ابررایانه جدید چین موسوم به Sunway TaihuLight پنج برابر سریعترین ابررایانه آمریکا به نام Titan سرعت پردازش محاسباتی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، 93 کوادریلیون محاسبه در هر ثانیه پیک قدرت این ابررایانه است که داخل آن 41 هزار تراشه بومی و غیر آمریکایی (در هر تراشه 260 هسته نصب‌شده) که درمجموع شاهد نصب 10.65 میلیون هسته هستیم درحالی‌که ابررایانه آمریکایی تنها 560 هزار هسته دارد.

در بخش حافظه شاهد حضور 1.3 پتافلاپ رم هستیم و قرار است از این سیستم برای تولید کارخانه‌ای، شبیه‌سازی علوم مختلف و مدل‌سازی برای کره زمین استفاده شود.

سیستم عامل این ابررایانه موسوم به Sunway Raise OS است که لینوکس بیس با معماری اختصاصی TaihuLight و کامپایلرهای C/C++ and Fortran طراحی شده است.

رتبه دومین ابررایانه سریع جهان نیز متعلق به چین (به نام Tianhe-2) است که ابررایانه جدید 15.3 مگاوات مصرفت انرژی در مقایسه با 17.8 مگاوات مصرف انرژی در ابررایانه Tianhe-2 با 33 پتافلاپ هستیم.

جک دونگارا پروفسور دانشگاه تنسی می‌گوید مهمترین نکته ابررایانه جدید استفاده از تراشه نیمه‌هادی بومی و غیر آمریکایی است که چین توانسته آن را با تکیه به صنعت بومی خود بسازد.

ابررایانه Tianhe-2 از تراشه‌های اینتل استفاده کرده است اما از سال 2015 صنایع آمریکایی از صدور تراشه‌های ها-تک به چین منع شدند (بهانه آمریکا ابررایانه Tianhe-1A بود که برای صنایع هسته‌ای و شبیه‌سازی انفجارات هسته‌ای از آن استفاده شد) و این عامل باعث شد تا چینی‌ها بتوانند تراشه بومی خود را در کمتر از یک سال بسازند.

ابررایانه جدید Sunway TaihuLight / عکس زیر



 

فهرست جدید 5 ابررایانه پرقدرت جهان / عکس زیر



5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید EU ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 0
    125 گیگافلاپ؟ مادر جان
  • مهدی RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    3 2
    چینی ها حرکت قابل توجهی با تراشه ساخت خودشان انجام دادند. گفته شده این ابر رایانه بر خلاف تیانه 2 صرفا یک ماشین به اصطلاح شانت نیست و می‌تواند کاربردهای مختلف را پشتیبانی کند. از طرفی مصرف برق آن نیز 6 گیگا فلاپس بر وات است که به طور مشخص بهتر از مصرف ماشین‌های قبلی است هرچند هنوز خیلی کمتر از 50 گیگا فلاپس بر وات مورد نیاز برای مقیاس اگزا است. البته سانوی خالی از ضعف هم نیست مثلا شاخص اچ.پس.سی.جی پایینتری نسبت به قبلی‌ها دارد که ظاهرا باعث محدودیت‌هایی در استفاده خواهد شد. این نکته را هم خوب است اشاره کنم که آمریکایی ها حدود دو سال دیگر با ساخت سیستم‌های سامیت و سیرا این ابر رایانه چینی را پشت سر خواهند گذاشت.
  • امیررضا A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    2 0
    دمشون گرم به مولا اونوقت ما به جای اینکه به اینگونه کار ها بپردازیم چسبیدیم به یک سری کار های باطل و الکی