مهدی جهانگیری:شرایط هیجانی بعد از تحریم می‌تواند منجر به انجام برخی حرکات پوپولیستی شود.

نایب رئیس اتاق تهران گفت: مهمترین تقاضای بخش خصوصی امروز این است که سکان اقتصاد کشور به دست بخش خصوصی باشد و در فضای پساتحریم، اتاق بتواند نقش آفرین باشد.

به گزارش خبرآنلاین؛ مهدی جهانگیری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بعد از تحریم، دولت یازدهم باید از عصاره مدیریت دولتی کشور به خوبی استفاده کرده و تجارب ارزشمند گذشته را در حوزه پساتحریم به خوبی مورد استفاده قرار دهد.همانگونه که تاکید مقام معظم رهبری بر پرهیز از اقتصاد دولتی است باید اداره اقتصاد در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود؛لذا انتظار داریم استمرار عقلانیت دولت که در دو سال اخیر در اقتصاد راهگشا شد، در حوزه پساتحریم نیز مشاهده شود، چرا که شرایط هیجانی بعد از تحریم می‌تواند منجر به انجام برخی حرکات پوپولیستی شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصادی پساتحریم با حضور اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در اتاق تهران یادآور شد:هم‎اکنون تاسیس هر گونه بانک خارجی ممنوع است و دولتباید با اصلاح قانون راه را باز کند.

او افزود: امروز تهدید جدی فعالان اقتصادی، بازار ایران است که می تواند تبدیل به یک بازار جذاب برای واردات شود. از سوی دیگر، اقتصاد ما بانک‌محور است و در قانون نظام پولی و مالی، تاسیس هر گونه بانک خارجی ممنوع شده ، بنابراین انتظار می‌رود با اصلاح قانون نظام پولی و مالی در شرایط رقابتی قرار گیرد.

جهانگیری تصریح کرد:  اصل ۴۴ قانون اساسی نقطه عطف اقتصاد ایران بود که متاسفانه به بدترین شکل اجرا شد و انتظار می‌رود دولت با پایش واگذاری‌ها، بخش‌های واقعی دولتی را به فعالان اقتصادی بسپارد.

نایب رییس اتاق تهران بااشاره به اینکه دولت باید شرایط واگذاری ها در حوزه سهام عدالت را تغییر داده و به معنای واقعی مالکیت واگذار شود،گفت:در حال حاضر همچنان مدیریت این سهام در ید دولت است.

وی ادامه داد: در بخش قوانین و مقررات انتظار داریم با تشکیل کارگروهی در وزارت امور اقتصادی یک بار دیگر قانون سرمایه‌گذاری خارجی مورد بازنگری قرار گیرد تا فضا رقابتی‌تر شود.

ناجیان اقتصاد در داخل کشور هستند

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران  نیز در این نشست با تاکید بر اینکه ناجیان اقتصاد ایران آنسوی مرزها نیستند،گفت: سرمایه‎گذاران خارجی را نباید به شرکای شبه دولتی معرفی کرد.

وی افزود: امروز که توافق هسته‌ای به ثمر رسیده، مردم به اقتصاد کشور امیدوارند و چشم دوخته‌اند؛ اگر چه سال ۹۴ را سال سختی برای اقتصاد می‌دانند و در خوشبینانه‌ترین سناریوها، پیش‌بینی رشد یک درصدی را داشته‌اند،اما بزرگترین سرمایه ما امروز امیدی است که در دل صاحبان کسب و کار به وجود آمده است و ما مسئویت حراست از آن را داریم .

خوانساری با بیان اینکه امیدواریم همان‌طور که برای سرمایه‌گذاران خارجی آغوش باز از سوی دولت وجود دارد، برای سرمایه‌گذاران داخلی نیز این امکان فراهم باشد،عنوان کرد: اقتصاد ایران هیچ‌گاه سرمایه‌گذار مستقیم خارجی بدون حضور شرکای داخلی را به چشم ندیده است.

او ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی زمانی که به اقتصاد پر از دست‌انداز ایران می‌آیند، در مقابل موانع کسب و کار کمر خم می کنند، بنابراین نباید رویای مردم برای ایجاد اشتغال را با دلخوش کردن به سرمایه گذاری‌های خارجی نقش بر آب کرد.

خوانساری تاکید کرد: از دولت انتظار می‌رود به جای میزبانی شرکت‌های خارجی، مقدمات همکاری مشترک بین بخش‌های خصوصی با سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کند، نه اینکه سرمایه‌گذاران خارجی را به شرکای جدید شرکت‌های شبه دولتی تبدیل کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مقررات متعدد اقتصادی را  مانع حرکت بخش خصوصی در دوره جدید بعد از تحریم ها توصیف کرد و گفت:امروز بیش از هر زمان دیگری این قوانین و مقررات نیازمند پایش است تا بتوان سد مستحکم مقابل سرمایه‌گذاری‌ها را از میان برداشت و امید داریم دولت اولویت خود را یکسان‌سازی و پایش مقررات زاید قرار دهد. این درحالی است که دولت از بخش خصوصی برای تدوین آئین‌نامه‌ها و قانون رفع موانع تولید نظرخواهی نکرده است.

وی یکی از مهمترین خواسته های بخش خصوصی را اجرای ارز تک نرخی ذکر کرد و یادآور شد: چند نرخی بودن ارز امروز باید با تصمیم قاطع دولت کنار گذاشته شود.

خوانساری همچنین گفت: دولت نه تنها در سال‌های گذشته کوچکتر نشده ، بلکه شرکت‌های دولتی به حاکمان مطلق اقتصاد ایران تبدیل شده‌اند و انتظار می‌رود که شعار واگذاری به بخش خصوصی را به عرصه عمل بیاورند و یادگار ماندگار دیگری از خود به جای بگذارند.

اقتصاد دولتی دوای درد نیست

در ادامه این نشست محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد دولتی دوای درد نیست و اگر قرار بود اقتصاد متکی به نفت به خوبی جواب بدهد، عربستان با ۹۰۰ میلیارد دلار ذخایر نفتی باید یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد دنیا بود.

وی افزود: پس از تحریم بخش خصوصی آنقدر تکامل یافته است که می‌تواند گام بزرگی را در اقتصاد بردارد و فضای اقتصادی برای بخش خصوصی باید هموارتر شود.

او با بیان اینکه رفت و امد هیات‌های اقتصادی در زمانی می‌تواند پاسخ مثبت به اقتصاد ایران ارائه دهد که خصوصی‌سازی به شکل واقعی صورت گرفته باشد،تصریح کرد: در غیر این صورت، باز هم خارجی‌ها با دولت وارد شراکت می‌شوند که این موضوع نمی‌تواند به تکامل اقتصاد ایران منجر شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =