خوش‌طعم‌ترین چای جهان را در قوری شکلاتی دم کنید

دانشمندان ثابت کرده‌اند که می‌توان در قوری ساخته شده از شکلات هم چای دم کرد، البته به‌شرطی که قوری از شکلات تلخ ساخته شده باشد و نخواهید نوشیدنی‌تان را هم بزنید.

نسیبه خانلرزاده: قوری شکلاتی آن قدرها هم که ظاهرش نشان می‌دهد بی‌مصرف نیست و غیر از خوردن، می‌توان کارهای دیگری هم با آن انجام داد. دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان در قوری ساخته شده از شکلات چای دم کرد به شرطی اینکه نخواهید آن را هم بزنید.

دانشمندان دریافته‌اند که با استفاده از شکلات تلخی که به صورت لایه لایه ساخته شده باشد، می‌توانند قوری نسبتا مقاومی ساخت که بتوان در آن آب جوش ریخت، به مدت دو دقیقه چای کیسه‌ای در آن دم کرد و چای را در فنجان ریخت.

جان کاستلو، متخصص شکلات و گروهش از مرکز فناوری‌های تولید نستله (PTC) در یورک انگلیس در برنامه‌ای نماشی تصمیم گرفتند یک کنایه قدیمی انگلیسی را که چیزهای بی‌فایده را به «قوری شکلات» تشبیه می‌کند، در عمل بیازمایند و ببینند که آیا «قوری شکلات»، به معنای واقعی کلمه بی‌مصرف و به درد نخور است یا خیر.

چالش آنها این بود که قوری خاصی درست کنند که بتواند دو دقیقه آب جوش را تحمل کند تا چای دم بکشد و بعد هم بتوان چای را در فنجان ریخت.

آقای کاستلو از برخی از دانشمندان و مهندسان برجسته PTC در تولید این قوری کمک خواست و بعد از چندین آزمایش مشکل را حل کرد.

ابن گروه متوجه شد رمز ساخت این قوری، استفاده از شکلات تلخی است که دست کم 65 درصد شکلات داشته باشد تا محتوای چربی مورد نیاز برای استحکام محصول را فراهم کند، و خود قوری را هم باید با استفاده از لایه‌های شکلات و یک قالب سیلیکونی ساخت. ساخت این قوری شکلاتی با این شیوه دو ساعت و نیم به طول خواهد انجامید.

کاستلو می‌گوید: « وقتی ابتدا کار را شروع کردیم، انتظار داشتیم که در پایان کارمان به چای شکلاتی ختم شود. اما جالب اینجا بود که اگر شما آب را به روشی مطمئن در قوری شکلاتی بریزید و آن را هم نزنید، و تنها آب و چای کیسه‌ای را در داخل آن بریزید و بگذارید چای دم بکشد (همانند دم کشیدن چای در لیوان) و تنها بگذارید چای برای مدت کمی در قوری بماند، شکلات در داخل لایه قوری ذوب می‌شود اما جایی نمی‌رود. شکلات در جایی که هست باقی می‌ماند. و تنها مقدار بسیار بسیار کمی از رسوبات شکلات به سطح قوری می‌آید».

اعضای گروه چای حاصل را نوشیدند و چنین نتیجه گرفتند که مزه نهایی این چای دم کرده، بسیار دوست داشتنی و همراه با کمی طعم شکلات است.

گفتنی است که PTCدر یورک، مرکز جهانی نستله برای تحقیقات شیرینی‌پزی است و 185 نفر پرسنل دارد. به گفته یکی از سخنگویان شرکت، دانشمندان، مهندسان ، متخصصان غذایی و آشپزهای این مرکز از 31 کشور جهان گرد هم آمده‌اند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    25 0
    حدود دقیقه یک کاملا مشخصه این بنده خدا دهنش آب افتاده......
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    14 1
    من هم می خوام :
  • شیما IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    22 0
    میمیرم برای شکلات چای شکلاتی.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 1
    اصطلاح خوش طعمی و زیبایی و خوش بویی و .... نسبی هست و بر اساس اینکه چه کسی نظر بدهد متفاوت است. حداقل باید در یک جامعه اماری 70 درصد ان را تایید کنند تا بشود انرا خوش طعم یا خوش بو و زیبا و.... نامید. به نظرم شکلات تلخ بدترین مزه را دارد ولی شما میگویید خوب است.