تسنیم نوشت:

 سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات حدود ۱۳ استان تعیین و احکام اعضای آنها نیز صادر شده است.
سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به تشریح جلسات اخیر اعضای این هئیت پرداخت و گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات طبق قوانین انتخاباتی درباره هر انتخاباتی قبل از برگزاری آن باید تشکیل شود که این هیئت توسط شورای نگهبان تعیین می‌شود.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان بر اساس قوانین، نظارت بر انتخابات را از طریق هیئت مرکزی نظارت و هیئت‌های نظارتی استانی و شهرستانی اعمال می‌کند، افزود: البته طبق قوانین، بخشی از مسائل نظارتی مستقیما در خود شورای نگهبان مطرح می‌شود اما بخش‌های زیادی از مسائل توسط هیئت مرکزی نظارت انجام می‌شود.
* اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان ثابت هستند
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه همزمانی این دو انتخابات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: طبق قانون هیئت مرکزی انتخابات برای این دو انتخابات تشکیل شده است. یعنی این دو هیئت اعضایش ثابت و یکی هستند ولی به عنوان دو هیئت کار می‌کنند و وظایف هر دو هیئت را انجام می‌دهند.
ره‌پیک بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ اعضای 5 نفره هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات وظیفه بررسی مسائل انتخابات و نظارت برامور انتخابات در هر دو مجلس را بر عهده دارند. مسائلی که قبل از برگزاری انتخابات ممکن است مطرح شود؛ از جمله اقدامات و فعالیت‌هایی که در وزارت کشور یا سطوح مختلف دیگر انجام می‌شود در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مورد بررسی و رصد قرار می‌‌گیرد و تصمیم لازم درباره آنها گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در زمان رسیدگی به صلاحیت‌‌های داوطلبان و نامزدها و همچنین در زمان برگزاری انتخابات تا اتمام انتخابات وظایف بسیار زیادی بر دوش دارد،‌ اظهار داشت: در اولین جلسه هیئت مرکزی نظارت اعضای هیئت رئیسه هیئت مرکزی تعیین شدند. رئیس، نائب رئیس، دبیر و سخنگو نیز مشخص شدند و خبر آن نیز منتشر شد.
* اعضای 5 نفره هیئت‌های نظارت 13 استان کشور تعیین شدند
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: وظیفه دیگری که بر عهده هیئت مرکزی نظارت است تعیین هیئت‌های نظارت استانی و سپس تعیین و تایید هیئت‌های نظارت بر انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی شهرستانی است که این هیئت‌های نظارت، بصورت شبکه ای وظیفه نظارت بر انتخابات را در مراحل مختلف بر عهده دارند.
ره‌پیک با بیان اینکه هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی در سطح استان، باید هیئت استانی را با ترکیب 5 نفر تعیین کنیم، تصریح کرد: در جلسه اول هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای تعدادی از استان‌ها تعیین تکلیف شد و در جلسه دوم هم این موضوع ادامه داشت و ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات حدود 13 استان تعیین و احکام اعضای آنها نیز صادر شد. پس از آن هر هیئت نظارتی‌ که در سطح استان تشکیل شد برای هیئت های شهرستانی حوزه انتخابیه شهرستانی به مرور پیشنهاد می دهد تا در هیئت مرکزی مطرح و مورد تایید قرار می‌گیرند.
وی افزود:‌ در اولین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، گزارش روند عمومی و مسائل کلی که در سطح اجرایی به‌ویژه در انتخابات مجلس مطرح و نقطه نظرات اعضا نیز در این موارد ارائه شد.
* تذکرات شورای نگهبان درباره صندوق‌های جدید به وزارت کشور اعلام خواهد شد
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه موضوع بررسی صندوق‌های آراء از دیگر موارد مورد بحث در دومین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات بود، اظهار داشت: در جلسه اخیر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، صندوق‌های جدیدی که وزارت کشور پیشنهاد کرده بود مطرح و نقطه نظراتی در آنجا ارائه شد و چون تصمیم‌گیری در این موضوع مربوط به شورای نگهبان بود، موضوع در جلسه اخیر شورا مطرح گردید و اعضای شورا ملاحظاتی در مورد رعایت مخفی بودن آرای مردم مطابق قانون اساسی و قوانین انتخاباتی داشتند که این ملاحظات به وزارت کشور رسما اعلام خواهد شد.
* تصمیم قطعی درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات گرفته نشده است
ره‌پیک در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش با خبرگزاری تسنیم به موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات اسفندماه اشاره کرد و گفت: این موضوع در دست بررسی کارشناسی است و تصمیم قطعی راجع به کمیت و کیفیت برگزاری الکترونیکی انتخابات گرفته نشده است. دوستان وزارت کشور کارهای مربوط به خودشان را انجام می دهند. البته پیشنهاد رسمی با جزئیات به شورا ارائه نشده لذا در شورای نگهبان تصمیم قطعی درباره کمیت و کیفیت و تعداد حوزه‌ها و امثال اینها در موضوع مکانیزه شدن انتخابات این دوره گرفته نشده است.
وی اضافه کرد:‌ قرار است وزارت کشور نظرات نهایی خود را درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات مطرح کند و امیدواریم در آینده نزدیک تکلیف این موضوع روشن شود اما تاکنون تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه برگزاری الکترونیکی انتخابات یک تکلیف و قانون است بنابراین دستگاه‌ها و دولت موظف هستند این قانون را اجرا کنند، ‌تصریح کرد: هم‌اکنون بحث درباره کمیت و کیفیت برگزاری است. شورای نگهبان در دوره پیش به صورت پایلوت و محدود در 14 حوزه برگزاری الکترونیکی انتخابات را تایید کرده است. اما نظر دولت این است که این امر توسعه پیدا کند که در این راستا اگر وزارت کشور اعلام نظر کند و شرایط اجرای مناسب وجود داشته باشد در شورای نگهبان بررسی و نظر نهایی اعلام می‌شود.
*پیشنهادی از سوی وزارت کشور مبنی بر نصب دوربین‌های مداربسته در شعب اخذ رای نرسیده است
ره‌پیک همچنین درخصوص موضوع نصب دوربین‌های مداربسته در برخی شعبه‌های اخذ رای گفت: هیچ پیشنهادی در این زمینه از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال نشده است.
وی به وظیفه شورای نگهبان در برابر تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: البته ممکن است تخلفاتی انجام شود و گزارش‌هایی بیاید اما فعلا در مقام رسیدگی نیستیم و در زمان مقرر به این تخلفات رسیدگی خواهد شد.
ره‌پیک درباره زمان معرفی سخنگوی شورای نگهبان در دوره بعد نیز اظهار داشت:‌ در دو هفته آینده اعضای هیئت رئیسه از جمله سخنگو تعیین خواهند شد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =