وزیر بهداشت گفت: مگر چند نفر پزشک با درآمد ۴۰۰ میلیونی در جامعه وجود دارد که آن را از تریبون عمومی به تمام جامعه پزشکی تعمیم داده و از مردم سلب اعتماد می کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز چهارشنبه سیدحسن هاشمی به مجلس رفت تا گزارشی درباره طرح تحول سلامت ارائه کند. اما این بار و برخلاف دفعات گذشته که مجلس از عملکرد او ابراز رضایت می کرد، با واکنش های مجلسی ها مواجه شد. حتی نایب رییس مجلس هم در انتقاد به بودجه وزارت بهداشت گفت: «در سال 1391 بودجه بهداشت و درمان حدود 16 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای سال 94 به 58 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که ما با مشکلات جدی در عرصه نظام بودجه ریزی روبرو هستیم و عملکرد بودجه 94 از 190 هزار میلیارد تومان بالاتر نخواهد بود یعنی اگر بودجه عمومی سال 94، 200 هزار میلیارد تومان نیز ببینیم بیش از یک چهارم آن برای حوزه بهداشت و درمان خواهد بود.»

و یا مسعود پزشکیان، نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس و وزیر اسبق بهداشت در دولت سازندگی، به تندی به طرح تحول سلامت انتقاد کرد و پرداختی به پزشکان را نشانه گرفت: در دانشگاه ما 48 نفر هیأت علمی تمام وقت را به صورت پاره وقت کرده اند یکی از آنها ماهی 100 میلیون تومان درآمد داشت اما اکنون در بیمارستان خصوصی مشغول شده است که بالایی 400 میلیون تومان درآمد داشته باشدپزشکانی داریم که یک میلیون هم درآمد ندارند در حالی که برخی دیگر بالای 100 میلیون تومان درآمد دارند، میانگین درآمد اعضای هیئات علمی در خارج از کشور تنها 10 هزار دلار است و با سرانه ای که در آنجا نزدیک 4 هزار دلار است. شکاف موجود بین پزشکان بی عدالتی است، در قانون آمده بود پول به روستاها برود اما تعرفه بالا رفته است و بیمه ها 6 ماه است که نتوانسته اند پولی پرداخت کنند وقتی هزینه بالا می رود قادر به پرداخت آن نیستند. با ولخرجی نمی توان سیستم بهداشت و درمان را تقویت کرد،‌ این روش ادامه پیدا کند می آیند و مجددا از کسری ها می گویند؛ در مناطق محروم با چند ابزار و تجهیزات آمریکایی مشکلات حل نمی شود لذا انتظار ما از وزیر بهداشت اجرای قانون سطح بندی و کار کردن پزشکان در یک جا و پزشک خانواده است.

اما روز گذشته، وزیر بهداشت پاسخ این انتقادات را داد. سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم روز داروساز در جمع خبرنگاران در خصوص برخی نظرات نمایندگان مخالف در خصوص اعتبارات و عملکرد وزارت بهداشت گفت: افراد باید در قبال ادعاهای خود پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ او با اشاره به حضور خود در مجلس گفت: اینکه از تریبون عمومی اعلام شود که یک پزشک 400 میلیون تومان درآمد دارد آیا این انصاف است؟ در دوره مسئولیت همین دوستان بیمه ها از بدنه وزارت بهداشت جدا شدند و هزار و یک مشکلی که امروز دچار آن هستیم از آن دوره است چند نفر در ایران هستند که درآمد 400 میلیون تومانی دارند؟ قطعا اعلام این مطلب از یک تریبون عمومی و در حضور 290 نفر از نمایندگانی که در آینده می خواهند در خصوص بودجه و اعتبارات تصمیم بگیرند به صلاح نیست.

