عضو حقوقدان شورای نگهبان معتقد است: رعایت بی طرفی یکی از اصول حاکم بر رفتار شورای نگهبان به خصوص در مقاطع تعیین کننده‌ای مثل انتخابات است.

به گزارش خبرآنلاین، پورتال شورای نگهبان گفت و گویی با سام سوادكوهي عضو حقوقدان شوراي نگهبان منتشر کرده است که بخش هایی از آن در ادامه می آید:

* رعايت بي طرفي يكي از اصول حاكم بر رفتار شوراي نگهبان به خصوص در مقاطع تعيين كننده‌اي مثل انتخابات است. براي اعضاي شوراي نگهبان بين انتخابات رياست جمهوري سال 1392 و انتخابات سال 1388 و يا انتخابات 1384 هيچ تفاوتي وجود ندارد. شوراي نگهبان مامور به رعايت حق الناس در انتخابات مختلف است. * در مورد مسئله انتخابات بي طرف بودن شوراي نگهبان در سي و هفت سالي كه از عمر انقلاب اسلامي مي گذرد؛ امري مشخص و مشهود است. من در ارتباط با آنچه كه در امر نظارت و يا تاييد صلاحيتها تا حالا انجام گرفته است از جهات مختلف شورا را موفق مي بينم و تمام كساني كه به عنوان ناظرين در اين مجموعه فعاليت داشته اند اگر بخواهم يك ارزيابي از مجموعه شان ارائه دهم همه ي آنها را در مقام بي طرفي ديدم و اينطور تلقي كردم كه آنها به معناي واقعي سعي در رعايت اين اصل دارند. همه اعضاي شورا هم به عنوان يك اصل در پي آن بودند تا بي طرفي را اعمال كنند و بحمدلله اعمال هم شده است.
ما در برخوردي هم كه با عزيزانمان در سطح كشور داريم مسئله مهم اسلامي بودن امر انتخابات در كشور به عنوان اصلي ترين دغدغه مان مطرح مي كنيم. اين دغدغه به جايي است كه راه حلهاي خوبي هم براي آن ارائه شده است.

 

* آشوب؛ فتنه؛ نفاق و مسائل مختلفي از اين قبيل و مواردي كه كشور ما لمس كرده است و انكار پذير نيست؛ قطعاً يكي از شاخصهاي مهمي است كه در جريان تاييد صلاحيتها مورد توجه شورا بوده است و بايد باشد. اسلام و اسلام نابي كه از ابتدا ما در جهت تحقق آن به فكر بوديم طبيعتاً اين مراقبت ها را مي‌خواهد و اينها به هيچ وجه مقولاتي نيست كه بتوان نسبت به آنها بي توجه بود. ما در مورد فتنه عبارت «اشد من القتل» را داريم. اما اينكه در مورد مصاديقش محل بحث باشد؛ بله در مورد شخص يا اشخاص يا گروه و حزبي كه شورا به اين جمع بندي رسيده است وابستگي به جريان فتنه وجود دارد به شدت مد نظر قرار داده و آن را لحاظ خواهد نمود. آبرو و حيثيت اشخاص را هم مدنظر قرار داده تا خداي نكرده وجهه افراد مورد لطمه قرار نگيرد. اصل هست اما آنچه كه مهم است اينكه با يك امر اتهامي نسبت به يك شخصي داوري نابه جايي صورت نگيرد. اين مقوله مورد توجه شورا بوده و هست و تا ابد هم خواهد بود.

 

* من شهادت مي دهم كه شورا در اين دو سالي كه بنده در آن هستم با بي‌طرفي مسائل را مورد بحث و بررسي قرار داده است و تصميم گيري كرده است.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    21 1
    جدي قاي جنتي در انتخابات بي طرف بودند
    • بی نام A1 ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      1 1
      قبلا میگفتند غیبت و تهمت اشد من الزنا حالا شده فتنه اشد من القتل توسی
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    24 1
    خواهشمندم مسائل دزدی سه هزار میلیاردی و بیسوادی و بی صلاحیتی نیز مورد توجه قرار بگیرد تا دوباره به عقب برنگردیم.
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 1
    بیطرف در حرف نیست در عمل است. اگر واقعا این نهاد بیطرف بود دیگر نیاز به این همه تکرار اعلام بیطرفی نیست . مگر نهاد های ناظر در کشورهایی که انتخابات نهاینه شده هر روز و در هر تریبونی می گویند ما بیطرف هستیم.
  • بی نام RO ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    25 1
    جناب سوادكوهي آيا شما با مسائل ديگر نظير رانت خواري ، اختلاس ، بي سوادي و ... هم همين برخوردو دارين بايد همه جا با صلابت باشين
  • بدون نام ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 1
    برادرحقوقدان،ديني كه فتنه راشديدترازقتل ميخواند،عابروي مؤمن راهم ازخونش محترمترميداند!درجايگاهي مثل شوراي نگهبان،بهتراست حقوقدانان مسايل حقوقي رابررسي وتبيين كنندنه مسائل شرعي راكه به عهده فقهاست!
  • محمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    30 1
    فتنه گر واقعی کسانی بودند که 8 سال همه چیز را از بین بردند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    16 1
    فقط برای دو سال شهادت می دی؟
  • بدون نام ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    23 1
    يه نفر به فرض و به گفته شما يه كاري كرده از قضا مثلا سال88 هم اين كارو كرده اقا ديگه تموم شده رفته ول كنيد ديگه شايد طرف الان تمام صلاحيتها رو داره ما بايد حالو نگاه كنيم و اينقدر حكم به جاي خدا صادر نكنيم بخدا اينجور برخورد درست نيست اگه مشكلي هست بگيرين اعدام كنين اگه مشكل نيست اخه نميشه كه هر روز سال 88 چماق بشه بخوره تو سر اين و اون
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    شما آخر بيطرفي هستين،‌آخره آخرش.