جماران نوشت:قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان این‌که رقبای ما از مدت‌ها قبل فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را شروع کرده‌اند و ما هنوز کاری نکرده‌ایم، گفت: تشکیل کمیته انتخابات از سوی جمعی از احزاب اصلاح‌طلب در راستای از دست ندادن فرصت‌های انتخاباتی است.

رسول منتجب نیا در خصوص خبر تشکیل کمیته انتخابات «جمعی» از احزاب اصلاح‌طلب گفت: تا قبل از این هیچ کمیته انتخاباتی برای انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری تشکیل نشده بود درحالی‌که فرصت می‌گذرد و احزاب باید مقدمات کار را فراهم کنند. در حزب اعتماد ملی ما حدود یک ماه قبل کمیته انتخابات حزبمان را تصویب و تشکیل داده‌ایم. بعضی از احزاب هم این کار را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کمیته دائمی به نام کمیته انتخابات دارد که این کمیته در سال 94 به دلیل رفع اختلافات موجود، موقتاً در کمیته راهبردی ادغام و شورای عالی سیاست‌گذاری مسئولیت اجرای وظایف آن را بر عهده گرفت.

منتجب نیا افزود: قاعدتاً بعد از انتخابات 94 این کمیته باید مجدداً فعال و برای انتخابات آتی برنامه‌ریزی‌های خود را در این خصوص انجام می‌داد. در جلسات شورای هماهنگی اصلاحات این مسئله مطرح شد و تعدادی از دوستان با این استدلال که این کمیته منحل شده است اجازه تشکیل مجدد این کمیته را ندادند. درحالی‌که این کمیته دائمی است و تنها در مقطع کوتاهی فعالیت‌هایش قطع‌شده بود؛ اما گروهی از دوستان باهدف ابقای شورای سیاست‌گذاری با ادامه کار این کمیته مخالفت کردند؛ یعنی هدف این بود که کمیته انتخابات در احزاب تشکیل نشود و وظایف آن به شورای سیاست‌گذاری که ترکیبی از احزاب و شخصیت‌های حقیقی است واگذار شود.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی بابیان این‌که حدود دوازده یا سیزده حزب اصلاح‌طلب مخالف این تصمیم هستند، اظهار کرد: این احزاب معتقدند که باید کمیته انتخابات در احزاب تشکیل شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری سال 96 از طریق این کمیته‌ها صورت گیرد. البته انتخابات ریاست جمهوری با توجه به این‌که همه احزاب و افراد بر سر آقای روحانی اتفاق‌نظر دارند، بحث چندانی ندارد اما در مورد انتخابات شوراها ما نیاز به کارداریم.

وی ادامه داد: این احزاب تصمیم گرفتند این کمیته را به نام کمیته انتخابات شورای هماهنگی تأسیس کنند؛ چون در جلسه شورای هماهنگی که به ریاست دوره‌ای انجمن مدرسین پزشکان تشکیل‌شده بود با این تصمیم مخالفت شد، لذا بخش زیادی از احزاب اصلاح‌طلب تصمیم گرفتند این کمیته را یک‌بار دیگر راه‌اندازی کنند.

رسول منتجب نیا در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت با تشکیل کمیته انتخابات در جلسه شورای هماهنگی با رأی‌گیری و اکثریت آرا بوده است یا نه، گفت: در این جلسه دوستان به دلیل این‌که معتقد بودند چنین کمیته‌ای وجود خارجی ندارد آن را به رأی نگذاشتند و تصمیم جمعی در این خصوص گرفته نشد.

وی خاطرنشان کرد: درواقع این کمیته، کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلب‌ها است، چون شورای هماهنگی هنوز در رابطه با انتخابات جلسه نگرفته است؛ ما به دلیل این‌که زمان را از دست ندهیم برای تشکیل این کمیته پیش‌قدم شدیم و انتظار داریم دوستان و احزاب دیگر نیز خودشان را با این کمیته هماهنگ کنند که انشاء الله بتوانیم کمیته جامعی از همه احزاب اصلاح‌طلب را در کنار هم داشته باشیم. از طرف دیگر این اقدام در راستای تأکید پرمسئله تحزب و نقش احزاب در انتخابات است.

منتجب نیا تاکید کرد: حتی در صورت تشکیل جلسه شورای هماهنگی، این شورا تنها سیاست‌ها را مشخص می‌کند، کار اجرایی و فعالیت در انتخابات به عهده احزاب است، ما بالاخره به دنبال توسعه سیاسی هستیم، یکی از افتخارات دولت اصلاحات توسعه سیاسی بوده است که مظهر آن احزاب و سیسستم حزبی است. لذا اگر شورای هم باشد باید سیاست‌گذاری کنند نه این‌که دخالتی درروند اجرای احزاب داشته باشد. ما نباید فرصت را از دست دهیم. زمان برای انتخابات کم است، رقبای ما از مدت‌ها قبل کار انتخاباتی‌شان را شروع کرده‌اند ولی ما هنوز اقدامی انجام نداده‌ایم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =