۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳

اقتصادنیوز نوشت:

در حالی که بر اساس ماده 20 قانون بودجه قرار است از محل اصلاح و آزادسازی قیمت برخی کالاها پنج هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه شود دولت در پی این است که این میزان را در راستای یارانه اقشار آسیب‌پذیر صرف کند و این تصمیم در حالیست که زمزمه‌های آزاد شدن قیمت نان نیز به گوش می‌رسد.

 انگار روال بر این شده است که با آغاز هر سال جدید آهسته آهسته زمزمه‌های افزایش قیمت نان آغاز شود. همین چند ماه پیش بود که قیمت مصوب نان افزایش یافت و در پی آن از سوی دولت و وزارت صنعت،معدن و تجارت بحث جدیدی درباره نانوایی‌های آزادپز مطرح شد. نانوایی‌هایی که نان با کیفیت‌تر اما با آرد بدون سهمیه فعالیت می‌کنند. در همین راستا هم تعدادی از نانوایی‌ها عنوان کردند آزادپز شدن برای آنها به صرفه‌تر است. معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تنها 20 درصد از نانوایی‌هایی استان تهران آزادپز شده‌اند.

به گفته مجتی خسروتاج، دولت در سال گذشته مصوبه‌ای که بر اساس آن قیمت نان در تمام کشور نهایت تا ۲۰ درصد افزایش یابد را تصویب کرد و در نتیجه این مصوبه قرار شد بخشی از هزینه نانوایی‌ها که شامل دستمزد و هزینه‌های جانبی بود، پوشش داده شود. 

وی با بیان این که بر اساس بند «و» ماده ۲۰ قانون بودجه به دولت اجازه داده می‌شود که از محل اصلاح قیمت‌ها نسبت به پرداخت یارانه نقدی یا غیرنقدی به اقشار آسیب‌پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه‌ای که در حال‌حاضر در بخش نان داده می‌شود، یارانه دهد تصریح کرد: در مصوبه مجلس آمده است که دولت مجاز به کمک به اقشار نیازمند است.

خسروتاج با تاکید بر این که این کمک‌ها از محل اصلاح قیمت و درآمدی که از این ناحیه ایجاد می‌شود،گفت: پیش‌بینی شده است که اجرای آن با توجه به لایحه بودجه که نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان است، عملیاتی شود که بر اساس این مصوبه مجلس، کارشناسان در حال گمانه‌زنی هستند. چون در آن مصوبه گفته شده است که دولت باید در زمانی سه ماهه این کار را انجام دهد؛ پس تا سه ماه دیگر قرار است قیمت‌ها اصلاح و آزاد شود و دولت هنوز در این باره تصمیمی نگرفته و این تنها بر اساس مصوبه‌ای بوده که در قانون بودجه آمده و در حد گمانه‌زنی است.

به تازگی نیز علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی به تسنیم گفته است: افزایش قیمت نان و توسعه نانوایی‌های آزادپز بر اساس توان و استقبال مردم هر منطقه برای خرید نان باکیفیت‌تر است، در حال حاضر نیز قرار قطعی برای افزایش قیمت یا قطع یارانه نان به‌طور کامل در تیر ماه وجود ندارد و مواردی که در این خصوص مطرح می‌شود حدس و گمان است، زیرا تصمیم نهایی را در این خصوص دولت باید بگیرد.

به گفته وی، مواردی نیز که وزارت صنعت در خصوص آزاد سازی قیمت نان در این بازه زمانی (تیر ماه سال جاری) مطرح می‌کنند برنامه ذهنی است که امکان انجام دادن یا ندادن آن وجود دارد. 

قنبری با تاکید بر این که در حال حاضر تغییری در تصمیمات دولت در خصوص قیمت نان صورت نگرفته است،تصریح کرد: تا پایان سال 20 درصد نانوایی‌ها آزادپز شده و نانوایی‌های دولتی نیز به کار خود ادامه می‌دهند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    حالا مگه این یارانه چیه انقدر حذف شدنش باعث ناراحتی برخی شده۰۰۰ در کلکشور ده میلیون نفر به این یارانه احتیاج دارند۰۰۰ و کسانی میخواهند از حذف یارانه توسط دولت برداشتهای سیاسی بکنند که بیشترشان دلواپس هستند