ایسنا نوشت:

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است که مدعی‌العموم می‌تواند در مورد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مانند فیلم اتاق عمل که باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی و احساسات مردم می‌شود، ورود پیدا کند.

جلیل مالکی گفت: از آنجا که انتشار این گونه فیلم‌ها باعث جریحه دار شدن عفت عمومی می‌شود، مدعی العموم به عنوان نماینده جامعه می تواند موضوع را پیگیری و مرتکبین آن را تحت تعقیب قرار دهد.

او درباره اظهارات رئیس پلیس فتا مبنی بر اینکه برخورد با ویدئوهای منتشر شده از اتاق عمل، ماموریت ما نیست، گفت: جریحه‌دار شدن احساسات عمومی مردم از لحاظ جنبه عمومی جرم قابل تعقیب است و نمی‌توان گفت به دلیل اینکه شاکی خصوصی ندارد نباید هیچ اقدامی انجام دهیم.

این وکیل دادگستری گفت: این گفته که «برخورد با ویدئوهای منتشرشده از اتاق عمل، ماموریت ما نیست»، درست نمی‌باشد؛ زیرا وظیفه پلیس فتا مراقبت‌های این چنینی در فضای مجازی است، البته پلیس فتا مرجع قضایی نیست ولی می تواند به عنوان ضابط قضایی در این موارد تحقیقات را تکمیل کند و با انجام کار پلیسی در فضای مجازی، مسببین پخش اینگونه فیلم‌ها را شناسایی کند.

مالکی با بیان اینکه پلیس فتا باید مرتکبین این گونه جرائم را به مراجع قضایی معرفی کند، ادامه داد: لازم است که پلیس فتا حتی از باب پیشگیری از وقوع جرم ین گونه موارد را پیگیری و موضوع را به مراجع ذی ربط مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اطلاع دهد.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: مجازات منتشرکنندگان این گونه فیلم‌ها در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی و در قسمت جرائم مربوط به عفت عمومی آمده است.

او گفت: به نظر می رسد مرتکبین اینگونه جرائم باید به موجب قسمت اخیر ماده 638 قانون مجازات اسلامی که آورده «... هرکس که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد» مجازات شوند. علاوه بر این طبق ماده 640 قانون مجازات اسلامی «... هر کس هر چیزی را که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید برای تجارت یا توزیع به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگه دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال و تا (74) ضربه شلاق یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهد شد».

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    11 8
    بنظر ميرسه تو اين داستان يه سري كاسه داغتر از آش شده اند
    • علی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      15 8
      خواهر خودت بود بازهم اینو میگفتی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    12 26
    احساسات عمومي جريحه دار شد؟؟؟؟ نميدونم چرا مد شده يكي از طرف همه صحبت كنه
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    15 6
    کامنت گذاران خبر آنلاین کجان.چرا هیچ کی به وزارت بهداشت محترم کاری نداره چرا انتقادی نمیشه که چرا فضا طوری شده که توی بیمارستان پرسنل گرامی به راحتی فیلم میگیرن و پخش میکنن با این وضعیت کسی امنیت نداره.چرا کسی از وزیر بهداشت نمیخواد استعفا بده همان طور که به کرات از قالیباف میخواین استعفا بده به خاطر کوچکترین اشتباه ولو از پیمانکاران.
    • پاسخ به تو IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      0 4
      آقایه محترم ثبت مدارک پزشکی به صورت فیلم و ...یک کار روتین و واجب برایه پیشگیری از مسایل قانونیه بعدیه...اینکه چجوری این سند به بیرون راه پیدا کرده مهمه...یعنی سواد مردم در حد زیر زیر زیر صفره ..وزیر ها ها ها ..برو یکم روزنانه بخون
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    1 1
    من با تمام وجود واسه جامعه پزشکی ایران متاسفم....صد البته اول از همه واسه جامعه کارکنان اتاقهای عمل تو تمام بیمارستانها...شرم بر شما...
  • معین A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    10 3
    این فیلم با رضایت بیمار به شرطی که نام و تصویری ازش نشون داده نشه پخش شد حالا اگه کسی خوشش نمیاد و احساساتش جریحه دار میشه نبینه حالا به خاطر این قضیه وزیر استفا بده؟ پلیس فتا بیاد وسط؟ قوه قضاییه...؟ بابا ول کنید دیگه تو این مملکت مشکلات بدتری هم هستا...
  • بابا A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 3
    خود طرف عین خیالش نیست که اگه بود دست به یه همچین کار شنیعی نمیزد لطفا بعضیها شلوغش نکنندتازه مشخص هم که نیست کیه از یه جنبه هم خوبه که یه عده مریض دیگه ببینن ودست به این کارای خطرناک نزنند این همه هم دلواپس بازی در نیارید