تعطیلی یک کتابفروشی دیگر در تهران / این بار شمال شهر قربانی گرفت

کتابفروشی مثلث هم دیگر توان روی پا ایستادن ندارد و بانیانش ترجیح می‌دهند کتاب‌های مانده را با تخفیف 15 درصدی بفروشند و کسب و کار دیگری را راه بیندازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتابفروشی کوچک و جمع و جور که از آن می‌توان به عنوان یک کتابفروشی محلی نام برد، از سال 1389 در خیابان دربند تهران راه‌اندازی شد.

اوایل کار، به گفته لیلا هدایت‌پور صاحب این کتابفروشی اوضاع خوب بود و امید به آینده زیاد، اما هر چه کار جلوتر رفت، مشکلات بیشتر شد، فروش راضی‌کننده نبود و چرخ کسب و کار نمی‌چرخید.

کار به گرفتن وام کشید با سود 28 درصد تا شاید دردی دوا شود، اما وقتی رقم بدهی‌ها به 40 میلیون تومان رسید، هدایت‌پور متوجه شد که دیگر نمی‌تواند با این وضعیت به کارش ادامه بدهد.

همه این‌ها یک طرف و مالیاتی که باید این کتابفروشی می‌داد، یک طرف؛ «ما حدود هشت میلیون تومان تا به حال پول برای مالیات داده‌ایم، آن هم برای این کتابفروشی کوچک، خنده‌دار است، نه؟»

وضعیت خنده دار است، موضوع مالیات صنف کتابفروشان هنوز حل نشده و هیچکدام از وعده و  وعیدهای دولت‌ها به سرانجامی نرسیده است.

اما جدا از مالیات یک اتفاق دیگر هم این وسط افتاده است؛ «قیمت کتاب‌ها به شکل سرسام‌آوری بالا رفته و الان مثلا رمان جدیدی که از اورهان پاموک منتشر شده، 50 هزار تومان قیمت دارد، طبیعی است که یک نفر با خودش فکر می‌کند 50 هزار تومان را به جای این که بدهد یک رمان بخرد، می‌دهد دو بسته فیله می‌گیرد و چند روز در کنار خانواده میل می‌کند.»

این البته اولین باری نیست که یک کتابفروشی در تهران تعطیل می‌شود، طی سال‌های اخیر کتابفروشی‌های زیادی در تهران تعطیل شده‌اند و جایگزینی هم نداشته‌اند، آخرین خبر در این زمینه باز می‌گردد به ماجرای نشر طهوری و اتفاقاتی که برای این ناشر افتاد.

هدایت‌پور می‌گوید: «مثلا کتابفروشی طهوری که تعطیل شد، خیلی‌ها تصمیم گرفتند برای حمایت از این ناشر و کتابفروش یک روز به کتابفروشی طهوری سر بزنند و کتاب بخرند، اما با یک روز خرید مشکل این کتابفروشی در طول یک سال حل می‌شود؟»

معلوم است که با این تفاسیر مشکل طهوری حل نمی‌شود، همانطور که مشکل سایر کتابفروشی‌ها حل نشد و ترجیح دادند کرکره مغازه هایشان را پائین بکشند، مثل کتابفروشی «اگر» که زمانی داشت به یک پاتوق فرهنگی در خیابان 16 آذر تبدیل می‌شد، اما دست آخر تعطیلی را به ماندن و بدهی بالا آوردن ترجیح داد.

شهر کتاب‌ها اما پر رونق هستند، فروشگاه‌هایی بزرگ که در گوشه و کنار شهر (مناطق بالای شهر بیشتر) راه می‌افتد و مشتری هم دارند، اما هدایت‌پور می‌گوید که این شهر کتاب‌ها با تمام احترامی که برای آن‌ها قائل است، بیشتر یک سوپر مارکت یا مکان تفریحی هستند، تا یک کتابفروشی که می‌کوشد کتابخوان تربیت کند و مردم را با مطالعه آشتی دهد. برای حرفش هم دلیل دارد: «ببینید، در همین شهر کتاب‌ها همه چیز فروخته می‌شود، کافه هست و ... دخل و خرج  آن‌ها اتفاقا از جای دیگری مثل فروش لوازم تحریر یا چیزهای دیگر در می‌آید و برایشان فروش کتاب خیلی فرقی ندارد.»

