عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر درگذشت

ایسنا نوشت: عبدالرحیم جعفری پیشکسوت حوزه نشر در سن 96سالگی از دنیا رفت.

علی دهباشی با تایید خبر درگذشت بنیان‌گذار انتشارات امیرکبیر گفت: آقای جعفری نیمه‌شب گذشته در بیمارستان ایرانمهر درگذشت.

به گفته سردبیر مجله «بخارا»، جعفری الگویی را در نشر ایران بنیان‌ گذاشت که سال‌هاست ناشران موفق ما سعی می‌کنند همچنان از روش و ایده‌های او بهره جویند.

 عبدالرحیم جعفری بنیان‌گذار و مدیر اسبق انتشارات امیرکبیر از سوم مهرماه در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بیمارستان بستری بود و از شامگاه چهارشنبه نهم مهر به کما رفت.

جعفری متولد سال ۱۲۹۸ در تهران بود. او سال ۱۳۲۸ پس از ازواج با دختر برادر مدیر چاپخانه علی‌اکبر علمی، در اتاقی در طبقه دوم چاپخانه آفتاب، واقع در خیابان ناصرخسرو، انتشارات امیرکبیر را پایه‌گذاری کرد.

جعفری در سال‌های فعالیتش می‌کوشید تا در حوزه‌های مختلف، کاستی‌های موجود در زمینه کتاب را مرتفع سازد. از فعالیت‌ها و افتخارات او می‌توان به تأسیس چاپخانه بزرگ بخش خصوصی، ۳۰ سال خدمت به چاپ و نشر کتاب در مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ ۲۸۰۰ عنوان کتاب، تأسیس 12 کتاب‌فروشی و دریافت لوح تقدیر از «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد.

کتاب «در جست‌وجوی صبح» به خاطرات عبدالرحیم جعفری اختصاص دارد که سال 83 در دو جلد و 1224 صفحه در انتشارات روزبهان منتشر شد.