هاشمی ادامه داد: من که بیشترین تعداد عمل جراحی در حوزه چشم پزشکی را در ایران داشته ام و جز معدود افرادی بوده ام که درآمدم بیشتر از سایرین بوده چنین درآمدی نداشته ام و به فرض اینکه چنین درآمدی باشد با اعلام آن در یک تریبون بزرگ و عمومی قضاوت مردم در خصوص جامعه پزشکی چگونه خواهد بود؟ از سوی دیگر نائب رییس محترم مجلس اعلام می کنند که یک چهارم بودجه کشور را به وزارت بهداشت داده اند. در بحث بودجه همه چیز روشن و مشخص است و می توان به سادگی محاسبه کرد در کشوری که 80 درصد بودجه عمومی صرف هزینه های جاری یعنی حقوق می شود این 25 درصد را کی داده اید؟ در صورتی که 10 درصد بودجه به وزارت بهداشت داده اید.

وزیر بهداشت افزود: وقتی نمایندگان محترم تصویب کرده اند که وزارت بهداشت باید 70 درصد پرداختی از جیب مردم را به 30 درصد برساند و با دست خالی و دعا که نمی شود این کار را انجام داد بلکه نیاز به اعتبار است یا قانون نگذارید یا در صورت قانون گذاری اعتبار آن را تأمین کنید که راه تأمین آن افزایش حق بیمه پرداختی از سوی مردم است یا بر کالاهای آسیب رسان مالیات قرار دهید و یا از بودجه عمومی تأمین کنید و ارقامی که از تریبون عمومی اعلام می شود و مردم می شنوند چه قضاوتی می کنند؟ و به قول آن آقا مدیریت ما ریخت و پاشی است و تمام اعتبارات در جیب پزشک می رود. بنابراین در کشور ما ساز و کار اجرایی به روش خاصی است.

او گفت: از 30 سال گذشته تا کنون که پزشک شده ام هر چه فکر می کنم پیدا نمی کنم افرادی را که در صنوف ما هستند که وضعیت بهداشت و درمان ما این گونه شده است و بهداشت و درمانی که در قانون اساسی آمده، بخشی فراموش شده است و تا کنون بیش از 20 بار گفته ام و تا وقتی هم که باشم می گویم که از مجموع بودجه عمرانی کشور تنها 3 درصد به حوزه سلامت اختصاص یافته است و 120 میلیارد ریال برای مسکن مهر هزینه شده دریغ از یک تخت بیمارستانی.

هاشمی در خصوص دسترسی مردم به دارو در طرح تحول نظام سلامت گفت: دسترسی مردم به دارو در بیمارستان های دولتی از 65 به بیش از 95 درصد رسید و در بخش خصوصی نیز 17 درصد افزایش یافته است ضمن اینکه قیمت تمام شده دارو با احتساب تورم کاهش پیدا کرد زیرا مناقصات متعددی برگزار شد و سازمان غذا و دارو مبادرت به واردات موازی برای مواد اولیه دارو کرده است.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: من بعد از مسوولیتم هیچ حرفی نخواهم زد و از زمانی که کار خود را شروع کرده ام تا امروز هیچ حرفی در خصوص گذشته نزده ام اما از قدیم گفته اند «حرمت امام زاده را متولی باید نگه دارد» و لازم است تا صحبت هایی شود که به سلامت مردم کمک کند که بخشی از آن احترام به جامعه پزشکی است و بخشی از آن نیز حمایت طلبی است که نسبت به سلامت مردم بدون منفعت طلبی مغفول مانده یعنی منفعت ملت ایران در این است که سالم باشند و دستگاهی که متولی این حوزه است باید مورد حمایت کل نظام جمهوری اسلامی مانند مقام معظم رهبری و سران 3 قوه و همچنین زیر مجموعه های آنان باشد که به حمدالله هست و این امکان پذیر نیست الا اینکه همه در یک مسیر حرکت کنند و اگر اشکال، ایراد یا خطایی وجود دارد در خانواده خودشان مطرح و اصلاح کنند و طرح برخی از مسائل در تریبون های عمومی علاوه بر اینکه کمکی به سلامت مردم نمی کند بلکه باعث آسیب به آن نیز می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    11 6
    کلا اسم این وزارتخونه رو عوض کنید بذارین وزارت پزشکی و درمان. چون عملا همه پول ها تو چاه درمان ریخته میشه و میره تو جیب پزشکان. حداقل فکری به حال پیشگیری کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    8 10
    پزشکیان دست بکش از این کارهای ایذاییت. تو خودت در دوره وزارتت چیکار کردی؟