جماران نوشت: یادگار امام (ره) گفت: کسی که نام یک کتاب امام را نداند نمی تواند مدعی اجتهاد در تفکر ایشان شود و شناخت امام جز با شناخت فقه و فلسفه و عرفان و اصول ایشان ممکن نیست.

حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران‌رسانه های کشور به موضوع «تحریف» پرداخت و با بیان اینکه یکی از اقسام تحریف بی توجهی به «جهت صدور» مسائل است، اظهار کرد: بر اساس اصطلاح فقهی جهت صدور (یا شرایط محیطی) هنگامی می توان قضیه‌ای را به سایر قضایا تعمیم دارد که بتوان «الغاء خصوصیت» کرد بدین معنا که شرایط رخداد اول را بتوان از اصل آن رخداد جدا کرد، در غیر این صورت امکان تسری به سایر امور نیست.

وی افزود: اگرچه برخی احکام دین کلی هستند اما اغلب آنها ما مربوط به موارد خاص بوده و فقط در صورتی می توانیم آنها را به امور مستحدثه و جدید تسری دهیم که شرایط محیطی در صدور آن احکام قدیم دخیل نبوده باشد.

یادگار امام این موضوع را در مورد امام خمینی نیز صادق دانست و یادآور شد: اینکه جمله‌ای از امام را بدون ملاحظه مقطع زمانی و لحاظ کردن مساوی بودن یا نبودن شرایط آن زمان با امروز، پر رنگ کنیم کار درستی نیست. البته این امر در برخی موارد کاملا بدیهی است؛ مثلا در مورد جمله مشهور ایشان که «من توی دهن این دولت می زنم»، روشن است که نمی توان جمله را به دولت های بعد از انقلاب تسری داد زیرا منظور امام آخرین دولت رژیم سابق بود.

وی ادامه داد: فارغ از اینگونه موارد روشن، تشخیص موارد عمیق تر و جدی تر نیاز به افراد متخصص و مجتهدی دارد که عمری را با مکتب امام سر و کار داشته اند؛ اینگونه افراد می توانند بگویند که کدام شرایط زمانی و مکانی در مورد هرکدام از عبارات متعلق به امام موضوعیت دارد.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه فرق مبارک امیرالمومنین(ع) به نام قرآن و توسط افراد مقدسی که گول اجتهاد‌های غلط را خورده بودند شکافته شد، به موضوع «تناسب حکم و موضوع» در فقه پرداخت و گفت: در اسلام ربا حرام دانسته شده است اما در عین حال روایاتی نیز در جهت اثبات خلاف این موضوع نقل شده که به «حیل ربا» مشهور است؛ گرچه این روایات ظاهرا صحیح هستند اما برخی مجتهدان از جمله حضرت امام به عنوان کسانی که تمام عمر خود را صرف تفقه در سیره و سخنان اهل بیت (ع) کرده اند بر اساس عقل و ذوق فقاهتی خویش این روایات را غیر قابل استناد می دانند.

وی بر همین اساس نقش نسل اول انقلاب در تشخیص صحت عبارات منتسب به امام بسیار مهم برشمرد و با ذکر نمونه‌ای در همین مورد یادآور شد: در دهه شصت یکی از خاطرات رایجی که از امام نقل می شد این بود که ایشان هنگام خوردن هندوانه (برای دوری از لذّات مادی) روی آن نمک می‌پاشیده‌اند، در حالی که افراد نزدیک به امام و مجتهدان اندیشه ایشان می‌دانند امکان ندارد چنین عملی را انجام داده باشند، چرا که با ساختار تفکر ایشان آشنا هستند.

یادگار امام تصریح کرد: کسی نمی‌تواند از راه برسد، صحیفه امام را باز کند و جمله‌ای از ایشان را بدون ملاحظه شرایط خاص آن در بیاورد و پررنگ کند. به این نمونه‌ها در اصطلاح فقهی «قضیه فی واقعه» گفته می‌شود که نمی‌توان در موارد دیگر آنها را اجرا کرد، زیرا شرایط صدور آنها برای ما مجهول است و یا می دانیم که مربوط به شرایط ما نیست.

