همزمان با پیگیری مذاکرات هسته ای اخباری در مورد بازگشت تجار و سرمایه گذاران اروپایی به ایران منتشر شده است.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، طي روزهاي گذشته اطلاعاتي تازه در مورد بازگشت سرمايه گذاران اروپايي به اقتصاد ايران منتشر شده است. خبرگزاري رويترز با بررسي اطلاعات آماري روابط تجاري خبر داده طي يک سال گذشته ميزان حضور تجار و سرمايه گذاران اروپايي در ايران افزايش يافته است. در همين دوره زماني ميزان صادرات کالاهاي آلماني نيز به ايران رشد داشته است. بخش مهمي از کالاهايي که آلماني ها به ايران صادر مي کنند نيز به انواع محصولات و کالاهاي سرمايه اي مربوط است که در فعاليت هاي صعنعتي مورد بهره برداري قرار مي گيرند. در همين حال همزمان با ادامه مذاکرات هسته اي دوره تازه اي از گمانه زني ها در مورد ادامه حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور کليد خورده است. در صورتي که مذاکرات هسته اي به نتيجه مطلوبي برسد، امکان حضور سرمايه گذاران خارجي نيز در کشور بيشتر مي شود. آمارهاي وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان مي دهد سال 92 ميزان سرمايه گذاري خارجي جذب شده به کشور 4.5 ميليارد دلار بوده است. براساس آنچه رويترز منتشر کرده ميزان صادرات آلمان به ايران طي هشت ماه گذشته 33 درصد رشد داشته و به عدد 1.6 ميليارد يورو رسيده است. اين اتفاق در شرايطي رخ داده که در سال 2013 تبادلات تجاري دو کشور 18 درصد کاهش يافته بود. همچنين سوئیس، که در سه ماهۀ اخیر علائمی از ضعف در فعالیتهای اقتصادی در آن دیده شد، از افزایش فعالیتهای اقتصادی با ایران خبر می‌دهد. به گزارش مجلۀ اقتصادی بیلان، کم نیستند برندها و لوازم سوئیسی که در بازارهای ایران خودنمایی می‌کنند و ایرانی‌ها نیز به خرید آنها تمایل نشان می‌دهند از لوازم خانگی سوئیسی گرفته تا کافی شاپ‌های ویونا و قهوۀ سوموز.  

 مجله بیلان در این باره می نویسد: "ایرانی ترجیح می دهند لوازم خانگی سوئیسی بخرند تا چینی، چون به کیفیت آن اهمیت زیادی می دهند و برایش هزینه می‌کنند. تعداد زیادی از شرکتها و گروههای صنعتی سوئیسی از دیرباز در ایران حضور داشته اند، اما آنها ترجیح داده اند از ترس مماشات گروههای آمریکایی در این زمینه با احتیاط و بی سر و صدا عمل کنند. دقیقاً همان مشکلی که بسیاری از کشورهای اروپایی با آن دست به گریبان بودند و در نهایت خسارت هنگفتی نیز برای آن پرداختند. سباستین رونیو، پژوهشگر مدیریت شرکت‌ها در مرکز ملی مطالعات علمی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دربارۀ همین سیاست آمریکا گفت : آمریکایی‌ها اولین کشوری بودند که به خصوص از طریق طرح داماتو (در سال 1996) تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کردند، با این حال خودشان به تبادلات با ایران ادامه دادند. آنها محصولات زیادی به ایران فروختند از جمله کامپیوترهای اپل، آیفون، کوکاکولا.. هر چند که ارائه آمار در این باره سخت است اما با این حال این تبادلات به صورت پنهانی صورت می‌گرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: تا پیش از روی کارآمدن سارکوزی، فرانسه اولین شریک صنعتی ایران بود و در واقع این فرانسه بود که بیش از همه هزینۀ تحریم‌ها علیه ایران را پرداخت کرد. سایرین در مقایسه با فرانسه بهتر در مقابل این خسارات مقاومت کردند از جمله ایالات متحده آمریکا که به رغم سیاست‌های تند علیه ایران تا این اندازه از همۀ منافع اقتصادی‌اش چشم پوشی نکرد و به تجارت با ایران ادامه داد؛ آنها سایرین را از تجارت منع می‌کردند و متعاقب همین تحریمها، فرانسه از رتبه چهارم شراکت با ایران به رتبه پانزدهم سقوط کرد.

مجله بیلان می‌نویسد: "البته شرکتهای سوئیسی هیچ کار غیرقانونی انجام نمی دهند، چرا که محصولات غذایی، دارویی و ساعت شامل تحریمهای غرب علیه برنامه هسته ای ایران نمی شود و این محصولات در ایران بازار و خریدار دارد. یکی از مدیران شرکتهای چندملیتی حاضر در ایران می‌گوید: هر چند در دو دورۀ ریاست جمهوری احمدی نژاد، طبقۀ متوسط در وضعیت بدی بود اما از جمعیت 78 میلیونی ایران نزدیک به 8 میلیون نفر فوق العاده ثروتمند هستند و نزدیک به یک چهارم از جمعیت از قدرت خرید خوبی برخوردارند. در هر حال آمار و ارقام هر چه باشد، بازرگانان اروپایی عزم‌شان را جزم کرده اند تا در ایران سرمایه گذاری کرده تا جبران مافات کنند. تاکنون هیئت‌های تجاری زیادی از کشورهای فرانسه، سوئیس، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اتریش به ایران آمده اند تا مقدمات و زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران را فراهم کنند.

در همین دوره زمانی
آمارهای رسمی گمرک نشان می دهد که طی 7 ماهه سال جاری واردات ایران از 5 قاره جهان با افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.کشورهای قاره آمریکا که در رتبه سوم قاره های جهان در واردات ایران قرار دارند، صادرات خود به ایران را 160 درصد افزایش داده اند.

طبق آمار گمرک، واردات ایران از کشورهای قاره آمریکا از نظر وزن طی 7 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 310 درصد افزایش یافته است. ایران بیشترین واردات خود را از آسیا انجام می دهد و پس از آن کشورهای اروپایی سهم بالای در صادرات کالا به ایران دارند. آمریکا در میانه این جدول قرار دارد تا بیش از اقیانوسیه و آفریقا در واردات کالای ایران نقش داشته باشد.

اروپایی ها دومین و آسیایی ها اولین شریک ایران در واردات کالا محسوب می شوند. کشورهای اروپایی مجموعا سهم 20 درصدی از کل واردات ایران دارند.

طبق اعلام گمرک، ﻃﻲ ﻫﻔﺖ ﻣﺎﻫﻪ سال 1393 بیش از 97.18 درصد از ارزش ﻛﻞ واردات ﻛﺸﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دو ﻗﺎره آﺳﻴﺎ  و اروﭘﺎ  ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺳﻪ ﻗﺎره دﻳﮕﺮ از واردات 30 میلیارد دلاری ایران سهم  2.82 درصدی داشته اند.

در صورتي که توافقات هسته اي ايران به سمت مطلوبي پيش برود، طي ماه هاي آينده امکان حضور سرمايه گذاران خارجي بيشتري در اقتصاد ايران به وجود مي آيد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس هسته ایی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 0
    بلیت ها را کنسل کردنند. توافق هسته ایی صورت نمی گیرد. مملکت در برزخ اقتصادی می ماند