در خبری که امروز منتشر شد سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ثبت نام در سایت هدفمندی یکی از سرویس های شبکه ملی اطلاعات بود.

 

در این خبر تاکید شد {لینک} ثبت نام در سایت هدفمندی یکی از سرویس های شبکه ملی اطلاعات بود؛ در سطح ابر عمومی شبکه ملی اطلاعات مردم توانستند بدون مشکل در سایت هدفمندی ثبت نام کنند زیرساختها به نحوی تجهیز شدند که روزانه 2 تا 4 میلیون نفر به صورت آنلاین از طریق این شبکه در سایت هدفمندی ثبت نام کردند.

 

این جملات در حالی گفته می شود که رئیس سازمان فناوری اطلاعات از استفاده از 100 هزار مگابیت پهنای باند اینترنت!! برای سایت رفاهی خبر داده بود.{لینک} البته وزیر ارتباطات در جای دیگری گفت {لینک} : 1000 مگابیت پهنای باند برای دسترسی به سایت هدفمندی فراهم شده است.مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز می‌گوید: اگر در جایی یک STM1 پهنای باند لازم بود 10 STM1 در اختیار گذاشتیم.

هر چند مدیران کشور در استفاده از اعداد و ارقام بارها اشتباه کرده اند و ما هنوز نمی دانیم 1000 مگابیت بر ثانیه اینترنت برای سایت رفاهی استفاده کرده ایم؟ یا 100 هزار مگابیت؛(که در بعد فنی جای سوال دارد) سوال اساسی اینجاست که وقتی مدیران ارشد می گویند از پهنای باند اینترنت استفاده کرده ایم، چرا نفر پایین تری در سازمان فناوری اطلاعات می آید و می گوید از شبکه ملی استفاده کرده ایم! اگر شبکه ملی است؟ پس چرا از آی پی در رنج اینترنت استفاده کردیم و از رنج شبکه ملی (10.10.1......) استفاده نکرده ایم؟

در جای دیگری گفته اند از ابر عمومی Public Cloud استفاده کرده اند تا دیتا روی سوپر سیستم؟؟؟ ذخیره شود. (هر چند همه می دانند ابر عمومی مخاطرات امنیتی دارد و معمولا از ابر خصوصی و یا ترکیبی برای این کار استفاده می شود تا امنیت دیتا به خطر نیفتد)

کل دیتای ذخیره شده چند صد گیگ هم نمی شود (برای 22 میلیون سرپرست خانوار) و ذخیره آن کار شاقی نیست.

در ضمن سرور رفاهی در روزهای اول دچار کندی فراوان شد (وجود دو برابر ثبت نام کنندگان با عدد صفر در مقایسه با سایر اعداد) و اگر مثلا عدد صفر را برای روز سی ام می گذاشتند، فشار به سیستم کمتر احساس می شد که این موضوع نشان از آزمون و خطای مدیریتی دارد. تنها با افزودن پهنای باند اینترنت و قرض گرفتن اینترنت از خط EPEG مسوولان توانستند مشکل پهنای باند را حل کنند و با فایروال و بستن گیت ها مانع از ورود آی پی های خارجی شدند و بعد اعلام کردند که جلوی حملات سایبری را گرفته اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در سخنرانی در 27 آبان 1392 گفته بود شبکه ملی اطلاعات معماری نشده است{لینک} و باید مجددا معماری شود و ...

اگر منظور دوستان استفاده از بخشی از سخت افزارهای به گوشه پرتاب شده پروژه هزاران میلیارد تومانی شبکه ملی اطلاعات هنگام ثبت نام یارانه ها است، که خوب بحثی نیست و از اینکه بخشی از بین المال هدر رفته در این راه صرف شده، جای تشکر دارد، اما اینکه بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و با افزودن پهنای باند اینترنت و بکار بردن نام شبکه ملی اطلاعات  و خرج کردن آن برای مصرف رسانه ای است باید بگوییم با شبکه ملی اطلاعات چینی {لینک} از لحاظ فنی خیلی فاصله داریم.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رکسانا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    9 0
    شبکه ملی اطلاعات اینترنت ملی اینترانت چه پول هایی که به چه عناوینی حیف و میل میشه و هیچکسی هم پاسخگو نیست که نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 0
    همه چیز رفاهی روی پهنای باند اینترنت بود نه شبکه ملی اطلاعات. حالا تاکید روی ملی بودن معنایش چیست؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 0
    تازه می خوان 17 میلیارد دلار هم دوباره خرج شبکه ملی کنن. خدا می دونه ...
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    7 0
    روز اول معلوم شد چقدر این کاره هستن و تنها راه حل به ذهن شون این بود که پهنای باند اینترنت رو افزایش بدهن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    9 0
    از چین چه خبر؟
  • محسن A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 1
    یک صدم کاری که چینی ها کردن رو هم انجام نداده ایم فقط حرف زده ایم و 20 میلیون ثبت نام تو 10 روز و انجام دادیم حالا فکر می کنیم فیل هوا کردیم . چین 500 میلیون کاربر داره اگر بخوان ثبت نام یارانه کنن حتما از ایران و تجربیاتش استفاده خواهن کردخخخخخخ