وی با اشاره به سخنان حاضران در جلسه اظهار کرد: در اینکه ما به امام احتیاج داریم و ایشان محور وحدت ماست یا اینکه ما امام را به عنوان کانون همه اقوام، جمعیت‌ها و جناح ها می دانیم و باید در راه ایشان گام برداریم، تردیدی نیست؛ این امر مورد اتفاق هر دو جناح مشهور کشور است اما برای رسیدن به این اهداف، امام را باید به عنوان پاسخگوی به نیازهای امروز بشناسیم.

سید حسن خمینی این امر را نیازمند اجتهاد مداوم در اندیشه امام دانست و تأکید کرد: کسانی برای اجتهاد در اندیشه امام مسئولیت و توانایی دارند که با آن سر و کار داشته اند.

وی یادآور شد: چند وقت پیش بسیاری از جریانات سیاسی از بازخوانی خط امام گفته بودند، در این باره باید گفت کار شما ایرادی ندارد اما لطفا پیش از آن بگویید که امام چند کتاب فقهی، اصولی، اخلاقی دارد؟ زیرا کسی که نام یک کتاب امام را نداند نمی تواند مدعی اجتهاد در تفکر ایشان شود و شناخت امام جز با شناخت فقه و فلسفه و عرفان و اصول ایشان ممکن نیست.

یادگار امام در پایان تأکید کرد: اینکه یک جمله امام بدون ذکر قبل و بعد آن، از مجموعه بیانات ایشان استخراج شود و سپس بدان استناد شود کار صحیحی نیست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    43 30
    اقاسیددرسته که دانستن نام کتاب امام خوب است ولی واجب نیست. انچه که دروضعیت فعلی واجب ولازم است حفظ وحراست ازاندیشه وارمانهای بلندان یگانه دوران است که متاسفانه درنزدبعضیهاکه خودرایارامام میدانندخیلی کمرنگ شده وبرای رسیدن به دنیاشان. پشت سرش دروغها جعل میکنند
    • بدون نام ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      5 2
      ملاكِ ارمانها، بايد رفيع تر باشد، ملاك، خدا و كتاب او و پيامبر و ايمه هستند، امام يك فقيه بودند و بايد به عنوان يك فقيهِ صاحب نظر مثل ساير انديشمندان در قرون گذشته نظرات و عقايدش بررسي شود و نقد هم بشود، شما اگر فقط خود و خودي را ببيني ، به اهداف بزرگ دست پيدا نمي كني، نمي دانم منظور شما هاشمي هست يا نه اما اي كاش بشود از ديگر هم دوره هاي امام هم مطلب بيان كرد.
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      2 1
      اصلا مطلب نفهميدي 100 بارم بخوني نميفهمي
  • amin IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    10 2
    مرسی کاملا منطقی و عاقلانه الحق که نوه خود امام رض هستی
  • بی نام A1 ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 1
    سیدحسن دوستت دارم
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    6 2
    دوست عزیز مطلب سید حسن رو نگرفتی . منظور ایشان این است که تا امام را نشناسی نمی تونی در مورد عقایدش حرف بزنی . گفتن از دونستن اسم کتابهای امام مثالی جهت فهم منظورشان بود .
  • بی نام A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    7 1
    کاملا صحیح. اما آیا به ما کسانی که در دل وقایع بودیم و شاهد و ناظر رحدادها بودیم اجازه ذکر شرایط می دهند؟ متاسفانه آقایان جوری از بیانات حضرت امام استفاده به مطلوب می کنند که راه هر نوع اجتهاد بسته می شود و حضرات یادشان می رود که حضرت امام یک فقیه یعنی اسلام شناس سیاستمدار بود چنان وجه سیاسی اما مخصوصا بیانات گزینشی آن را برجسته می کنند گویی امام فقط برای تایید جناح بلکه حرف آقای گوینده این طور سخن گفته آدم می ماند این درد را به کجا ببره. به نظرم راهش راه اندازی کرسی حوزه ای و دانشگاهی تدبر در آثار و بیانات و روش فقهی سیاسی امام است بلکه از دل آن ناظر بیطرف بیرون بیاد