها به موقعیت استراتژیک ایران برسیم باید بطور خاص به توسعه سواحل بپردازیم.اقتصاد دریا یکی از مهمترین جهت گیری هایی است که ایران باید به طور جدی به سمت آن برود.این حجم و طول ساحل بهترین فرصت برای توسعه کشور است. باید اقتصاد دریا را نه تنها برای منطقه بلکه برای کل کشور و حتی برای اینکه اقتصاد کشور به اقتصاد جهانی متصل شود، مورد توجه قرار دهیم. یکی از غفلت هایی که در ایران افتاق افتاد عدم توجه به سواحل مهم دریای عمان و مکران بود. یکی از اتفاقات مهمی که در سفر رهبری به این منطقه صورت پذیرفت و ایشان جرقه آن را زدند و این حساسیت را ایجاد کردند رسیدگی به سواحل مکران بود. بعد از دستور رهبری، شورای عالی امنیت ملی کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری با نام توسعه سواحل مکران تشکیل داد که وظیفه اش برنامه ریزی برای توسعه این سواحل بود.سواحل مکران و توسعه آن یک اولویت قطعی و جدی دولت جمهوری اسلامی ایران است، با تمام توان ایستاده ایم و برنامه ریزی می کنیم که این منطقه به یکی از مهمترین کانون های توسعه ای و جمعیتی ایران تبدیل شود.

 


17219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =