ایسنا نوشت:

قائم مقام ستاد سوخت کشور به خریداران خودروهای خارجی توصیه کرد که تعهدی در قبال شماره گذاری خودروهای وارداتی قبول نکنند.

شفیعی صبح امروز در نشست خبری با اعلام آمادگی ستاد سوخت کشور برای ورود بخش خصوصی به طرح اسقاط خودروها گفت: یکی از طرح‌های مهم دولت در راستای کاهش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل فرسوده، طرح خروج این خودروهای فرسوده است که با گذشت یک دهه از اجرای این طرح، حدود یک و نیم میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

او با بیان اینکه در این 10 سال بیشترین حد خروج خودروهای فرسوده موفق به اسقاط 250 هزار خودرو شده و در کمترین حالت 72 هزار خودرو اسقاط شده است، گفت: امسال با تغییر روند خروج خودروهای فرسوده شاهد افزایش گرایش صاحبان این گونه خودروها برای اسقاط خودروهایشان هستیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال هدف، از رده خارج کردن 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده محقق می‌شود.

قائم مقام ستاد سوخت کشور با بیان اینکه در حال حاضر 126 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: سئوالات و ابهاماتی وجود داشت مبنی بر اینکه چرا مراکز اسقاط خودرو توسعه نمی‌یابند که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و نظر مثبت رئیس ستاد سوخت، توسعه کیفی و کمی مراکز اسقاط در دستور کار قرار گرفت.

شفیعی با بیان اینکه سرمایه گذاران و اشخاص حقوقی می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را بدون انحصار و مشکلی در این حوزه ادامه دهند گفت: این توسعه کیفی و کمی علاوه بر پاسخگویی به نیاز بازار، سبب می‌شود که شاهد توسعه کمی این گونه مراکز باشیم و اشخاص حقوقی می‌توانند با حضور در ادارات وزارت صنعت، معدن، تجارت، مجوزهای اولیه را کسب و با مراجعه به پلیس راهور استان مربوطه، موافقت‌های لازم را اخذ و بعد از آن کد فعال سازی از ستاد را دریافت کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

او با بیان اینکه ارتقای کیفی مراکز در دستور کار قرار دارد،‌ ادامه داد: خودروهای فرسوده شامل موادی هستند که می‌توان با بازیافت آنها سرمایه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرد که این منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی و استانداردهای بین المللی است.

قائم مقام ستاد سوخت کشور با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به اسقاط خودرو می‌تواند موانع و ابهامات در این حوزه را برطرف کند، گفت: سرمایه گذاران می‌توانند با شفافیت به رقابت با یکدیگر بپردازند و افراد علاقمند می‌توانند با مراجعه به سایت hamsu.ir اطلاعات کافی را در این زمینه اخذ کنند.

او در پاسخ به این سوال که ورود سرمایه گذاران به چرخه اسقاط خودرو چند درصد سود برای آنها دارد، گفت: میزان سودآوری مراکز اسقاط خودرو بستگی به عملکرد مراکز دارد به گونه‌ای که مراکزی در این حوزه وجود دارند که به دلیل عملکرد ضعیفشان تقریبا تعطیل شده‌اند؛ اما برخی مراکز شاهد سود صد در صدی در این حوزه هستند.

او با بیان اینکه در این سه ماه کمتر از 60 هزار دستگاه اسقاط شده است، گفت: شاهد گرایش و ثبت نام افراد برای اسقاط خودروهایشان هستیم.

قائم مقام ستاد سوخت کشور با بیان اینکه در طرح جدید اسقاط خودرو بر عهده وارد کنندگان خودرو گذاشته شده است و به ازای ورود هر خودروی خارجی باید 4 خودرو اسقاط شود، گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که وارد کنندگان قراردادهایی را با خریداران خودروهای خارجی امضاء می‌کنند که بر اساس آن تعهد شماره گذاری بر عهده خریدار است، اما این در حالیست که بر اساس قانون اولین شماره گذاری خودروی خارجی پس از ورود به کشور تنها و تنها بر عهده وارد کننده است و هیچ خریداری نباید متعهد شود؛ چرا که قطعا متضرر می‌شود. بر اساس قانون، وارد کنندگان خودرو باید نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده اقدام کنند.

او همچنین گفت:‌ در طرح جدید به ازای ورود هر خودروی خارجی، چهار خودرو باید از رده خارج شود، هرچند که زحمت آن بر دوش وارد کننده است و باید خودشان با مالک به توافق برسند که این قطعا به نفع کشور است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سورنا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    17 3
    خب این فقط به درد پولدارا و وارد کننده ها میخورهمردم ساده چرا حق ندارن با تعرفه صفر خودرو خارجی سوار شن؟ همه آرزوهامونو انگار تو این مملکت باید به گور ببریم...
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    11 7
    خودروی فرسوده رو از 1.5 میلیون رسوندید به 4.5 میلیون..کجای قانون گفته که وظیفه واردکننده اسقاط خودرو است؟؟؟؟تو یه سری ماشینها سهم خودروی فرسوده از گمرکی بیشتر است و این ظلم به ملته که میخاد ماشین 100 میلیونی سوار شه و جونشو نجات بده از مونتاژهای چینی...
  • matin IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    7 4
    من الان ده روز هست می خوام چهل دستگاه خودرو فرسوده تهیه کنم ولی قیمتش بالا هست برای چی دولت می گه سه میلیون ولی نمی فروشه دلال قیمت بالای چهار میلیون میده که برای من نمی صرفه اینجا کی پاسخگو هست....