جعفری در بین کتاب‌هایی که منتشر کرده، همچنین ناشر کتاب‌های طلایی برای کودکان در مؤسسه انتشارات امیرکبیر بوده است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    33 0
    روحش شاد.
  • سپهر A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    27 0
    خدا بیامرزه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    18 0
    روحش شاد. یادش گرامی
  • بهزاد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    24 0
    روحش شاد و غریق رحمت باد.... گاهی انسان به غربت اصحاب نشر افسوس می خورد... آنها به اندازه خدمتی که می کنند قدر نمی بینند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    59 0
    چقدر قشنگ موضوع را ماسمالی کردید نگفتی ایشون همون کسی بود که به نشر ایران عزت بخشید و بعد از انقلاب با مصادره انتشارات امیرکبیر تمام زحماتش به باد رفت و هرچه در این 36 سال تلاش کرد نتونست اموالی که اینهمه براشون زحمت کشیده بود پس بگیره نگفتی کتاب خاطراتش 3 جلدی بود و جلد سوم که به نحوه مصادره امیرکبیر و دادگاهها و دشمنی ها پرداخته بود اجازه چاپ نگرفت نگفتی که پسرش بدون هیچ جرمی سالها نتونست مجوز انتشارات نشرنو رو بگیره و خیلی ظلمهای دیگه خدا بیامرزدش و این ملت رو به راه راست هدایت کنه که 60هزار نفر دنبال جنازه یک فوتبالیست جوان میروند ولی کسی مرثیه ایی در مرگ مجاهد راه روشنگری این مملکت که اقلا" 12 سال زحمت چاپ کتابهای درسی رو بدون گران کردن کشید نمیخونه .
    • وحید زنجان اوغلی A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      29 0
      واقعا آفرین مثل اینکه علم تو کشور ما جایگاهی نداره و الا فوتبالیست شدن خیلی راحته ولی عبدالرحیم جعفری شدن خیلی کار و تلاش میخواد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    15 0
    و این 11 مهر غمگین....
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    12 0
    روحشان شاد
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    11 0
    خدایش بیامرزد او را که هیچ قدرش ندانستیم . . .
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    25 0
    چرا نمی نویسید که چه بر سر این بزرگمرد و انتشاراتش آمد؟
  • امیر A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    8 0
    خدا بیامرزدت. من که هنوز کتاب های امیرکبیر را می خوانم و به روان بانی اش رحمت می فرستم.
  • سعدى A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    10 0
    ازشماردوچشم يك تن كم/ وزشمارخردهزاران بيش. كم مانندبودوپركارباپشتكارى مثال زدنى، چون اوبه تعدادانگشتان دست نداشتيم، دروصف اووصفات حسنه اش نويسندگان ودانشمندان بايستى قلمفرسائى نمايندتاشايدبتوان اندكى جبران مافات شودروحش شاد يادش گرامى وراهش پررهروباد
    • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      2 0
      درود بر شما و سعدی جاوید . خداوند رحمت کند این مرد بزرگ رو و چشمان مارو به امثال ایشون که کم هم نیستند ولی بی حاشیه و بی تکلف زندگی میکنند باز کناد .
  • فاطمه A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    14 0
    روحش شاد. انها که دنبال جنازه فوتبالیست رفتند کار خطایی نکردند مشکل از ما کتابخوانها است که به اندازه فوتبال دوست ها همت نداریم .من که اصفهان زندگی می کنم اما امیدوارم فرهنگدو ستان در تهران جبران انچه بر ایشان رفت را در تشیع شان انجام دهند .
  • سینا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    6 0
    خداوند مهربان ایشان را غریق رحمت خویش فرماید. ایشان مؤسس و مالک انتشارات خوارزمی هم بودند که این روزها خبر از مصادره آن توسط یکی از سازمان‌های فرهنگی غیردولتی کشور به عنوان اینکه بخش زیاد سهام آن در اختیار این سازمان هست منتشر شده
  • امیر A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    7 0
    با خودش عهد کرده بود هر وقت از زندان خلاص شود به پابوس حضرت رضا برود و آزاد شد و رفت و یک سری هم به شاهنامه‌ای که منتشر کرده بود زد، در آرامگاه فردوسی، خانواده‌ای دور شاهنامه جمع شده بودند و پدر خانواده می‌گفت عجب مرد بزرگی بود «امیرکبیر» خدایش بیامرزد
  • فرهاد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 0
    کاش صنعت نشر ما ده نفر مثل عبدالرحیم جعفری داشت. اون عزیزانی که به‌ناحق ایشون رو زندانی کردن و انتشارات امیرکبیر و اموالش رو ازش گرفتند چه‌جوری می‌خوان در برابر ترازوی عدل پروردگار پاسخگو باشند؟ درود بر تو بزرگمرد شریف.
  • بی نام US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 0
    روحش شاد. کاش تهران بودم و می تونستم در تشیع جنازۀ این مرد که حق بزرگی به گردن تمام کتابخوانهای این کشور داره شرکت کنم. از دوستانی که تهران هستند خواهش می کنم که حتی الامکان در این تشییع جنازه شرکت کنند و نشون بدن که جعفری از یاد ماها نرفته.
  • م م IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 0
    از بچگی کتاب های مفید زیادی می دیدم که اولش آرم انتشارات امیرکبیر بود ...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    5 0
    هر کتابی که امیرکبیر چاپ می کرد مطمئن بودیم که هم محتوا و هم سروشکل چاپی درستی دارد.وسواس و علاقه ایشان مثال زدنی بود نه مثل برخی ناشران که کتابساز هستند نه ناشر.خدایش بیامرزد که هرچه به دست خود و با همت خود رشته بود بعد از انقلاب عده ای از وی گرفتند و پنبه کردند.
  • محمد دبیر FI ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    کتاب خاطرات عبدالکریم جعفری را بنام در جستجوی صبح مطالعه کردم و بسیار متحول شدم زیرا ایشان با وجود سختی ها و ناملایمات زیادی که در زندگی مواجه شده بود و ا هیج شروع کرده بود به مدارج عالی در نشر و توسعه فرهنگی نایل امده بود واستقامت و پشتکار او بسیار قابل تحسین است اما حیف که بجای تقدیر و قدردانی اموالش را مصادره و از هستی ساقطش کردند و ناجوانمردانه مورد ظلم و ستم قرار گرفت این است سزای کسی که در این مملکت به علم و دانش بها میدهد و نتیجه یک عمر تلاش خستگی ناپذیر وطاقت فرسا اینگونه تباه میشود توصیه میکنم حتما کتابش را مطالعه کنید و ببینید چه جفایی در حق وی روا داشته و چگونه توانست با هیچ و دست خالی اما باتلاش های خستگی ناپذیر انتشارات امیر کبیر را بنیانگذاری کند خدایش بیامرزد