نتایج نظرسنجی‌ای که سال گذشته در دانشگاه تهران انجام شد نشان می‌دهد اکثریت کارشناسان صنعت هوافضای کشور، فناوری فضایی را برای افزایش کیفیت زندگی مردم می‌خواهند نه تبلیغات.

عباس خاراباف: اواخر سال گذشته در یک مراسم هوافضایی در دانشگاه تهران با حضور پرشمار کارشناسان، دانشجویان، فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، یک نظرسنجی درباره راهبردها و برنامه‌های فضایی کشور با همکاری انجمن هوافضای ایران برگزار شد. در این نظرسنجی جمعاً ۳۴۰ نفر از تمامی گروه‌های اعلام شده شرکت کردند که اکنون نکات جالبی از بررسی و تحلیل نتایج آن درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی کشور بدست آمده است.

میمون به فضا بفرستیم یا ماهواره‌های کاربردی را توسعه دهیم؟
در یک بخش از نظرسنجی سال گذشته از شرکت‌کنندگان درخواست شده بود تا اولویت موردنظر خود را در زمینه فناوری فضایی از بین چهار گزینه. «سامانه‌های ماهواره‌ای»، «پرتاب‌کننده‌ها (ماهواره‌برها)»، «زیرساخت‌ها و تجهیزات زمینی» و «سامانه‌های سرنشین‌دار» انتخاب کنند.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد اغلب گروه‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی اعتقاد دارند که توسعه فناوری در زمینه «سامانه‌های ماهواره‌ای» اولویت بیشتری دارد. فعالان بخش دولتی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور پس از ماهواره‌ها، «توسعه پرتاب‌کننده‌ها» را به‌عنوان اولویت دوم پیشنهاد می‌کنند. بخش خصوصی نیز پس از توسعه ماهواره‌ها، «توسعه فناوری در زمینه زیرساخت‌ها و تجهیزات زمینی» را در اولویت دوم به حساب می‌آورند.

اما نکته جالب‌تر اینجاست که تنها ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که «توسعه سامانه‌های سرنشین‌دار» باید اولویت اصلی برنامه‌های فضایی کشور باشد.

این در حالی است که برنامه پرتاب میمون به فضا در راستای برنامه سرنشین‌دار ایران در دولت دهم به شدت مورد حمایت قرار گرفت و بارها رییس دولت وقت علاقه خود را به این موضوع به وضوح اعلام کرد. دکتر محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود حتی اعلام کرد که اولین داوطلب جهت سفر به فضا با فضاپیمای ایرانی است.

این در حالی است که مهندس محمد اسلامی معاون وزیر دفاع در دولت تدبیر و امید در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده است که برنامه اعزام به فضا در برنامه ده‌ساله دوم پیگیری خواهد شد. همچنین با توجه به اظهارات مسئولان مختلف به نظر می‌رسد دولت یازدهم در نظر دارد بیشتر از فضا برای افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده کند.

غرور ملی صرف مهم‌تر است یا خدمت به مردم؟
در بخشی دیگر از نظرسنجی مذکور از شرکت‌کنندگان درخواست شده بود تا مناسب‌ترین گزینه را برای تبیین هدف و جهت‌گیری اصلی بخش فضا از میان چهار گزینه «ارتقای غرور ملی»، «ارتقای توان بازدارندگی (امنیت ملی)»، «توسعه علم و فناوری» و «توسعه خدمات فضایی به منظور افزایش رفاه جامعه» انتخاب کنند.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که بخش غالب جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی (۷۰ درصد) به دنبال توسعه علم و فناوری و خدمات فضایی جهت افزایش رفاه جامعه است. به همین صورت بخش کوچک‌تری از این جامعه (۳۰ درصد) به دنبال «ارتقای غرور ملی» و «افزایش توان بازدارندگی» از طریق فناوری فضایی است. افراد شرکت‌کننده از طرف بخش دولتی جهت‌گیری خاصی در این زمینه نداشتند و تقریباً پاسخ‌ها بین سه گزینه ارتقای توان بازدارندگی (افزایش امنیت ملی)، توسعه علم و فناوری و در نهایت توسعه خدمات و کاربردهای فضایی به میزان مساوی تقسیم شده بود.

اما جالب‌ترین نکته نتایج نظرسنجی این است که تنها حدود ۱۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان هدف اصلی از پرداختن به فناوری فضایی را ارتقای غرور ملی می‌دانند.