حالا کتابفروشی مثلث دارد با خیابان دریند خداحافظی می‌کند، اما کاری که هدایت‌پور و همکارانش قرار است ادامه بدهند بی‌ارتباط با حوزه فرهنگ و هنر نیست، آن‌ها می‌خواهند محصولات هنری کاربردی را بفروشند، اما ته دلشان راضی نیستند، دلشان می‌خواهد بازهم دور و برشان پر از کتاب باشد و کتاب دست مردم بدهند و ... اما خودشان هم می‌دانند که دیگر نمی‌شود، پس با همین 15 درصد تخفیف تکلیف کتاب‌های مانده را روشن می‌کنند و می‌روند سراغ یک کسب و کار دیگر، کار که عار نیست، هست؟

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    37 31
    به نظر من نه کتابهای با محتوایی ترجمه میکنن و نه به متن اصلی ترجمه پای بندن در مورد کتابهای داخلی هم که حرفی برای گفتن نیست
    • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      6 1
      دقیقا درسته و هنگام خواندن متوجه میشید که ترجمه مثله شده ضمنا من امتحان کردم دو جلد از یک کتاب که همزمان توسط دو مترجم ترجمه شده با یک ابعاد حدود دویست صفحه اختلاف حجم دارند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    65 5
    چقدر متن رو خوب نوشتید
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    3 7
    مغازش جون میده برای کافی شاپ
  • علی EU ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    9 0
    به احتمال زیاد به زودی به جای این کتابفروشی جگرکی یا فلافلی باز میشه ... به کجا داریم میریم؟؟؟
  • ب IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 0
    بحث كتاب ريشه اي تر ازين حرف هاست؛ براي ترويج كتابخواني بايد از دوران ابتدايي و حتي پيش از ابتدايي شروع كرد، ارزش ها رو در جامعه وارونه كرديم حالا انتظار داريم مردم كتاب بخونن؛ هر وقت فضاي رسمي و تريبون هاي عمومي با بطن جامعه هماهنگ شد و به سمت باز تعريف ارزش هاي اجتماعي رفتيم مشكل كتاب و كتابخواني حل ميشه، اما تا موقعي كه همه چيز رو انكار كرديم تعطيلي ها ادامه خواهد داشت...
  • آرش A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    3 1
    نمیدونم چرا با زمان جلو رفتن برای ما سخته.خیلی از شغلهایی که روزگاری پر رونق بودن امروز توی موزه ها جا دارند.بخاطر اینکه ابزارهای نوین آمده و یا نیاز به بعضی کالاهادیگر نیست مثل شمع و فانوس.الان دیگه توی دنیای الکترونیکی یا دیجیتالی داریم زندگی میکنیم.توی زمانه ای که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی واقعا" حیاتی هست و از طرفی ابزارهای مدرن الکترونیکی دراختیارمون هست چرا اینقدر به فکر تولید کتابهای کاغذی باید باشیم؟ کمی فکر کنیم ببینیم چاپ کتاب به روش سنتی ارزش قطع اینهمه درخت و آسیب زدن به محیط زیست رو داره؟ وقتی میشه همان محتوا و مطالب رو الکترونیکی کرد.
  • شوش IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 5
    آبجی جمعش کن بزن به چیپش پفک و نوشابه . ببین چه میکنه ساندویچ سوسیس کالباس همبرگر .
  • سینا A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 0
    هم کتابفروشی ها و هم لوازم تحریرها دارن نفس های آخر رو میکشن . الان روز به روز از تعداد بچه ها و دانش آموزان کم میشه و از طرفی ازدواج هم خیلی کم شده . احتمالا در سالهای آینده اکثر فروشگاه های لوازم تحریر مجبور به تغییر شغل خواهند شد.
  • کامی A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    6 3
    با این همه مشکل اقتصادی کی حوصلش میگیره کتاب بخونه اخه؟
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    10 0
    دلم گرفت.
  • وحید A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 1
    باید سوبسید بدن تا کتاب خوانی راه بیفته
  • پارسا A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    کتابهای خوب زیاد است ولی متاسفانه هر کسی بلند شده برای خودش از کتابهای دیگران برداشت می کنه و چاپ می کنند و حتی برای یک بار هم که شده بعد از چاپ اونو نخونده زیرا پر از اشتباه های چاپی و محتوا هی، که آدمو کلافه می کنهکتب فنی.به نظر من عده ای که در زمینه ایدیولوژی کتاب می نوشتند مردم و فریب دادند بدون اینکه تجربه اجرایی ان داشته باشند .سرعت تکنولوژی و شرایط بد اقتصادی باعث فاصله گرفتن مردم بخصوص جوانان از خریدو خواندن کتاب شده است خود کرده را تدبیر نیست.