مهر نوشت:

بانک‌ها این روزها از هر خدمت الکترونیکی کارمزد می‌گیرند و داستان اخذ کارمزد به پیامک‌های ارسالی هم رسیده و "بانکداران بدون اطلاع مشتری" بابت هر تراکنش و ارسال پیامک به تلفن همراه، از حساب مشتری پول برداشت می‌کنند.
این روزها موضوع دریافت کارمزد توسط بانکداران به اشکال مختلف مورد توجه رسانه ها و اقشار مختلف قرار گرفته است، توجه به این موضوع از آنجا آغاز شد که قرار است از ابتدای آبانماه بابت هر تراکنش از دستگاههای کارت خوان فروشگاهی از دارندگان آن کارمزد کسر شود.

البته این اولین مرحله از اخذ کارمزدهای بانکی نیست و بانکها دریافت کارمزد در قبال خدمات الکترونیکی و پیامکی خود را به صورت چراغ خاموش از ماهها قبل آغاز کرده اند، اولین مرحله اجرای طرح اخذ کارمزد از خدمات الکترونیک به خردادماه امسال با دریافت کارمزد در قبال گرفتن موجودی از حساب ها از طریق دستگاه های خودپرداز و کارت خوان برمی گشت.

با نگاهی مختصر به وضعیت دریافت اخذ کارمزدهای جدید، مشخص می شود که بانکها در نظر دارند بابت هر اقدام و عملیاتی که انجام می دهند از مردم پول بگیرند و بانک مرکزی به عنوان پشتیبان سرسخت آنها در این برنامه است.

حال بانکها فراتر از اخذ کارمزدهای الکترونیکی عمل کرده و به سمت دریافت کارمزد از ارسال پیامک هایی که برای مشتریان ارسال می کنند حرکت کرده اند و به صورت مختلف و با حرکت های چراغ خاموش به شکل های مختلف سعی در کسب درآمد دارند.

طی چند ماه اخیر ارسال پیامک از سوی بانکها بابت هر تراکنش و عملیات بانکی الکترونیکی باب شده است و بانکها بدون اجازه مشتریان برای آنها پیامک هایی را ارسال می کنند؛ این در حالی است که برخی از این بانکها بدون اطلاع مشتریان بابت ارسال هر یک از این پیامک ها مبالغی را از حساب آنها کسر می کنند.

گرچه این مبالغ برای فرد دارنده حساب در نزد بانک ناچیز است که بعضا 30 تومان کسر می شود، اما با توجه به عملیات وسیعی که بانک در این زمینه انجام می دهد، کل مبلغی که از حساب افراد بابت این موضوع برداشت می شود، برای بانک قبال توجه خواهد شد و یکی از بانکهای قرض الحسنه در این زمینه پیشتاز است.

به نظر می رسد که داستان دریافت کارمزدهای جدید بانکها تمامی ندارد و آنها برنامه های دیگری را هم در این زمینه تدارک دیده اند؛ اما هیچگونه برنامه ریزی برای ارائه خدمات به صورت رایگان به مشتریان ندارند و فقط به کسب سود و درآمد می اندیشند.

این در حالی است که اعتراضات دارندگان دستگاه های پوز همچنان نسبت به دریافت کارمزدهایی که قرار است شورای پول و اعتباری برای اجرای آن از ابتدای آبانماه تصمیم گیری کند، ادامه دارد.

یکی از مغازه داران در این زمینه گفت: چند سال پیش که هنوز فرهنگ استفاده از دستگاه های کارت خوان در جامعه بوجود نیامده بود و کمتر کسی از این دستگاه ها استفاده می کرد یا تعداد فروشگاه هایی که چنین دستگاه هایی را داشتند کم بودند، شرکت های ارائه دهنده خدمات و نگهدارنده و پشتیبان دستگاه ها نمایندگانی را برای بررسی و سرکشی به وضعیت دستگاه ها به مغازه ها و فروشگاه ها ارسال می کردند و جای تعجب بود که حتی افراد مامور آنها با دستمالی دستگاه‌ها را پاک می کردند و به نحوی به نظافت آنها می پرداختند.

او ادامه داد: اما حالا با بهبود وضعیت و افزایش تراکنش ها نه تنها دیگر خبری از اینگونه اقدامات تعجب برانگیز نیست، بلکه این شرکت ها خدمات خود را به کمترین حد رسانده اند. حتی کارمزد هم از ما کسر خواهند کرد.

فروشنده دیگری نیز مطرح کرد که کاغذهای رولی که درون دستگاه های کارت خوان استفاده می شود را با زحمات فراوان از بانکها می گیریم و بارها و بارها برای دریافت یک یا دو رول از این کاغذها باید به بانک تلفن کرده و به آنها مراجعه داشته باشیم تا در نهایت موفق به دریافت کاغذ آن شویم.

 

231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممممممممممممممم A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    88 0
    دزدی که از دیوار خونه مردم بالا رفتن نیست...............
  • مقدم A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 67
    این توقعی نابجایی است که در ما انتظار رایگان بودن خدماتی همچون آب و برق و گاز و خدمات بانکی داریم. کار به جایی رسیده که فکر میکنیم نیازی به جبران لطفی که دوستان و نزدیکان برای ما انجام میدهند هم نیست.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    49 0
    جیب بانکهای ایرانی پر شدنی نیست . تهش سوراخه . سودهای آنچنانی که میگیرند . دلالی که میکنند . ساخت و ساز که میکنند . هزارجور خون مردم رو میمکند . هر دولتی هم که میاد حریفشون نیست چون حق حساب دولتها رو میدند . بیچاره مردم بین یه مشت گرگ گرفتار شدند .
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    41 0
    چرا بانکها پول واریزی به حساب رو چند ساعت پیش خودشون نگه میدارن .طبق چه قانونی؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    10 0
    پول کم نمیکنه مثلا سود 1 ماهه 1 میلیون را کمتر میریزند مربوط به حساب کوتاه مدت است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    17 0
    این است بانک داری بدون ربا با سود 27 درصد
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    12 0
    رول کاغذ که برادر هیچ وقت بانکها منت نمی گذاشتند و به راحتی میدادند ولی حالا پولکی تر شدند برای هر خدمت نا چیزشان به جیب خالایق چشم دوختن بحث دیگری است این بانکها هرچه باشند از مخابراتچی ها که بهترن تازگیها توجه کردید پیامکهای عجیب وغریب میاد مثلا هر پیام 50 تومان به این میگن کلک که مخابرات هم شریکه
  • پای ثابت IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    10 0
    بانکداری بدون ربا. میدونم که منتشر نمیکنی اما گفتم که همگی در جریان باشیم دور همی
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    10 0
    یه زمانی تعریف دزدی فقط از دیوار بالا رفتن و جیب بری بود ...
  • بی نام RO ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 0
    والا قدیم وقتی از پول کسی بی اجازه صاحبش برداشت میشد اسمش دزدی بود اگه این خبر صحیح باشه اونموقع این عمل اسمش......... میشه لابد؟
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 0
    اونایی که می گفتن کارمزد خرید از دستگاه pos را با فروشگاه بده حالا کجان؟ حق اعتراض ندارین
  • علي IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    3 0
    نميدونم دوستان وهموطنان نازنينم چرا تعجب كردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