درحالی‌که طبق گفته مسئولان فضایی در دولت قبل پروژه‌های انجام‌شده با هدف ارتقای غرور ملی انجام می‌گرفت (اینجا را ببینید)  ولی دولت تدبیر و امید از اولین روزهای آغاز فعالیت خود توسعه علم و فناوری و افزایش کیفیت زندگی مردم را هدف خود اعلام کرده است. حتی سال گذشته در مراسم روز فناوری فضایی، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت تدبیر و امید با یک موضع‌گیری رسمی و در سخنرانی‌های خود به وضوح درخواست کرده بود تا از فناوری فضایی برای افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده شود.

آیا مشکل اصلی مدیران فضایی دولت قبلی هستند؟
چهار گروه متنوع از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سال گذشته مهم‌ترین عامل توسعه حوزه فضایی را مدیریت می‌دانند و آن‌ها از بین چهار عامل منابع مالی، منابع انسانی، مدیریت و تعاملات بین‌المللی، ضعف مدیریت را به عنوان مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین مانع توسعه فضایی در کشور حساب می‌کنند.

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبر کشور پس از مدیریت به ترتیب عوامل منابع انسانی و منابع مالی را بخش قابل‌توجه در توسعه فناوری فضایی در کشور دانسته‌اند؛ اما دانشجویان پس از مدیریت، منابع مالی را دارای اثربخشی بیشتری می‌دانند.
شاغلین و فعالان بخش خصوصی کشور نیز پس از مدیریت، به ترتیب منابع انسانی و تعاملات بین‌المللی را به عنوان مهم‌ترین عوامل توسعه فناوری فضایی در کشور انتخاب کرده‌اند.

درحالی‌که بخش دولتی پس از مدیریت به ترتیب منابع مالی و تعاملات بین‌المللی و روابط خارجی را از عوامل اصلی توسعه فناوری فضایی در کشور می‌دانند.

علاوه بر نتایج این نظرسنجی، در محافل کارشناسی غیررسمی بسیاری از کارشناسان مسئله و مشکل اصلی برنامه‌های فضایی کشور را مدیران باقی‌مانده از دولت قبل می‌دانند و بعد از تغییرات ساختاری فضایی کشور تغییر مدیران متخلف باقی‌مانده از دولت قبل و تحویل سکان فضایی کشور به افراد با صلاحیت و دارای توانایی مدیریت را از مهم‌ترین اولویت‌ها می‌دانند.

همه این‌ها در حالی است که مسئولان دولت تدبیر امید در اظهارات رسمی خود از تخلفات مالی و سیاسی رخ‌داده در سازمان فضایی در دولت قبل خبر داده‌اند. همچنین برخی از اظهارنظرهای رسانه‌ای نشان از نفوذ جریان‌های سیاسی خاص (که فعالیت‌های آن‌ها مورد انتقاد اکثریت مردم قرار دارد) به ساختار فضایی کشور در دولت قبل دارد.

تشکیل مرکز ملی فضایی و تغییرات ساختاری فضایی کشور توسط حجت‌الاسلام روحانی نیز توانسته است موافقت بسیاری از کارشناسان فعال این عرصه را جلب کند (اینجا را ببینید).

تخریب دولت تدبیر و امید به هر بهانه موجود
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره فجر در ۱۳ بهمن امسال بهانه جالبی برای منتقدان دولت تدبیر و امید شده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از آن‌ها این موفقیت را به‌جای اینکه به تلاش محققان و مهندسان جوان کشور در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان صنایع هوافضا و صاایران نسبت دهند، آن را به رییس دولت قبل نسبت داده و در مرحله دیگری از جنجال رسانه‌ای، دکتر روحانی را متهم به نابودی و انحلال سازمان یا پژوهشگاه فضایی کشور می‌کنند. این اظهارنظرهای یک‌سویه در حالی شکل می‌گیرد که اولاً تغییرات ساختاری بخش فضایی کشور چند روزی است که مورد تصویب دولت قرار گرفته و اعلام شده است که هیچ تصمیمی برای نابودی یا انحلال نیست. همچنین فرمان پرتاب ماهواره فجر با دستور مستقیم رییس‌جمهور و با حمایت وی انجام گرفته و از طرفی به‌وضوح مشخص است سازمان یا پژوهشگاه فضایی در کسب این موفقیت نقش نداشته‌اند. (اینجا را ببینید)

همچنین قابل‌ذکر است که فعالیت‌های فضایی کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مدیون سیاست‌های خاص یک دولت خاص نیست و تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که ریشه این فعالیت‌ها به دولت‌های قبل‌تر از دولت دکتر احمدی‌نژاد برمی‌گردد.

