به طور متوسط یک خانوار تهرانی 17.9 درصد از هزینه های خود را صرف خرید خوراکی ها و آشامیدنی ها می کند، در حالی که در سیستان و بلوچستان این نسبت برابر با 39.8 درصد است.

بهاره چراغی: اختلاف هزینه های زندگی خانوار میان استان های مختلف کشور در حال افزایش است. تهران گران ترین نقطه کشور برای صاحب خانه شدن است و اصفهان، اراک، کرج و تبریز در رتبه های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر یاسوج ارزان ترین نقطه برای خرید مسکن و پس از آن، کرمان و ایلام به عنوان نقاط ارزان قیمت کشور محسوب می شوند. به این ترتیب باید گفت قیمت مسکن در گران ترین شهر کشور 10.4 برابر بیشتر از ارزان ترین مرکز استان است.

میانگین قیمت واحد مسکونی در نیمه اول سال 91 درکل کشور متر مربعی 980 هزار تومان بوده، اما در شهر تهران آپارتمان های مسکونی با متوسط قیمت هر متر مربع 2 میلیون و 692 هزار تومان معامله شده اند. این در حالی است که در یاسوج هر متر مربع واحد مسکونی با قیمت متوسط 259 هزار تومان فروخته شده است.

میزان نوسان قیمت مسکن و اجاره بها در کل کشور نشان می دهد که در سال 91 نه تنها تهران، بلکه سایر شهرهای بزرگ با نرخ های فزاینده بازار مسکن درگیر بوده و در این میان، فشار اجاره بها به مراتب بیشتر از قیمت خرید بوده است.

در کل کشور طی نیمه اول سال 91، اجاره بها 32.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و به متری بیش از 5 هزار تومان برای هر ماه رسیده است. در شهر تهران اما اجاره بها با 33 درصد افزایش به متری 14 هزار تومان نزدیک شده است. از سوی دیگر، قیمت مسکن در 6 ماه اول سال 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن در کل کشور حدود 19.5 درصد رشد یافته و در شهر تهران این نرخ رشد 28 درصد گزارش شده است.

با مقایسه این ارقام می توان به این نتیجه رسید که نرخ اجاره بها درکل کشور با سرعت بیشتری از قیمت مسکن رشد کرده و عرصه را بیشتر برای اجاره نشینان تنگ تر می کند. همچنین صاحب خانه شدن در تهران نسبت به سایر نقاط کشور روز به روز سخت تر می شود، در حالی که نرخ اجاره در تهران و سایر شهرها تقریبا رشد برابری دارد.

قیمت هر متر مربع زمین در کشور طی نیمه اول سال 91 به طور متوسط 455 هزار تومان و در تهران معادل یک میلیون و 310 هزار تومان بوده که به ترتیب 30 و 35 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال 90 تجربه کرده اند.

بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار ساکن در مناطق شهری استان های مختلف نشان می دهد که استان تهران با 291 میلیون و 280 هزار ریال بیشترین و استان هرمزگان با حدود 114 میلیون و 994 هزار ریال کمترین هزینه را به خود اختصاص داده اند. از نظر متوسط درآمد پولی و غیرپولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری، باز هم تهران با 293 میلیون و 16 هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با 124 میلیون و 494 هزار ریال کمترین درآمد را داشته اند.

بیشترین هزینه در تهران، به عنوان گران ترین شهر ایران، در گروه مسکن، آب و برق و سایر سوخت ها صورت می گیرد. نزدیک به 147 میلیون ریال از سبد هزینه خانوار تهرانی به این بخش اختصاص یافته که معادل بیش از نیمی از هزینه یک خانوار تهرانی است. بعد از آن خوراکی ها و آشامیدنی ها با سهمی بیش از 52 میلیون ریال در رتبه دوم پرهزینه ترین گروه هزینه ترین گروه هزینه ای خانوار تهرانی قرار می گیرند.

اما اگر بخواهیم سهم خوراکی ها را از کل هزینه های خانوار، به عنوان نمودی از سطح رفاه، محاسبه کنیم می بینیم که علیرغم هزینه های بالای زندگی در تهران وضعیت در این استان نسبت به سایر استان ها بهتر است. به طور متوسط یک خانوار تهرانی 17.9 درصد از هزینه های خود را صرف خرید خوراکی ها و آشامیدنی ها می کند، در حالی که در سیستان و بلوچستان این نسبت برابر با 39.8 درصد است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    273 8
    بازم متشکریم که استان سیستان و بلوچستان رو جز ایران حساب کردید ما که مدتهاست احساس میکنیم کاملا فراموش شده ایم...
    • سعید A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      121 5
      اقا محمد من بچه قمم درسته خیلی از هم دوریم ولی از همین فاصله دور بهت میگم ک ندیده دوست دارم؛تو ام هموطنمی و برام هیچ فرقی با دیگرون نداری.........باور کن
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      125 5
      من از تهران به شما درود می فرستم و ارادت خودم رو به شما و هم استانیهای شما ابراز می دارم . امید دارم توجه بیشتری به استان شما شود
  • مسعود EU ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    100 6
    به طور متوسط یک خانوار تهرانی 17.9 درصد از هزینه های خود را صرف خرید خوراکی ها و آشامیدنی ها می کند، اگر بقیش پولش هم برسه باید بده اجاره خونه اگر نه باید یه جای دیگه کار کنه تا اجاره خونشو بده
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    74 16
    سال 93 رو هم بگید. همچی بدتر شده
  • اکبر A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    21 8
    تهران جای زندگی نیست . همه چیز گران هست.
  • علیرضا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    21 5
    من مبنا این گزارش را نمی دانم ولی می گویم من هم در تهران زندگی کرده ام و هم در زاهدان ، در تهران فقط مشکل مسکن پر رنگ تر از بقیه موارد بود ولی در زاهدان مشکل هزینه های جاری مانند سوخت باور کنید گاز در این شهر قیمیتش چندین برابر نقاط دیگر کشور است، بنزین اگر کارتت سهمیه اش تموم شد یا جوصله صف های کیلومتری پمپ بنزین های زاهدان را نداشته باشی خواهی فهمید، آب تصفیه شده که تقریباً هم قیمت آب معدنی هستش، برق که به علت وضعیت آب وهوایی این شهر یا هوا کاملاً گرمه ویا کاملاً سرد که موجب افزایش مصرف برق میشه، خورد وخوراک که واقعاً گرانه، مسایل امنیتی موجب شده برای هرکاری مجبور باشی سرویس مطمئن برای خانواده بگیری امکان استفاده از حمل ونقل عمومی در شهر را کاهش داده است. در مجموع زندگی در تهران راحتتره
  • مجید A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    31 1
    هیچ جای منظومه ی شمسی رشدقیمت مسکن مثل تهران نبوده
  • فرهاد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    6 1
    برای هر استان و برای هر شهر برنامه استراتژیک بلند مدت متفاوت باید در نظر گرفته بشه نباید برای همه یک نسخه پیچیده بشه