اختلاف درآمدی چطور مردم را به کارآفرینان بدبین کرد؟

سایت صدای اقتصاد نوشت:

 فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند یکی از نگرانی های فعلی اقتصاد ایران مشکلات مربوط به ساختار نگاه دولتی حاکم براقتصاد ایران است.

سید حامد واحدی خزانه دار اتاق تهران در این زمینه گفت: خوشبختانه نگاه دولت به بخش خصوصی در قیاس با چند دهه قبل تغییر کرده و امروز شاهد هستیم که چهره های اثرگذار دولتی تلاش می کنند برای تصمیم گیری های کلان نظر بخش خصوصی را هم جویا شوند. بنابراین آنچه به عنوان نگاه کلی مطرح می شود، رفتارهای آمیخته با احترام با بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: البته یک نکته را نباید فراموش کرد. ساختار اقتصادی ایران کاملا دولتی است. در روزهای پس از انقلاب جو حاکم برکشور برآمده از ایده هایی بود که نگاه دولت محور به معنای توزیع منابع نفتی را ترویج می کرد. همین نگاه هرچند در سال های بعدی قدری تعدیل شد ولی به طورکامل از بین نرفت. امروز خوشبختانه بدنه تصمیم گیر دولتی، مشوق بخش خصوصی و نگاه بخش خصوصی است ولی بدنه اجرایی به معنای مدیران برخی ادارات دولتی همچنان از همان نگاه دولت به معنای قادر مطلق پیروی می کنند. برهمین اساس وقتی وزیر یا معاون وزیر تصمیمی می گیرند، معنایش اجرای این تصمیم در بدنه کارشناسی نیست.

واحدی افزود: متاسفانه شکاف درآمدی و هزینه ای که طی سال های گذشته در میان خانوارهای کشور ایجاد شد، به این جو دامن زده است. قدرت خرید خانوارها براساس آمارهای رسمی کاهش قابل توجهی داشته است. نتیجه افزایش نابرابری هم ترویج نگاه ضد بخش خصوصی و کارآفرینی در کشور شده است. به این معنا که طبقه کمتربرخوردار احساس می کند، گروهی که کارآفرینی می کنند یا به اصطلاح ثروت دارند، منابع کشور را در اختیار گرفته است. این نگاه اشتباه مطلق است چراکه اساسا کارآفرینان کشور همان نه تنها در خدمت منافع سرمایه داری به معنای غربی آن نیستند، بلکه برای کمک به طبقه محروم جامعه تمام سرمایه خود را به کارخانه و صنعت تبدیل می کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: این نگاه ناخواسته به بدنه اجرایی دولت ها هم سرایت می کند. فرض بگیرید، کارمند یک نهاد دولتی که تصمیم گیری در مورد یک کارخانه صنعتی را در دست دارد، نمی تواند فارغ از فضای اجتماعی کشور رفتار کند. به طور مثال ما در کشور قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را داریم. یکی از بندهای همین قانون می گوید دولت برای اتخاذ هرتصمیمی باید نظر بخش خصوصی را جویا شود ولی همین چند هفته قبل آیین نامه ای مصوب شد، بدون اینکه یک پرسش ساده در مورد عواقب آن از بخش خصوصی شده باشد. آیین نامه های جدید ابلاغی رفع موانع تولید رقابت پذیر بدون حضور و ارائه دیدگاه بخش خصوصی کشور، مصوب و جهت اجرا ابلاغ شد که همگی می دانیم در مرحله جرا با اشکالات بسیاری مواجه می شود. این نوع رفتارها نشان می دهد برخلاف جو حاکم برنظام تصمیم گیری کشور، برخی بخش های اجرایی دولت ها هنوز تمایلی به همراهی با بخش خصوصی ندارند.

واحدی افزود: اما در همین شرایط هم حضور چهره هایی مانند معاون اول رئیس دولت، وزیراقتصاد، وزیرصنعت و رئیس کل بانک مرکزی در نهادی مانند اتاق بازرگانی مشخص می کند، بخش اثرگذار و تصمیم گیر اقتصادی کشور نگاه حمایتی به بخش خصوصی دارد. مسولیت همه ما این است که این نگاه را گسترش و بسط دهیم. وقتی وزرای محترم دولتی حاضر می شوند، برای شنیدن درددل های صنعتگران و کارآفرینان کشور به نهاد تخصصی آنها بیایند، معنایش پذیرش باور حمایت از بخش خصوصی در صدر حاکمیت اقتصادی کشور است.

واحدی بیان داشت: در چنین شرایطی نگاه طبقه متوسط جامعه به وضعیت معاش است. در صورتی که اختلاف درآمدی یا همان شکاف درآمدی در کشور کاهش یابد، بدنه اجتماعی کشور هم می پذیرد کارآفرینی ارزش و افتخار است و همه مردم در جهت همراهی با تولید قدم برمی دارند. امروز این فرصت طلایی برای ما ایجاد شده تا از فضای اقتصادی پساتحریم استفاده کنیم و با توجه به دیدگاه مدیران عالی رتبه کشور که همان اتکا به بخش خصوصی است، اقتصاد ایران را به سمت رشد واقعی پیش ببریم.

او اضافه کرد: با این وجود بخش خصوصی و دولت باید تلاش کنند تا افق های نگاهشان را یکسان کنند. دولت نباید بی نظربخش خصوصی تصمیم گیری کند. وقتی بخش خصوصی توانمند شد، اشتغال در کشور ایجاد می شود و در نتیجه آن فاصله درآمدی کاهش می یابد. وقتی هم مردم به سطح قابل توجهی از توانمندی مالی رسیدند، قطعا همگی برای رشد اقتصاد تلاش می کنند. قرار نیست بخش خصوصی مورد نکوهش مردم باشد. بخش خصوصی در دوران سخت تحریم ها، سنگر اقتصاد را خالی نکرد و امروز هم می تواند با همراهی دولت، وضعیت اشتغال را با سرمایه گذاری های جدید سامان دهد.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بیشترشان به تنهایی به این جایگاه نرسیدن با استفاده از رانتهای دولتی بوده سر نخشان رو بکشید به سازمانی یا نهادی وصل هستند