انتقادها سهواً یا به عمد، آن‌قدر چشم‌بسته انجام می‌شود که در برخی موارد حتی تصمیم دولت تدبیر و امید برای انتقال سازمان و پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (که به گفته بسیاری از کارشناسان جهت چابک‌سازی و اصلاح ساختاری مفید بخش فضایی صورت گرفته است) را مساوی نابودی یک نهاد دیگر به نام سازمان صنایع هوافضا و یا تأثیرات منفی آن در سامانه‌های پرتابگر و ماهواره‌برها می‌دانند. درحالی‌که سازمان صنایع هوافضا سال‌هاست که به عنوان یک نهاد زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به فعالیت‌های مختلفی از جمله توسعه ماهواره‌برها می‌پردازد و هیچ تغییر ساختاری در این سازمان انجام نشده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدي نژاد RO ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    دست از سرم بردار
    • بی نام GB ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      79 5
      کی رفتی رومانی؟
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      96 22
      مموتی هی کرم و میمون فرستادی فضا برای ما جوونا نون و آب شد؟
    • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      هدف احمدی نژاد : خددمت هدف دولت بعدی : خودنمایی
    • حسین A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      67 13
      تحلیل مسخره تر از این ندیده بودم مگه روحانی یا احمدی نژاد مدیر این پروژه ها هستن آدمای مغرض ، این پروژه ها هدف دارن و رییس جمهور فقط حمایت میکنه از اونا که آقای روحانی هم تمام تلاششو کرد تا این ماهواره پرتاب نشه ولی نتونست کاری کنه چون..... خودم مطمینم منتشر نمیشه
  • کارشناس ناسا 2016 A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    متاسفانه تاخیر دولت در ساماندهی به سازمان و پژوهشگاه فضایی و کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد و مساله دار قبلی سبب عصبانیت ایشان از آشکارشدن عملکردشان و در پی آن تسویه حساب با برخی از بهترین و خبره ترین کارشناسان شده است.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      الان مردم بیشتر به نون شب نیاز دارن تا ماهواره و میمون در فضا وغیره
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    الان عوامل احمدي نژاد و سازمان فضايي انحرافي باز ميان يه نكته پيدا مي كنن الكي جو ميدن ميگن: نويسنده بي سواده نميفهمه فقط ما مي فهميم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      این ادبیات که گفتید فقط در شان دولت تدبیر و امید هست نه دولت قبل. اگرچه با تحلیل بالا تقریبا موافقم. برای من جالبه با اینکه یک ساله قدرت رو به دست گرفتید اما از هر فرصتی برای سیاه نمایی دولت قبل استفاده می کنید . البته این طبیعی است چرا که شما دشمن خونی احمدی نژاد هستید.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      54 18
      تا بوده چنین بوده اقای احمدی نژاد با تهمت به دیگران رای اورد خدا هم تو کاسه اش گذاشت چون کارهایی که میکرد برای رضای خدا نبود فقط برای بردن ابروی دیگران بود انهم به ناحق....
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    خوب معلومه احمدي نژاد به دنبال تبليغات و عوام فريبي بود
    • علی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      64 24
      نه اینکه بقیه دولت ها نبودن
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    27 3
    آقای خاراباف جوان انقدر هر روز داری ی چیزو تکرار میکنی که دیگه حرفات خسته کننده شده. فهمیدیم همه چی واسه دفاعه
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    44 9
    این تصور غلطی که که ایران هم باید هر کاری که آمریکا و روسیه در روند پیشرفتش آن هم هشتاد سلل پیش کرده انجام دهد. به عبارتی دیگر تفکری مضحک است.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      10 11
      حرف شما کاملا درسته اما این حرف مطمئنا به این معنی نیست که پرتاب ماهواره سودمند نیست
  • حمید A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    19 0
    نظرات چرا منتشر نمی شه؟
