رشد ۱۷۰ درصدی بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی

ایسنا نوشت:

اگر چه از مجموع بدهی بانکها به بانک مرکزی حدود 20 درصد سهم بانکهای تجاری است، اما همین مقدار هم در پایان شهریور نسبت به اسفند ماه سال قبل بیش از 170 درصد رشد داشته است.

در حالی بدهی بانکها به بانک مرکزی از عوامل موثر در رشد پایه پولی محسوب می شود که در حدود چهار سال گذشته اغلب روند افزایشی را طی کرده است.

این در حالی است که میزان این بدهی از حدود 21 هزار میلیارد تومان سال 1389 با رشد بیش از 50 هزار میلیاردی به حدود 73 هزار میلیارد تومان در پایان هشت ماهه امسال رسیده است. اما بررسی جزئیات بدهی 68 هزار میلیاردی بانکها به بانک مرکزی در نیمه اول سال نشان می دهد که حدود 80 درصد معادل 55 هزار میلیارد آن متعلق به بانکهای تخصصی است.

بدهی بانکهای تخصصی در شهریورماه حدود 19 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و کمتر از یک درصد در مقایسه با اسفند سال گذشته افزایش یافت است.

همچنین تغییرات بدهی بانکهای تجاری که حدود 13 هزار میلیارد تومان از مجموع تا پایان نیمه اول سال را تشکیل می دهد با رشد بیش از 40 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل و افزایش 170 درصدی نسبت به پایان سال 1392 همراه بود.

بدهی بانکها در حالی روند رو به رشدی را طی می کند که اخیرا سیف-رییس کل بانک مرکزی- از افزایش این رقم تا 73 هزار میلیارد تومان تا پایان آبان ماه سال جاری خبرداد و نسبت به تعدیل آن به عنوان یکی از از موانع واسطه گری بانکها تاکید کرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =