زنگ پایان مجلس نهم به صدا درآمد/ آتلیه‌ای به نام صحن علنی/ آقای لابی،‌ آقای عکس شد

آخرین جلسه علنی مجلس نهم امروز تشکیل و پرونده این دوره هم با صدای زنگ علی لاریجانی بسته شد.

مريم محمدپور: مجلس نهم 426 جلسه علني برگزار كرد و امروز، روز آخري بود كه نمايندگان در صحن علني حاضر شدند، البته آنها تا پايان روز جمعه نماينده مجلس محسوب مي‌شوند چرا که مجلس دهم عملا از روز شنبه 8 خرداد آغاز به کار خواهد کرد.
امروز يكي از جلسه‌هاي شلوغ خانه ملت بود. زنگ شروع جلسه با حضور 201 نماينده به صدا درآمد اما در طول جلسه تعداد آنها به 259 نفر هم رسيد، عددي كه تنها در برخي استيضاح‌هاي حساس تجربه شده بود.

جلسه علني امروز اگرچه برخلاف پيش‌بيني دستور جلسه داشت، اما دل نمايندگان با جلسه نبود. گعده‌هاي هر روزه نمايندگان اين بار شكل ديگري داشت. شكلي كه در جلسات اخير مدام خبر آن را مي‌خوانيد و امروز جدي‌تر شده بود، در حدي كه چندين بار از تريبون هيات رئيسه به نمايندگان مختلف تذكر داده شد كه جو را به هم نريزند.

در ابتداي جلسه حجت الاسلام ابوترابي فرد رياست را برعهده داشت. او خطاب به محمدرضا باهنر ديگر نايب رئيس مجلس نهم تذكر داد كه در جاي خود بنشيند و عكس گرفتن را تمام كند. ابوترابي فرد همچنين از رمضانعلي سبحاني فر، مسعود پزشكيان، حسن طلا، عليرضا سليمي و نوروزي خواست كه به عكس گرفتن‌هايشان پايان دهند تا جو كمي آرام شده و او بتواند راي‌گيري كند.

لاريجاني: باهنر وا ابوترابي‌فرد از بقيه شلوغ‌ترند

خود ابوترابي‌فرد اما وقتي در ساعت 9 و 24 دقيقه كرسي رياست را به علي لاريجاني تحويل داد، به جمع كساني رفت كه عكس مي‌گرفتند! در حدي كه رئيس مجلس را به واكنش واداشت. لاريجاني خطاب به ابوترابي فرد و محمدرضا باهنر كه در حال عكس گرفتن با بقيه نمايندگان بودند، به شوخي گفت: مثل این‌که شما دو نفر از همه شلوغ‌تر هستید. بفرمایید، عکس‌تان خوب شد!

فيگور گرفتن و دست تكان دادن براي عكاسان

در ابتداي جلسه، اطراف محمدرضا باهنر مستمرا از نمايندگان پر و خالي مي شد تا با او عكس يادگاري داشته باشند. حتي گاهي او و اطرافيانش فيگور گرفته و مي ايستادند تا عكسان خبري از بالا از آنها عكس بگيرند (عكاسان و خبرنگاران حق ورود به صحن را ندارند و از طبقه بالا اتفاقات را رصد مي‌كنند) ظاهرا در آخرين روز، آقاي لابي مجلس،‌ رقيبي جدي براي غلامعلي حداد عادل در عكس گرفتن شده بود! در روزهاي پيشين كه باهنر حضور نداشت، حدادعادل آقاي عكس بود و امروز نمايندگاني كه مشتاق عكس بودند، دو دسته شده بودند.

وقتي ابوترابي فرد تذكر داد، برخي نمايندگان كه جو شوخي آنها را گرفته بود، در حالي كه متفرق مي شدند، فرياد 2 يا 4 سرداده بودند، در حالي كه دستوري در حال راي‌گيري نبود. در ادامه، تجمع اطراف باهنر كه متفرق شد، يكي يكي نمايندگان مي آمدند تا با او سلفي بگيرند. ماجراي عكس گرفتن و سلفي گرفتن باهنر تا آخر جلسه ادامه داشت. او ابتدا نشسته بود و بعد از مدتي ايستاد و موبايل نمايندگاني كه كنار او مي‌آمدند را مي‌گرفت و خودش نقش عكاس را بازي مي‌كرد، آن هم با وسواس. او چند زاويه را چك كرده و سپس صفحه گوشي را لمس مي‌كرد.

وقتي جلسه علني تمام شد نيز باهنر و چند نماينده ديگر همچون كريمي قدوسي، پژمانفر و طلا در كنار جايگاه ناطقان روي زمين نشستند تا عكس بگيرند.

حداد عادل همچنان سوژه عكس بود

رئيس فراكسيون اصولگرايان در مجلس نهم دست تكان دادن‌هاي معروفي دارد. تصوير او هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس که براي عكاسان دست تكان مي‌داد، بازنشر زيادي داشت. او در آخرين روز مجلس نيز اين كار را تكرار كرد. وقتي نمايندگان در كنار او جمع شده بودند تا عكس بگيرند، او و اطرافيانش براي عكاسان دست تكان دادند. نوباوه، لاهوتي، تابش، سليمي، اميرآبادي، هروي ازجمله نمايندگان كنار حداد بودند. علاوه بر عكاسان، عبدالوحيد فياضي،‌ نماينده نور نيز آنها عكس مي‌گرفت. تجمع اين دست‌تكان‌دهندگان كه در انتهاي سالن ايستاده بودند،‌ مدام بيشتر مي‌شد و گاهي به بيش از 40 نفر مي‌رسيد.