  • محمد A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    34 51
    سلام منبع و یا حداقل اسم شخصی که این مطالب را گرد آوری کرده، هم ذکر کنید. خیلی ممنون
    • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      17 4
      علیک سلام محمدجان حتی اگه یه نگاه سطحی مینداختی اسم نویسنده رو میدیدی. معلومه که فقط تیترو خوندی
    • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      19 3
      خوبی؟ اسمش رو بالا نوشته منبع رو هم ذکر کرده ای خدا محمود خودتی اسمت رو نوشتی محمد؟
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      10 1
      گونی بدم خدمتتون ؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      30 35
      اسم میخواد چیکار , گرداورنده این مطالب کسایی هستندکه به قول احمدی نژاد باید اب رو بریزند اونجاشون که میسوزه , هر چند که فایده ای نداره
    • یعقوب IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      3 18
      ... تا خدمتش برسیم
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    16 2
    این در حالی است که برنامه پرتاب میمون به فضا در راستای برنامه سرنشین‌دار ایران در دولت دهم به شدت مورد حمایت قرار گرفت و بارها رییس دولت وقت علاقه خود را به این موضوع به وضوح اعلام کرد. دکتر محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود حتی اعلام کرد که اولین داوطلب جهت سفر به فضا با فضاپیمای ایرانی است.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    33 71
    آن چه که عیان است چه حاجت به بیان است ,شما تحرک و چابکی دولت احمدی نژاد را چه در سطح ریاست جمهور ,و چه در سطح وزرا,میخواهید با دولت جناب روحانی یکی فرض کنید ؟ وزیری که در هنگام سخنرانی یادش میره چی گفته و چی میخواد بگه,خوب حال روزش معلومه , یا وزیری که در جواب خبر نگاری در خصوص رفع مشکلات و تکمیل مسکن مهر میگه"این طرح , طرح مزخرفی است" میخواد چی ازش برا مردم حاصل بشه , حالا فرض کنیم تمام کارهای احمدی نژاد در خصوص پرتاب ماهواره تبلیغاتی و نمایشی بوده ,خوب این دولت هم همین کار را کردید منتها با ماهواره و ماهواره بر ساخته شده دردروره دولت دهم,3500ساعت پروازیک رئیس جمهور با هلیکوپتر جهت سرکشی به پروژه ها و طرح های عمرانی, و رسیدگی نزدیک به مشکلات مردم محروم رکوردی است , که زدن آن مرد میخواد.
  • علي IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    درود و سلام بر اميركبير زمان جناب دكتر محمود احمدي نژاد
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      17 6
      علی جان شما هنوز در توهمات و تخیلات شیرین سیر میکنید برادر. دولت احمدینژاد بیشترین بودجه نفتی و گرانترین نفت را از ابتدای ملی شدن صنعت نفت تابحال را داشت و نه تنها همه را بدون حساب و کتاب حیف و میل کرد بلکه با ورود کالاهای چینی صنعت ایران را هم نابود کرد. دیگر بیشتر از این چه میخواهی عزیز دل برادر؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    15 7
    بهتر است ایجاد غرور ملی و خدمت به مردم هم راستا شوند. مثلا ساخت، پرتاب و بهره برداری عملیاتی از یک ماهواره مخابراتی یا سنجشی باعث رسیدن به هر دو هدف می شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    32 2
    کلا تا زمانیکه زیر ساختهای تکنولوژی اعم از الکترونیک،صنایع،شیمیایی،مکانیک،و سایر علوم در کشوری،بموازات هم پیشرفت نکنه ،صرف ارسال موشک به فضا بجز کار تبلیغاتی و بی اثر ،هیچ آورده مالی و دستاورد صنعتی نداره.
  • آقا محسن CA ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    17 15
    احمدی نژاد؟ هدف؟ شیب؟ بام؟
  • داش غلام فضایی IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    17 7
    باقی ماندن کارشناسان در کویر بی تدبیری و برهوت فریبکاری دولت دهم ذمه ای است که گردن این دولت است. تا روزی که مدیرانی از جنس ظریف، هاشمی، زنگنه، فرجی دانا، ابتکار یا هر متخصص متعهدی که با عقل تدبیر امور کند بر این سازمان و پژوهشگاه بگمارد. تا آن روز توقف ما در دولت دهم حق الناسی است بر عهده دولت تدبیر و امید.
  • یک نفر A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    24 4
    آقا این جهاد کشاورزی چه ربطی به سازمان فضایی داره؟
  • حبیب IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    28 24
    یعنی هرکاری احمدی نژاد کرده ببرید زیر سوالا
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    36 8
    روس ها چندین دهه قبل میمونی بنام لایکا ر ا به فضا فرستادند ؛با این طریق قدرت نمایی کردند و اخر سر هیچ بدست نیاوردند
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      5 1
      لایکا سگ بود نه میمون
  • بی نام RO ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    25 18
    جان مادرتون ولش کنین دیگه . یعنی خدا نکنه شما از یکی خوشتون بیاد یا بدتون بیاد , طرفو یا به عرش میبرین یا به فرش
  • بی نام US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    80 20
    هم احموی نژاد و هم روحانی دو روی یه سکه هستن که ...
  • رضا A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    51 14
    مشکل کشورمان ماهواره و موشک نیست. حدود 60 سال پیش در سال 1957 شوروی سابق اولین ماهواره را به مدار 900 کیلونتری زمین فرستاد. امروز بعد از گذشت سالهای طولانی و هزینه هنگفتی که ارزشی برای مردم ندارد ماهواره به مدار 450 کیلومتری فرستاده ایم در این مدار و ارتفاع برای ماهواره امکان عکس برداری منظم از کل کره زمین وجود ندارد. هیچ کشوری هم ماهواره خود را در این مدار قرار نمی دهد بنابراین کشوری هم ار ایران برای پرتاب ماهواره به ایم در خواست نخواهد نمود. اگر بقیه کشورها مثل کره جنوبی و یا ژاپن اراده نمایند به راحتی امکان پرتاب موشک و فضا پیما را دارند ولی هزینه ها را در جایی هزینه میکنند که برای کشور و مردمش ارزش افزوده ای داشته باشد. شوروی سابق با تمام ماهواره ها و موشک هایش بدلیل فقر مردمش از هم پ
    • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      3 8
      شما در تحلیلتون، مساله ژئوپلتیک که مقدم بر اقتصاد است رو نادید گرفته اید. وضعیت ایران با ژاپن و کره جنوبی خیلی متفاوت است. این تفاوت هم مساله 35 سال اخیر نیست. 200 ، 300 سال اخیر به همین صورت بوده.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
      2 3
      بسیار عالی و منطقی
  • حسین IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    8 12
    هدف شما فقط یه چیزه: حمله به احمدی نژاد. یادتون رفته تاقبل ازدولت احمدی نژاد,سیاست مداران ما جرات پرتاب کردن ماهواره رو نداشتند ازترس اینکه آبروریزی بشه وشکست بخوریم.ولی این احمدی نژاد بود که باجرات پای این مساله ایستاد.چراتااین حد بی انصافی ؟
  • صادق A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    9 2
    چیزی که مهمتر از نون و ابه غرور ملیه اگر جوانان ما غرور ملیشون رو از دست نداده بودن که از کشور خارج نمیشدن و ما الان فرار مغز نماها رو نداشتیم.
  • سیدرضا A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 3
    در زمان احمدی نژاد گرانی , تورم و مفاسد اقتصادی هم در مسیر فضا بطرف بالا بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    فعلا که شماها دارید تبلیغ می کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 2
    بهمین تحلیل های من داروردی دلتون رو خوش کنید.......
  • مصطفی RO ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    احیای اعتماد به نفس و احساس قادر بودن یا ایمان به خود چیزی نیست که بتوان برایش قیمت گذاشت. ملتی که به خودش شک دارد همیشه دنباله رو و توسری خور است. کاری به هیچ دولتی ندارم .ولی در دولت قبلی شعار ما می توانیم با توسعه چند پروژه از جمله پروژه ارزشمند فضایی توانست تصور ناتوانی و طفیلی بودن و هیچ چی نبودن را به چالش جدی بکشد بله ما هم آدمیم گرچه فرهنگ مستقلی داریم... دولت فعلی باید ثابت کند هم می توانیم و هم می خواهیم. ذلیل و سربار کسی نمی شویم و گرچه با همه تعامل داریم ولی ذلیلانه منت هیچ ناکسی را هم نمی کشیم. ابران آفتابه ساز نیست مهد تمدن گذشته بوده و به جایگاه واقعی خود باز خواهیم گشت.ایرانیان غیور به پیش