پس از مدتي حداد از جمع مشتاقان عكس حذف شده و برخي نمايندگان در كنار حداد از خودشان عكس مي گرفتند. در برهه اي باهنر نيز به اين جمع پيوست.

آتليهاي به نام صحن علني

مهرداد بذرپاش زماني كه درباره يكي از دستورجلسات سخن مي‌گفت به طعنه گفت كه ظاهرا گوشه‌هايي از مجلس آتليه شده است و شايد خيلي حواس نمايندگان جمع نباشد. سخن بذرپاش بيراه نبود. اين وضعيت تا آخر جلسه علني ادامه داشت و حتي به حياط مجلس و لابي نيز كشيده شد و جالب بود كه به خبرنگاران نيز سرايت كرد. خبرنگاران در لابي مجلس بيشتر از مصاحبه با نمايندگان با آنها عكس يادگاري مي‌گرفتند.

زنان در عكس‌ها نبودند

در جلسه علني امروز به ويژه زماني كه لاريجاني رياست جلسه را برعهده نداشت، كمتر نماينده اي روي صندلي خود نشسته بود و بيشتر آنها قدم مي‌زدند و عكس مي‌گرفتند. اما جالب بود كه زنان مجلس سهمي از اين عكس‌ها نداشتند. آنها در طول جلسه روي صندلي‌هاي خود بودند و كمتر تحركي از زنان در صحن علني ديده مي‌شد. تنها حليمه عالي گاهي در حال مذاكره با ساير نمايندگان بود اما او نيز براي عكس گرفتن كنار بقيه نمايندگان نمي‌ايستاد.

كمك از يك نظامي براي گرفتن عكس

مهرداد لاهوتي، علاءالدين بروجردي و فتح الله حسيني وقتي مي‌خواستند عكس يادگاري بگيرند، موبايل خود را به سردار طلايي، معاون پارلماني وزير دفاع دادند. طلايي كه قانونا نمي‌تواند وارد رديف‌هاي صندلي نمايندگان شود، در مرز اين رديف‌ها ايستاد و از نمايندگان عكس گرفت.

حضور نمايندگان با لباس محلي

امروز سه نماينده با لباس محلس به صحن آمده بودند. قسيم عثماني، نماينده بوكان و اميد كريميان، نماينده سنندج لباس كردي و حميدرضا عزيزي، نماينده اردل و فارسان لباس لري پوشيده بودند. البته برخي نمايندگان استان سيستان و بلوچستان در طول چهار سال گذشته با لباس محلي در مجلس حاضر مي‌شدند.

برخي حاضر نشدند عكس يادگاري بگيرند

در كنار همه اين عكس‌هاي گوشه و كنار، چند عكس دسته جمعي نيز گرفته شد. نمايندگان به جايگاه هيات رئيسه، جايگاه ناطقان و كنار آن رفتند تا عكاسان عكس و فيلم بگيرند. اما برخي از نمايندگان مايل نبودند در اين عكس حضور داشته باشند. حداد عادل و برخي نمايندگان دلواپس همچون رسايي،‌ كوچك زاده، حسينيان، آقاتهراني و ميركاظمي از اين جمله بودند.

شوخي‌هاي لاريجاني

در زمان عكس گرفتن در جايگاه هيات رئيسه آنقدر اطراف لاريجاني شلوغ شده بود كه او به شوخي گفت: اينقدر فشار نياوريد، صندلي مي‌شكند! او همچنين در طول سخنراني پاياني از خبرنگاران تشكر كرد و گفت: مستمراً مزاحم آنها بودیم یا آنان مزاحم ما بودند.

فرياد الوداع

وقتي جلسه علني تمام شد، نمايندگان با سرعت كمتري جلسه را ترك مي‌كردند. علاوه بر عكس‌هاي لحظه آخري، بازار خنده و شوخي نيز داغ بود. صداي ايرج نديمي، نماينده مردم لاهيجان شنيده مي شد كه با صدايي شبيه مداحي فرياد "الوداع، الوداع" سرداده بود. او در مجلس دهم حضور نخواهد داشت.

گفتني است، پس از پايان جلسه، نمایندگان مجلس نهم لوح تقدیر رئیس مجلس، کتابی از صحبت‌های مقام معظم رهبری و کتابچه معرفی نمایندگان 9 دوره مجلس شورای اسلامی دريافت كردند.

27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    3 0
    به سلامت
  • محمد تاج احمدی A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 1
    شاید دارند با رئیس جمهور آینده عکس میگیرند. شما چه میدانید؟
  • خدا رو شکر A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 0
    خدا رو شکر، خدا رو شکر، خدا رو شکر، خدا رو شکر، خدا رو شکر، خدا رو شکر، خدا رو شکر،